stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Transfotografia 2009: Zuza Krajewska i Bartek Wieczorek

Wydarzenie w ramach

Refleksja tematyczna, eksperyment estetyczny, sublimacja rzeczywistości: niezaprzeczalnie fotografia włącza się obecnie do nurtu sztuki wysokiej. Współcześni fotografowie to jednocześnie pełni twórczej wyobraźni artyści i wierni świadkowie upływającego czasu oraz zmian zachodzących w naszych społeczeństwach. Dlatego też należy fotografię rozwijać i upowszechniać tak, by jej obecność stała się normą we wszystkich większych miastach Europy, szczególnie zaś w Polsce, gdzie działalność artystyczna, także młodych twórców, jest bardzo intensywna i znacząca. Tworzony w tym właśnie duchu festiwal Transfotografia to międzynarodowe spotkanie wokół fotografii organizowane w sierpniu i wrześniu w Trójmieście.

Zuza Krajewska & Bartek Wieczorek "Urazy"
Wernisaż 6 sierpnia, godz. 19.00
Delikatna, lecz z pazurem, piękna aż do granic wytrzymałości, perwersyjna twórczość Zuzanny Krajewskiej (ur. 1975) i Bartka Wieczorka (ur. 1979) określa świadome balansowanie na granicy, ciągłe wymykanie się definicjom i zwodzenie (uwodzenie?) odbiorcy niepewnego, z czym właściwie ma do czynienia. Być może taka właśnie postawa najbliższa byłaby definicji kampu Susan Sontag. Co właściwie składa się na wystawę we Gdansku? Oprócz nowych prac Krajewska/Wieczorek pokazują fotografie z kultowej już serii Urazów (2005-8) przedstawiające osoby noszące na ciele ślady mniej lub bardziej niebezpiecznych wypadków, operacji, okaleczeń, poparzeń. Cielesna rana, która przyciąga uwagę artystów, określa tożsamość jednostki, którą można opisać poprzez traumy jakich doświadczyła w przeszłości. Eksponując urazy, Krajewska/Wieczorek, na co dzień fotografujący pięknych ludzi dla kolorowych magazynów mody, wydobywają na światło dzienne to, co zwykle pozostaje ukryte.

Obok Urazów, ten swego rodzaju szkic do wystawy retrospektywnej - jakkolwiek szumnie by to zabrzmiało - uzupełniają zdjęcia z I Just Want to See the Boy Happy (2006-8), w którym artyści forsują ponad podziałami homo/hetero nowy gatunek piękna w klasycznej wręcz formie aktu męskiego. Transgresyjne piękno ma źródła w powrocie do natury i "naturalności" jako swego rodzaju fotograficznym efekcie.

(kurator: Adam Mazur)