Cappella Gedanensis serdecznie zaprasza na koncert The English Orpheus.
PAUL ESSWOOD (Wielka Brytania) - dyrygent
muzyka poważna - koncerty w Trójmieście
Hanna Kwiatkowska, sopran
Joanna Sperska, sopran
Edyta Łuczkowska-Swat, alt
Paweł Hulisz, trąbka
Cappella GedanensisW programie:Henry Purcell, Suite for strings from Abdelazer z. 570
Henry Purcell, Sonata in D major z. 850
for trumpet and strings
George Frideric Händel, Aria for Soprano and trumpet
from the Oratorio "Samson" -"Let the bright Seraphim"
Antonio Vivaldi, Gloria RV 589
13 kwietnia (niedziela) godz. 19:30
Kościół Zielonoświątkowy
Zbór Radość Życia w Gdańsku, ul. Menonitów 2a, Gdańsk
Paul Esswood - kontratenor/dyrygentBrytyjczyk z urodzenia, jest jednym z wiodących światowych kontratenorów. Pracował w teatrach operowych na terenie Europy i Ameryki. Był też pierwszym kontratenorem, który wystąpił w mediolańskiej La Scali. Brał udział w historycznym wystawieniu cyklu Monteverdiego w operze w Zurychu pod kierunkiem Harnoncourta i Ponnelle, który został nagrany i sfilmowany dla potrzeb telewizji. Pojawiał się na festiwalu w Salzburgu, występując w oratoriach "Jephta" i "Saul" Händla oraz w "Orfeuszu" Monteverdiego. W operze w Kolonii wykonywał partię Oberona w tamtejszej inscenizacji "Snu nocy letniej" Brittena. W tytułowych händlowskich rolach występował zaś w "Admeto" na festiwalu Händla w Karlsruhe oraz w "Riccardo Primo" w Royal Opera House, Covent Garden podczas festiwalu English Bach.
Kilka ról zostało napisanych specjalnie dla niego, np.: tytułowa w operze "Akhnaten" Philipa Glassa (Stuttgart) i Śmierci w "Raju utraconym" Pendereckiego (Chicago; Mediolan, La Scala; Stuttgart). Niedawno występował jako Seff w "Schlafes Bruder" Herberta Willi na światowej premierze w Zurychu, a następnie w pierwszej austriackiej inscenizacji w Innsbrucku.
Jako śpiewak koncertowy i recitalowy, Paul Esswood pracuje w najważniejszych światowych centrach muzycznych: Londynie, Edynburgu, Berlinie, Frankfurcie, Paryżu, Wiedniu, Amsterdamie, Sztokholmie, Nowym Jorku, Waszyngtonie, Los Angeles oraz występuje na prestiżowych festiwalach, takich jak: Salzburg, Graz, Aix-en-Provence, Three Choirs i na Londyńskich Koncertach Promenadowych. Jego repertuar jest bardzo obszerny - zawiera główne dzieła Bacha, Händla, Purcella, Monteverdiego, Mozarta, Haydna, Schuberta i Schumanna, jak i kompozytorów współczesnych, np. Alfreda Schnittkego "Faust Canatata" (światowa premiera w Wiedniu) i II Symfonia "Św. Florian" (światowa premiera w Londynie) oraz Krzysztofa Pendereckiego "Magnificat" i "Raj utracony".
Paul Esswood uczestniczył w ponad stu pięćdziesięciu nagraniach płytowych. Jako nauczyciel jest profesorem wokalnej interpretacji barokowej w Royal Academy of Music, udziela też kursów mistrzowskich na całym świecie. Jest gościnnym profesorem interpretacji wokalnej w gdańskiej Akademii Muzycznej. Honorowy członek Royal Academy of Music (Królewskiej Akademii Muzycznej), a w 1992 r. otrzymał niemiecką nagrodę im. Händla.
Regularnie występuje z męskim zespołem wokalnym Pro Cantione Antiqua (którego jest członkiem i założycielem), jak i z zespołem The Musicke Companye. Często współpracuje z klawesynistką Helen Rogers i światowej sławy lutnistą Jürgenem Hübscherem.
