XXXII Seminarium Feministyczne odbędzie się w Sopocie przy okazji wystawy "Chcemy całego życia. Feminizmy w sztuce polskiej".
Skupimy się w nim na sztuce okresu transformacji ustrojowej w Polsce, oraz współczesnych projektach artystycznych, przyglądających się temu okresowi. Transformacja ustrojowa to czas pełen sprzeczności. Kierunek gospodarczej transformacji - od gospodarki socjalistycznej do rynkowej - był jedynym pewnikiem. Reszta wektorów zmian rozbiegała się w różne strony. Transformacja miała płeć i to właśnie kobiety okazały się być dziećmi zjedzonymi przez rewolucję, tracąc pracę zawodową oraz publiczny system wsparcia, który zapewniał opiekę nad dzieckiem i regulowany czas pracy. To, co uważano za przywileje w państwie socjalistycznym, w którym praca była obowiązkowa, w państwie demokratycznym i gospodarce rynkowej, okazało się dyskryminacją ze względu na płeć, stymulującą powrót do tradycyjnej formy rodziny. W kwestii praw kobiet to transformacja okazała się regresem. Debata aborcyjna była pierwszym i najbardziej radykalnym etapem kształtowania się polskiej sfery publicznej.
Po 1989 powstała feministyczna historia sztuki oraz sztuka zajmująca się problemami tożsamości, w tym tożsamości płciowej. Pojawiło się określenie gender i powstały gender studies. Z drugiej strony w niepamięć poszły osiągnięcia socjalistycznej emancypacji i socjologii. W tym czasie powstała sztuka krytyczna, która poprzez prowokacje i niekiedy przemoc pragnęła edukować społeczeństwo do wolności, demokracji i pluralizmu. W ramach XXXII edycji SemFem chciałybyśmy skupić się na prezentacjach, które interpretują sztukę okresu transformacji z dzisiejszych perspektyw badawczych, z drugiej, na projektach które problematyzują sytuacje kobiet i innych mniejszości w burzliwym okresie zmian polityczno-ekonomicznych oraz na tych, które ukazują polityczną rolę kobiet i organizacji kobiecych w dokonywanych przekształceniach. Chcemy zapytać o to jaka transformacja dokonała się wówczas w sztuce feministycznej i o to jak patrzymy dzisiaj na sztukę feministyczna i sytuacje społeczną tamtego okresu.
Ze względu na duże zainteresowanie tematem i wielość oraz różnorodność zgłoszeń XXXII Seminarium Feministyczne będzie podzielone na dwa bloki i potrwa dłużej niż zwykle.
Zapraszamy do udziału w obydwu blokach jak również także i w jednym wybranym.
PROGRAM SEMINARIUM FEMINISTYCZNEGO:I część
▪ 14:00-14:20
Mariola Balińska
Strategie artystyczne na wybranych przykładach twórczości artystek przełomu lat 80. i 90. w Gdańsku
▪ 14:20-14:40
Wiktoria Kozioł
"Jak Konopka tresowała Liberę?" O sztuce kobiet i feminizmie w magazynie "Exit. Nowa sztuka w Polsce"
▪ 14:40-15:00
Maria Sobczak
Rewolucjonistki - jeszcze bardziej "inne" i jeszcze bardziej "groźne". (Nie)obecność kobiet przy Okrągłym Stole w pracach Marysi Lewandowskiej i Anny Baumgart
▪ 15:00-15:20
Zuzanna Janin
TRANSFORMACJA. PRAWDA. FAŁSZ. FEMINIZM. Opis transformacji i decyzji o byciu artystką, na podstawie inspiracji i realizacji prac z serii POKROWCE - Pokrowce MALEŃSTWO, DOM, CZERWONA, Bez tytułu, KĄTY, Crypto K. z 1990-1995
▪ 15:20- 15:40
Dyskusja
▪ 15:40- 16:00
Przerwa kawowa
II część
16:00-16:20
Monika Mamzeta
Kilka słów o nieobecności
▪ 16:20-16:40
Anna Markowska
Dlaczego czarna magia poprzedziła różową? Transformacja i czarna magia
▪ 16:40-17:00
Jakub Banasiak
O stwarzaniu sztuki feministycznej jako funkcji transformacji. Przypadek Alicji Żebrowskiej
▪ 17:00-17:20
Łucja Staszkiewicz
"When she was becoming a woman I also got back my femininity". Pragnienie i praca płci w
▪ 17:20-17:40
Dyskusja
Zdjęcie: Grupa Pniszczy (Anna Kuczyńska, Katarzyna Radkowska), Nazarieff-oczy 3, 1996, kadr z wideo, dzięki uprzejmości artystek
Wystawa Chcemy całego życia. Feminizmy w sztuce polskiej
▪ Czas trwania wystawy: 19 października 2024 - 31 stycznia 2025
▪ Partnerzy: Fundacja Artystyczna Podróż Hestii, STU ERGO Hestia S.A., STUDIO teatrgaleria, Galeria Studio Warszawa
▪ Matronat: AICA Sekcja Polska, Stowarzyszenie Kongres Kobiet
▪ Matronat honorowy: Ministerstwo Kultury I Dziedzictwa Narodowego
▪ Mecenat: Arte Agitur, Dariusz Szymczak, Kolekcja Anny Pawelak, Fundacja im. Heinricha Bölla w Warszawie
▪ Matronat medialny: Artinfo, Esopot, Prestiż Magazyn Trójmiejski, SALON, Sens, SZUM, trojmiasto.p, TVP Kultura, Wysokie Obcasy, Zawsze Pomorze, Zwierciadło
Sfinansowano ze środków Fundacji Artystyczna Podróż Hestii
Dofinansowano ze środków Miasta Sopot