stat
Impreza już się odbyła

Zapraszamy na wernisaż wystawy prac Teresy Płotkowiak już 28 listopada o g. 18.00 w Galerii Sztuki Warzywniak, ul. Opata Jacka Rybińskiego 25.

5 - 21 listopada 2024, g. 10:00 - 18:00

Gdańsk,
Wstęp wolny

5 - 30 listopada 2024, g. 9:00 - 18:00

Wstęp wolny

Teresa Płotkowiak

Urodziła się w 1987 roku w Gdańsku. Ukończyła studia w Polsko-Japońskiej Wyższej Szkole Technik Komputerowych w Gdańsku (obecnie Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych) na kierunku Grafiki Projektowej. Dyplom licencjacki uzyskała w 2014 roku. Jest stypendystką Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Obecnie studiuje na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Interesuje się grafiką warsztatową oraz sztuką nowych mediów. Tworzy mało- i wielkoformatowe formy graficzne oraz plakaty o tematyce kulturalnej i społecznej. Często inspiruje się muzyką i jej połączeniami ze sztukami wizualnymi.

NAGRODY I WYRÓŻNIENIA
2014 II miejsce w ogólnopolskim konkursie na plakat Moja Wolność
2014 wyróżnienie w międzynarodowym konkursie na ekslibris i małą formę graficzną
2013 stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego RP
2013 I miejsce w ogólnopolskim konkursie na plakat Chory, Taki Sam Jak Ja
2013 finał międzynarodowego festiwalu fotografii Time Stop, Iran
2013 wyróżnienie w międzynarodowym konkursie na plakat wizerunkowy Instytutu Polskiego w Wiedniu
2012 finał międzynarodowego festiwalu litografii Sense, Iran

WYSTAWY INDYWIDUALNE
2014 grafika cyfrowa, Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Gdańsku
2014 plakat, Cafeart u Muzyk'uff, Gdynia
2014 grafika warsztatowa, Wodny Świat, Galeria Sztuki Warzywniak, Gdańsk

WYSTAWY ZBIOROWE
2014 rysunek, wystawa prac członków Koła Naukowego AWA, Cafeart u Muzyku'ff, Gdynia
2014 linoryt, Ulica Themersonów, Płocka Galeria Sztuki
2014 rysunek, wystawa prac członków Koła Naukowego AWA, Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Gdańsku
2014 mała forma graficzna, wystawa pokonkursowa po międzynarodowym konkursie na ekslibris i małą formę graficzną, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Oddział Sztuki Współczesnej (Pałac Opatów), Gdańsk
2014 ekslibris, XV międzynarodowe biennale małych form graficznych, Ostrów Wielkopolski
2014 wystawa finałowa konkursu studenckiej grafiki roku, Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku
2014 plakat, XVIII międzynarodowego festiwalu teatrów plenerowych i ulicznych FETA, Klub Plama, Gdański Archipelag Kultury
2013 plakat, Sztuka z Efektem, w ramach międzynarodowego triennale grafiki w Wiedniu, Galerie Koko, Austria
2013 plakat, XVII międzynarodowego festiwalu teatrów plenerowych i ulicznych FETA, Klub Plama, Gdański Archipelag Kultury
2013 plakat, Ja, Ty, My ... Europa, wystawa prezentowana w krajach Grupy Wyszehradzkiej
2013 ekslibris, XXIV międzynarodowe biennale ekslibrisu współczesnego, Muzeum Zamkowe, Malbork

PRACE W ZBIORACH
Polska, Austria, Chiny

dr Beata Cedrzyńska
promotor pracy licencjackiej Teresy Płotkowiak w Polsko-Japońskiej Wyższej Szkole Technik Komputerowych

[...] Prace zostały wykonane do wiersza księdza Jana Twardowskiego pod tytułem "Być nie zauważonym". Utwór mówi o skromności, "byciu nie zauważonym", "zbytecznym", "niewidzianym". Pani Teresa Płotkowiak zinterpretowała wiersz w formie książki, której zawartość stanowią impresje typograficzno-ilustracyjne. Szara, chropowata tektura, która stała się bazą całego projektu symbolizuje skromność. Autorka projektu w ten sposób mówi nam, że skromność zawsze jest tłem. Artystka postanowiła w swojej pracy skontrastować skromność z umownie ukazanymi pojęciami, takimi jak zarozumiałość, krzyk, pycha. Trzon kompozycji pracy pani Płotkowiak jest oparty na rozrysowanej przez autorkę siatce modularnej, szkielecie, na którym pojawiają się kolejne elementy pracy. Są to kompozycje złożone z abstrakcyjnych układów pokrytych kolorem, płaszczyzn które raz przybierają formę geometryczną wpisującą się w układ siatki modularnej, a innym razem swobodnych, niegeometrycznych form. Wynikają z gestu, śladu narzędzia lub przybierają formę struktur malarskich. Płaszczyzny koloru są przezierne lub nieprzezierne, co daje efekt nawarstwiania się poszczególnych elementów kompozycji. Matowe formy są skontrastowane z elementami połyskliwymi. W efekcie ich wzajemnego przenikania wzmaga się efekt przestrzennego oddziaływania na płaszczyźnie. Jedne elementy są prawie niezauważalne, skromnie integrują się z tłem, a inne kontrastują z nim, są połyskliwe i pysznią się kolorem - czerwieniami, różami i odcieniami żółcieni. Agresywne, dynamiczne, żółto-połyskliwe trójkąty wydają się stać w skrajnej opozycji do tła. Abstrakcyjnym kompozycjom towarzyszą wersy wiersza będące integralną częścią układu poszczególnych kompozycji. Elementy typograficzne ulegają analogicznym przetworzeniom, czyniąc jedne bardziej krzykliwymi, a inne ledwo zauważalnymi. Te horyzontalne, otwarte, przestrzenne kompozycje otwierają w odbiorcy szerokie pole interpretacji. Autorka posługując się niedopowiedzeniem, znakiem, impresją na temat utworu literackiego, pozostawia potencjalnemu widzowi pewną swobodę interpretacji swojej pracy [...]

-------------------------------------------

Franz Thalmir
Przewodniczący Jury konkursu na plakat wizerunkowy Instytutu Polskiego w Wiedniu

[...] Jak przenieść całe dziedzictwo kulturowe kraju na arkusz papieru, który ma tylko dwa wymiary? Jak sprawiedliwie wpleść w powstały obraz historyczne i wieloaspektowe dziedziny kultury takie jak literatura, muzyka, sztuka, film, edukacja czy nauka, nie wyróżniając żadnej z nich? Jak wydobyć pojedynczy element z intelektualnego dorobku kraju, by mógł funkcjonować jako ponadczasowy symbol jego teraźniejszości, przeszłości i przyszłości? Nie da się! I bardzo dobrze, że się nie da, bo nie można całego kulturowego bogactwa takiego kraju jak Polska zamknąć w ograniczonych ramach tradycyjnego środka masowego przekazu jakim jest plakat. Dlatego też, oceniając ponad 100 plakatów nadesłanych na konkurs, jury musiało myśleć szerzej, niż tylko w kategorii zadań jakie od 1974 roku wypełnia Instytut Polski w Wiedniu. [...] Praca Teresy Płotkowiak zasłużyła na uznanie żartobliwym podejściem do języka polskiego [...]