stat

Tryptyk: Eros | Tanatos | Logos - wystawa malarstwa w Bibliotece Głównej UG

Biblioteka Uniwersytetu Gdańskiego serdecznie zaprasza na wystawę Tryptyk: Eros | Tanatos | Logos, której autorami jest troje artystów: Denis Chyżawski, Wiktor Kuczewski i Mila Chyżawska. 

Tytuł nawiązuje do trzech archetypicznych sił: Eros (miłość, pożądanie), Tanatos (śmierć, przetrwanie) oraz Logos (porządek, symbol). 
Denis eksploruje zmysłową, erotyczną naturę ciała, Wiktor skupia się na ciele jako świadku przemocy, cierpienia i walki o przetrwanie, a Mila na ciele jako naczyniu dla uniwersalnych symboli, mitów i archetypów. To wystawa o skrajnościach, ale i o ciągłości ludzkiego doświadczenia, gdzie ciało jest zarówno źródłem przyjemności, jak i bólu.  

Wernisaż odbędzie się 8 września 2025 o godz. 17.00 w Bibliotece Głównej UG na pierwszym piętrze, sala 1.21. Podczas wernisażu odbędzie się malowanie ciała z oprawą muzyczną.

Kilka słów o artystach i ich pracach:
Denis Chyżawski 
Na wystawie "Tryptyk" w części Eros Denis Chyżawski prowokuje widza, odważnie wchodząc w świat pożądania i erotyki. Nie ma tu miejsca na fałszywą skromność. Ciało kobiety, nagie i swobodne, jest tu przedstawione w pełnej, brutalnej wręcz szczerości. Artysta nie owija w bawełnę, pokazując piękno i seksualność w sposób bezpośredni i otwarty. To malarstwo mówi wprost: kobieta jest piękna, a jej seksualność to siła, którą należy docenić, a nie ukrywać. Jego akty to nie idealizacje, lecz celebracja ciała w jego najszczerszej, surowej formie. 
https://www.instagram.com/denisforart/

Wiktor Kuczewski
Na wystawie "Tryptyk" w części Tanatos Wiktor Kuczewski łączy kilka cykli aktów. Uwikłani to poruszająca prezentacja cyklu obrazów, w których centralnym motywem są nagie postacie oplecione linami. Kompozycje te eksplorują temat zniewolenia zarówno cielesnego, jak i emocjonalnego pokazując człowieka w stanie zawieszenia, napięcia, a czasem i wyzwolenia. Liny stają się tu metaforą relacji, społecznych oczekiwań, traum oraz ograniczeń narzucanych przez innych i przez nas samych. Ekspozycja balansuje na granicy intymności i uniwersalnego doświadczenia, stawiając pytania o to, czym jest wolność, kontrola i godność. Obnażone ciała nie epatują erotyzmem, ale emocją od wstydu i lęku, po siłę i bunt. Zaprasza do konfrontacji z własnym uwikłaniem i zachęca do refleksji nad tym, co nas krępuje i jak możemy się z tego wyplątać. 
Cielesność to intymna podróż przez ludzkie ciało jego kruchość, siłę, piękno i niedoskonałości. Prezentowane akty, choć nagie, nie są jedynie zapisem formy to głęboka refleksja nad obecnością człowieka w jego fizycznym istnieniu.Ukazując ciała w ich naturalności z fałdami, napięciem mięśni, oddechem. Cielesność mówi o tożsamości, bliskości, wstydzie i akceptacji. To opowieść o tym, jak poprzez ciało doświadczamy świata i siebie. Obrazy oscylują między wrażliwością a odwagą, zapraszając widza do spotkania z człowiekiem bez masek, bez filtrów, w pełni obecnym.
https://www.instagram.com/wiktor.kuczewski/

Mila Chyżawska
Na wystawie "Tryptyk" w części Logos Mila Chyżawska posługuje się nagością jako narzędziem do ukazania prawdy bez osłon. To zmysłowa nagość, bezbronna i surowa, która obnaża autentyczne emocje.
Artystka wprowadza do swojej narracji symbol słonecznika. Ten tradycyjny symbol radości, witalności i optymizmu, w jej interpretacji staje się metaforą swobody i wolności, które są nieustannie atakowane i rozdeptywane. Nagie postacie otoczone słonecznikami, często zniszczonymi, ukazują dramatyczną sprzeczność. Nagość jest wyrazem dążenia do prawdy i autentyczności, ale symbole wokół nich, świadczą o brutalności świata. Prace Mili Chyżawskiej stają się więc przypomnieniem, że prawda, choć wyzwalająca, często wystawiona jest na próbę. Mimo to, obrazy spod pędzla Mili mają w sobie niezwykłą estetykę piękna ludzkiego ciała, siłę przekazu oraz wizję artystyczną.
https://www.instagram.com/milachyzawska/
 

alert Treść tworzona na podstawie materiałów prasowych organizatora.

3 - 30 września 2025, g. 10:00 - 18:00

Wstęp wolny
wrz 26

piątek, g. 18:00

Gdańsk,
Wstęp wolny