stat
PATRONAT

XXXII Seminarium Feministyczne odbędzie się w Sopocie przy okazji wystawy "Chcemy całego życia. Feminizmy w sztuce polskiej".

Skupimy się w nim na sztuce okresu transformacji ustrojowej w Polsce, oraz współczesnych projektach artystycznych, przyglądających się temu okresowi. Transformacja ustrojowa to czas pełen sprzeczności. Kierunek gospodarczej transformacji - od gospodarki socjalistycznej do rynkowej - był jedynym pewnikiem. Reszta wektorów zmian rozbiegała się w różne strony. Transformacja miała płeć i to właśnie kobiety okazały się być dziećmi zjedzonymi przez rewolucję, tracąc pracę zawodową oraz publiczny system wsparcia, który zapewniał opiekę nad dzieckiem i regulowany czas pracy. To, co uważano za przywileje w państwie socjalistycznym, w którym praca była obowiązkowa, w państwie demokratycznym i gospodarce rynkowej, okazało się dyskryminacją ze względu na płeć, stymulującą powrót do tradycyjnej formy rodziny. W kwestii praw kobiet to transformacja okazała się regresem. Debata aborcyjna była pierwszym i najbardziej radykalnym etapem kształtowania się polskiej sfery publicznej.

Po 1989 powstała feministyczna historia sztuki oraz sztuka zajmująca się problemami tożsamości, w tym tożsamości płciowej. Pojawiło się określenie gender i powstały gender studies. Z drugiej strony w niepamięć poszły osiągnięcia socjalistycznej emancypacji i socjologii. W tym czasie powstała sztuka krytyczna, która poprzez prowokacje i niekiedy przemoc pragnęła edukować społeczeństwo do wolności, demokracji i pluralizmu. W ramach XXXII edycji SemFem chciałybyśmy skupić się na prezentacjach, które interpretują sztukę okresu transformacji z dzisiejszych perspektyw badawczych, z drugiej, na projektach które problematyzują sytuacje kobiet i innych mniejszości w burzliwym okresie zmian polityczno-ekonomicznych oraz na tych, które ukazują polityczną rolę kobiet i organizacji kobiecych w dokonywanych przekształceniach. Chcemy zapytać o to jaka transformacja dokonała się wówczas w sztuce feministycznej i o to jak patrzymy dzisiaj na sztukę feministyczna i sytuacje społeczną tamtego okresu.

Ze względu na duże zainteresowanie tematem i wielość oraz różnorodność zgłoszeń XXXII Seminarium Feministyczne będzie podzielone na dwa bloki i potrwa dłużej niż zwykle.

Zapraszamy do udziału w obydwu blokach jak również także i w jednym wybranym.
PROGRAM SEMINARIUM FEMINISTYCZNEGO:
I część
▪ 14:00-14:20
Mariola Balińska
Strategie artystyczne na wybranych przykładach twórczości artystek przełomu lat 80. i 90. w Gdańsku
▪ 14:20-14:40
Wiktoria Kozioł
"Jak Konopka tresowała Liberę?" O sztuce kobiet i feminizmie w magazynie "Exit. Nowa sztuka w Polsce"
▪ 14:40-15:00
Maria Sobczak
Rewolucjonistki - jeszcze bardziej "inne" i jeszcze bardziej "groźne". (Nie)obecność kobiet przy Okrągłym Stole w pracach Marysi Lewandowskiej i Anny Baumgart
▪ 15:00-15:20
Zuzanna Janin
TRANSFORMACJA. PRAWDA. FAŁSZ. FEMINIZM. Opis transformacji i decyzji o byciu artystką, na podstawie inspiracji i realizacji prac z serii POKROWCE - Pokrowce MALEŃSTWO, DOM, CZERWONA, Bez tytułu, KĄTY, Crypto K. z 1990-1995
▪ 15:20- 15:40
Dyskusja
▪ 15:40- 16:00
Przerwa kawowa

II część
16:00-16:20
Monika Mamzeta
Kilka słów o nieobecności
▪ 16:20-16:40
Anna Markowska
Dlaczego czarna magia poprzedziła różową? Transformacja i czarna magia
▪ 16:40-17:00
Jakub Banasiak
O stwarzaniu sztuki feministycznej jako funkcji transformacji. Przypadek Alicji Żebrowskiej
▪ 17:00-17:20
Łucja Staszkiewicz
"When she was becoming a woman I also got back my femininity". Pragnienie i praca płci w
▪ 17:20-17:40
Dyskusja

Zdjęcie: Grupa Pniszczy (Anna Kuczyńska, Katarzyna Radkowska), Nazarieff-oczy 3, 1996, kadr z wideo, dzięki uprzejmości artystek

Wystawa Chcemy całego życia. Feminizmy w sztuce polskiej
▪ Czas trwania wystawy: 19 października 2024 - 31 stycznia 2025
▪ Partnerzy: Fundacja Artystyczna Podróż Hestii, STU ERGO Hestia S.A., STUDIO teatrgaleria, Galeria Studio Warszawa
▪ Matronat: AICA Sekcja Polska, Stowarzyszenie Kongres Kobiet
▪ Matronat honorowy: Ministerstwo Kultury I Dziedzictwa Narodowego
▪ Mecenat: Arte Agitur, Dariusz Szymczak, Kolekcja Anny Pawelak, Fundacja im. Heinricha Bölla w Warszawie
▪ Matronat medialny: Artinfo, Esopot, Prestiż Magazyn Trójmiejski, SALON, Sens, SZUM, trojmiasto.p, TVP Kultura, Wysokie Obcasy, Zawsze Pomorze, Zwierciadło
Sfinansowano ze środków Fundacji Artystyczna Podróż Hestii

Dofinansowano ze środków Miasta Sopot
lis 23

sobota, g. 12:00

bilety 15 zł
ulgowy 10 zł