Wykorzystując swoje znaczne doświadczenie na polu barokowej wokalistyki, Paul Esswood rozpoczął też karierę jako dyrygent. W Anglii prowadził wykonania oper Purcella "The Fairy Queen", "Król Artur" i "Dydona i Eneasz", oratoria Händla "Mesjasz" i "Jephta", Mszę h-moll Bacha oraz Requiem Mozarta. W Rosji dyrygował barokową orkiestrą Pratum Integrum na pierwszym Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym w Petersburgu w inscenizacji "Dydony i Eneasza" Purcella prezentowanej w teatrze Hermitage. Kierował też wykonaniem "Water Music" Händla na międzynarodowym festiwalu muzycznym "Antiquarium" w Moskwie. W Chorwacji pojawiał się kilkakrotnie na festiwalu Barokowe Wieczory w Varazdin. Dyrygował współczesną premierą opery Francesca Cavallego "Pompeo Magno" w 2002 roku. Projekt ten otrzymał nagrodę im. Ivana Lukacica. W 2003 r. występował z męskim zespołem Pro Cantione Antiqua oraz dał recital Vivaldiego i Scarlattiego z orkiestrą Zagreb Soloists. W 2009 - razem z polską sopranistką Jolantą Kowalską - występował z recitalami włoskich i angielskich pieśni barokowych. W 2011 r. dyrygował Polską Orkiestrą XVIII w. w programie Bacha, Händla i Vivaldiego.
Paul Esswood swoją działalnością dyrygencką i nauczycielską osiągnął znaczne sukcesy na terenie Polski. W Krakowie dyrygował zespołem Capella Cracoviensis w wykonaniu "The Fairy Queen" Purcella, "Glorii" Vivaldiego i Händla "Izraela w Egipcie", "Glorii" i "Dixit Dominus". Dla Akademii Muzycznej dyrygował "Odą na urodziny królowej Anny" Händla oraz Purcella "Odą na urodziny królowej Marii" i "Come ye sons of Art." W 2011 r. dyrygował scenicznymi inscenizacjami "The Fairy Queen" Purcella, która była też prezentowana w bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego. Natomiast w 2013 r. kierował scenicznymi wykonaniami "Rodelindy" Händla, która była też wystawiana w operze Nova w Bydgoszczy. Dyrygował również Krakowskim Chórem Radiowym i orkiestrą kameralną Fresco Sonare w wykonaniu "Introduzione" i "Gloria" w d-dur RV588 Vivaldiego oraz "Stabat Mater" Pergolesiego.
Jako gościnny profesor barokowej muzyki wokalnej w gdańskiej Akademii Muzycznej, dyrygował "Pasją wg św. Mateusza" Bacha w 2009 r., a w 2010 r. "Magnificat" Bacha i "Stabat Mater" Pergolesiego. W 2009 r. kierował operą Händla "Giulio Cesare" w Teatrze Wielkim w Łodzi, w projekcie będącym kooperacją pomiędzy Teatrem Wielkim i łódzką Akademią Muzyczną. W 2012 dyrygował łódzkim Chórem i Orkiestrą Akademicką w tamtejszej filharmonii w wykonaniu Wielkiej Mszy c-moll Mozarta.
Pojawiał się też na Festiwalu Gorczyckim w Katowicach. W 2012 r. dyrygował wykonaniami "Pasji wg św. Jana" Bacha, a w 2013 r. kierował Polską Narodową Radiową Orkiestrą Symfoniczną w Katowicach i Akademickim Chórem Politechniki Śląskiej w pierwszym współczesnym wykonaniu "Stworzenia świata" Haydna w oryginalnym polskim tłumaczeniu z 1824 r. ze zbiorów biblioteki na Jasnej Górze w Częstochowie.
Od 2008 r. Paul Esswood jest głównym dyrygentem Polskiej Orkiestry XVIII w. i prowadził ich w koncertach chóralnej muzyki sakralnej kompozytorów takich jak: Mielczewski, Stachowicz, Ivancic, Biber i J. Engel. W 2012 r. dyrygował orkiestrą w Giżycku w wykonaniu utworów Händla "Water Music" (Wodna muzyka) i "Music for the
W programie:
Henry Purcell, Suite for strings from Abdelazer z. 570
Henry Purcell, Sonata in D major z. 850
for trumpet and strings
George Frideric Händel, Aria for Soprano and trumpet
from the Oratorio "Samson" - "Let the bright Seraphim"
Antonio Vivaldi, Gloria RV 589
Royal Fireworks" (Muzyka do królewskich fajerwerków) do pokazu sztucznych ogni nad taflą jeziora. Jego pierwsza komercyjna płyta jako dyrygenta została nagrana z tym zespołem w 2008 r. na Jasnej Górze w Częstochowie i wydana nakładem wytwórni Musica Claramontana. Jego czwarte nagranie z tej serii zawiera utwory "Missa Solemnis in D" Ivancica i "Veni Creator" Gierczyńskiego.