The Tryst. Trast. Trust. Hipnosis
Wystawa sztuki współczesnej / Exhibition of contemporary art
Otwarcie wystawy / Opening:
26.07.2025, sobota / Saturday, godz. 19:00-20:00
Instytut Cybernetyki Sztuki i Galeria Spiż 7 w Gdańsku Osowie
ul. Komandorska 26, budynek B, plac
Artyści:Michael Sangita Andrew, Małgorzata Dobke, Ambroży Fermiak, Grubianie [Jacek Staniszewski, Grzegorz Welizarowicz, Piotr Wyrwaszewski], Oliwia Łysień, Andrzej Egon Miastkowski, Patrycja Orzechowska, Marek Rogulski, Marcelo Zammenhoff, Weronika Sikorska, Black Salma, Wojtek Sosnowski, Trójmiejska społeczność RC, Jakub Zając
Koncert muzyki improwizowanej oraz performans / Steerage
w trakcie wernisażu
Czas trwania wystawy / Opening hours:27-28.07.2025, niedziela-poniedziałek / Sunday-Monday, godz. 18:00-20:30
Wstęp wolny / Free entry
Organizacja / Organisation:Fundacja Tysiąc Najjaśniejszych Słońc / TNS
Kurator, koncepcja / Curator, conception:
dr Marek Rogulski
Współpraca kuratorska / Curator, cooperation:
prof. Leszek Krutulski
Współpraca, partnerzy / Cooperation:
ASP Gdańsk, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi / AHE Łódź
Redakcja / Redaction:
Marek Rogulski, Fundacja Tysiąc Najjaśniejszych Słońc / TNS
All rights reserved 2025, Gdańsk, Polska
Projekt graficzny / Graphic design:
Tomasz Pawluczuk
Wystawę dofinansowano ze środków Miasta Gdańska / The exhibition was co-financed from the budget of the City of Gdańsk
W roku 2025 obchodzimy 10-lecie działalności ICS. Ukonstytuowany był na wyspie Kreta, a w październiku 2015 nastąpiło nieformalne wdrożenie inicjatywy na posesji na ul. Komandorska 26.
THE TRYST. TRAST. TRUST.
HIPNOSIS
Wystawa zorientowana jest na problem translacji wiedzy o sztuce w zachowania służące wytwarzaniu obiektów fizycznych, znaczeń konceptualnych i sposobów bycia w przestrzeni społecznej określanych szeroko jako kultura.
W tytule wystawy zachodzi gra słowna THE TRYST schadzka; TRAST przesunięcie; TRUST - zaufanie (wiara, depozyt).
Owa tytułowa wyliczanka podkreśla aspekt rytmu, gry i intonacji, które są charakterystycznym aspektem wymiany kulturowej dokonującej się za pomocą języka mówionego i pisanego. Język formatuje naturę ludzkiego doświadczenia i to na bardzo wczesnych etapach rozwoju jednostki, gdy jeszcze tworzą się połączenia neuronalne mózgu. W dalszej kolejności proces ten umożliwia operowanie i wyrażanie złożonych treści pojęciowych.
Za pomocą języka realizowane są nawet techniki wprowadzania w stan hipnozy. (Hipnoza to także naturalnie występujący stan wysoce skupionej uwagi.).
Odwołując się do kulturowej metafory możemy powiedzieć, iż jesteśmy niejako zbiorowo zahipnotyzowani możliwością istnienia dziedziny sztuki, rozumianej jako szczególny rodzaj doświadczenia percepcyjnego.
Owe iluzje somatosensoryczne i psychosensoryczne składają się na fenomen narracji przenoszonych z pola subiektywności jednostek (treści empiryczne subiektywnie - niedostępne ogółowi) w obszar uspołecznionej komunikacyjnie sfery kultury. Wyodrębnianie związków przyczynowych w historii (teoria systemów) unaocznia fakt wzajemnego oddziaływania na siebie różnych gałęzi ewolucyjnych - zarówno w wymiarze biologicznym jak i rozwoju wiedzy naukowej. Przy współczesnym stanie wiedzy z zakresu teorii świadomości, podważa się nawet status czasu i przestrzeni jako kategorii fundamentalnych w opisie rzeczywistości fizycznej. Ich miejsce zajmuje świadomość (protoświadomość) [D. Hoffmn, A. Harris] W konsekwencji rozważa się takie sytuacje, iż we Wszechświecie mogą istnieć inne gałęzie ewolucji, z którymi nie dzielimy historii przyczynowej. Inne formy życia mogłyby żyć niejako równolegle. Póki co, jak twierdzą badacze - nie posiadamy wyjaśnienia stanu świadomości a tym bardziej stanu odmiennej świadomości. Mentalne procesy wydają się być zdeterminowane przez dynamikę mentalną, której tak naprawdę nie identyfikujemy i nie rozumiemy. [B. Kastrup]
THE TRYST TRAST TRUST schadzka, przesunięcie, zaufanie...
Czasowa złożoność systemu percepcji i kreacji zjawisk sztuki wydaje się być czymś niezwykle enigmatycznym. Czymś, co wymaga zaangażowanego badania, odsłaniania założeń i refleksji już na etapie dokonywania obserwacji wprowadzonej w ramach dynamicznego procesu twórczego.
Marek Rogulski TNS / ICS / AHE
THE TRYST. TRAST. TRUST.
HIPNOSIS
The exhibition is focused on the problem of translating knowledge about art into behaviors that serve to produce physical objects, conceptual meanings, and ways of being in social space broadly defined as culture.
The title of the exhibition contains a play on words: THE TRYST tryst; TRAST shift; TRUST trust (faith, deposit).
This titular list emphasizes the aspect of rhythm, play, and intonation, which are characteristic aspects of cultural exchange that takes place through spoken and written language. Language formats the nature of human experience, and this at very early stages of an individuals development, when the brains neuronal connections are still being formed. Subsequently, this process enables the manipulation and expression of complex conceptual content.
Even techniques for inducing a state of hypnosis are implemented through language. (Hypnosis is also a naturally occurring state of highly focused attention.).
Referring to the cultural metaphor, we can say that we are collectively hypnotized by the possibility of the existence of the field of art, understood as a special type of perceptual experience.
These somatosensory and psychosensory illusions constitute the phenomenon of narratives transferred from the field of individual subjectivity (subjectively empirical content - inaccessible to the general public) to the area of the socialized sphere of culture. Isolating causal relationships in history (systems theory) highlights the fact of mutual influence of various evolutionary branches - both in the biological dimension and in the development of scientific knowledge. Given the current state of knowledge in the field of consciousness theory, even the status of time and space as fundamental categories in the description of physical reality is being questioned. Their place is taken by consciousness (protoconsciousness) [D. Hoffmn, A. Harris] As a result, such situations are considered that in the Universe there may exist other branches of evolution with which we do not share a causal history. Other forms of life could live in parallel, as it were. For now, as researchers claim - "we do not have an explanation of the state of consciousness and even less of the state of altered consciousness." Mental processes seem to be determined by mental dynamics that we do not really identify or understand. [B. Kastrup]
THE TRYST TRAST TRUST - a tryst, a shift, trust...
The temporal complexity of the system of perception and creation of art phenomena seems to be something extremely enigmatic. Something that requires engaged research, uncovering assumptions and reflection already at the stage of making observations introduced within the dynamic creative process.
Marek Rogulski TNS / ICS / AHE
Treść tworzona na podstawie materiałów prasowych organizatora.