stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT
gru 7

sobota, g. 16:00 - 18:00

Gdańsk, Biurowiec Argon, Al....
bilety 45 zł
ulgowy 20 zł
przedsprzedaż 45 zł
"Tunelowanie"
Interwencja Marka Rogulusa Rogulskiego

30.01.15 godz. 19:30
31.01.15 godz. 11:00-19:00
Gdańska Galeria Miejska 2 - aneks (Powroźnicza 13/15)

Działanie towarzyszące wystawie Abrahama Cruzvillegasa "Autodestrucción6: Chichimecachubo: Matzerath@S13"
Kuratorka: Patrycja Ryłko


Tunelowanie będzie interwencją, działaniem wobec instalacji Abrahama Cruzvillegasa w GGM, ale przede wszystkim szerszym odniesieniem się do filozofii działania reprezentowanej przez meksykańskiego artystę. Jego działalność postrzegam jako reprezentację szerszego nurtu obecnego w sztuce współczesnej. Autor wystawy określa te działania jako kontekstualne - 'skierowane ku tymczasowym rozwiązaniom', które odnoszą się do problematyki społecznej oraz 'nawiązują do problemu braku komunikacji i pojęcia zrozumiałości'. Prowizoryczność zestawień postrzegam jako ucieleśnienie aspektu 'współuczestnictwa i procesualności' na który w sztuce współczesnej kładziony jest obecnie duży nacisk. Podejście to uwypukla sam proces myślenia, improwizacji jak i konstytuowania się wyobrażeń o sztuce. Rozwijając sformułowaną dwa lata temu koncepcję ART READY - operowania całymi formacjami znaczeniowymi, chciałbym aby Tunelowanie było zabiegiem dokonanym na tak rozumianej wartości koncepcyjnej jaką reprezentuje instalacja Abrahama Cruzvillegasa. Czy można pójść krok dalej poza obnażenie samego proces myślenia o sztuce? Poprzez zakrycie pewnych elementów tej instalacji, uczynienie ich niewidocznymi /w sensie bezpośredniej możliwości ich dostrzegania/ - chciałbym na chwilę zderzyć praktykę 'kontekstualności lokalnej' z postulowaną przeze mnie 'kontekstualnością abstrakcyjną' /ART READY/. Działanie wobec pewnej koncepcyjnej całości będzie tym razem odwołaniem się do wielowymiarowej osobliwości - do fenomenu 'czarnej dziury' zastosowanym tutaj wobec procesu intelektualnego. Nie chodzi mi jedynie o symboliczne zakrycie pewnych aspektów społecznej komunikacji /nieważne na ile zrozumiałych bądź niezrozumiałych/ ale o przekierowanie uwagi na inny wymiar rzeczywistości - na mikroskopowy, wewnętrzny, energetyczny aspekt procesualności. W akcie 'zczytywania niejawności' posłużę się instrumentami muzycznymi, które będą swoistym medium Tunelowania.
Marek Rogulski

Marek Rogulus Rogulski
Urodzony w 1967 roku w Gdańsku. Artysta intermedialny, performer, muzyk, teoretyk sztuki, kurator wystaw. Tworzy projekty interdyscyplinarne, fotografię i filmy video.

W swych realizacjach stara się wypracować nową perspektywę postrzegania postmodernizmu. Stawia pytania o to, jaki mógłby być nowy, szerszy światopogląd. Jest autorem projektu "Poza Postmodernizm", który realizuje od roku 1999 w oparciu o fundację TNS, zapraszając do udziału także innych artystów. Od roku 2010 Rogulski realizuje projekty uzupełniające, pt: "Producenci kontekstów w obliczu przemian" oraz "Virtual", służące m.in. analizie i opisowi współczesnej sztuki ponowoczesnej oraz badaniu dynamiki nurtów postkonceptualnych.

Pierwsze udokumentowane działania w przestrzeni publicznej zrealizował w roku 1983. W roku 1989 współtworzył grupę Pampers Maxi a następnie grupę Ziemia Mindel Wurm i Tysiąc Najjaśniejszych Słońc /TNS/. W latach 1990-1992 był wiceprzewodniczącym Stowarzyszenia Klub Inicjatyw Społecznych i współprowadził tam Galerię C 14. W roku 1992 założył i od tego czasu kieruje fundacją TNS. Następnie współtworzył i był wiceprezesem Fundacji Otwarte Atelier /aktualnie CSW Łaźnia/ gdzie prowadził galerię Auto da fe. W roku 1995 założył galerię Spichrz 7 na Wyspie Spichrzów, która w roku 1997 została przekształcona w galerię-pracownię Spiż 7 i działa tam aktualnie wraz z Ośrodkiem Badań Przestrzeni Wewnętrznej.

Autor wydawnictw i publikacji w zakresie teorii i sztuki współczesnej. Działa także w obszarze teorii i praktyki współczesnej muzyki improwizowanej /Supramolecular music/.

Prace Rogulskiego znajdują się w kolekcjach m.in. Muzeum Sztuki w Łodzi, MOCAK w Krakowie, kolekcji Towarzystwa Pomorskiego Zachęty Sztuk Pięknych, Galerii Bielskiej w Bielsku Białej, kolekcji fundacji TNS. /tns/