Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Turban mistrza Mansura (45 opinii)

teatr dla dzieci
kasy:
58 341-94-83, 601-628-377
wystawia:
Miejski Teatr Miniatura
czas trwania:
1 godz. 20 min. (1 przerwa)
data premiery:
4 czerwca 2017
9.0
6 ocen
Twoja ocena to: 5
Turban mistrza Mansura
Marek Kochan

Duża Scena Teatru Miniatura
Dla widzów od 7 lat.

Każdy zakątek świata ma swój zasób mądrości zbieranej przez wieki. Nowe przedstawienie Miniatury dla widzów od 7 lat to teatralna podróż na Bliski Wschód i spotkanie z uniwersalnymi wartościami kultury arabskiej zaczerpniętymi z sufizmu, wschodniej szkoły rozwoju duchowego. Jak być uważnym i widzieć to, co umyka większości ludzi? Jak w rzeczywisty sposób pomagać potrzebującym? I czy prawdy można nauczyć się od innych ludzi? Młodzi bohaterowie spektaklu, Rabija, Karima i Mohamed, uczą się od mistrza Mansura w bezpośredni sposób w codziennych sytuacjach. W tych naukach szczególnie ważne są pokora, uczciwość i szacunek wobec rozmówcy.

Autorem scenariusza na podstawie własnej książki jest Marek Kochan, pisarz, badacz języka, specjalista zajmujący się retoryką i erystyką, twórca Gdańskiej Akademii Debaty. Spektakl reżyseruje dyrektor Miniatury Romuald Wicza-Pokojski, który do tej pory zrealizował tutaj bardzo dobrze przyjęte spektakle:"Baltic. Pies na krze", "Brzydkie kaczątko" i "Bajki robotów". Wicza-Pokojski jest dramaturgiem i reżyserem tworzącym zarówno w instytucjonalnych teatrach (m.in. Baj Pomorski w Toruniu, Olsztyński Teatr Lalek, Teatr Wybrzeże w Gdańsku, Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy), jak i w autorskim Teatrze Wiczy. Scenografię inspirowaną wspaniałymi arabskimi tkaninami projektuje Katarzyna Zawistowska, prowadząca Pracownię Scenografii na gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, która ma na swoim koncie m.in. współpracę z Teatrem Wybrzeże i Operą Bałtycką. Muzykę przygotowuje Łukasz Matuszyk, wirtuoz akordeonu i kompozytor, do tej pory współpracujący z teatrami z Wrocławia i Legnicy, który w Miniaturze skomponował świetnie ocenioną muzykę do spektaklu "Kasieńka".

Scenariusz: Marek Kochan
Reżyseria: Romuald Wicza-Pokojski
Scenografia: Katarzyna Zawistowska
Muzyka: Łukasz Matuszyk

Obsada:
Rabija - Edyta Janusz-Ehrlich
Kalif - Jacek Gierczak
Mistrz Mansur - Jacek Majok
Karima - Hanna Miśkiewicz
Mustafa - Piotr Srebrowski
Omar, Bębniarz - Krystian Wieczyński

-----

Marek Kochan - autor
Pisarz i wykładowca Uniwersytetu SWPS oraz Uniwersytetu Warszawskiego. Autor kilkunastu dramatów, prezentowanych w Polsce i za granicą, m.in. w Berlinie, Neapolu, Madrycie, Hawanie i Tel Awiwie. Stale współpracuje z Teatrem Polskiego Radia, autor 10 słuchowisk. Felietonista miesięcznika "Teatr". Za dramat "Argo" otrzymał nagrodę publiczności podczas międzynarodowego festiwalu Heidelberger Stuckemarkt (2006). W Polsce otrzymał nagrody za "Reduty" (2014), "Trzej panowie jadą autem" (Dwa Teatry, Sopot 2014), "Lento rubato" (2016). W 2016 roku jego dramat "Holyfood" miał premierę w Buenos Aires podczas Festival Internacional de Dramaturgia Europa + America, zaś "Traktat o miłości" został zrealizowany w Teatrze Telewizji TVP. Wydał m.in. zbiór opowiadań "Ballada o dobrym dresiarzu" (2005), powieści "Plac zabaw" (2007) oraz "Fakir z Ipi" (2013), powieść dla dzieci "Martynika i Biała Wyspa" oraz "Turban mistrza Mansura. Opowieści sufickie dla mówców i przywódców" (2014).

Romuald Wicza-Pokojski - reżyseria
Reżyser, dramaturg, od listopada 2011 roku dyrektor naczelny i artystyczny Teatru Miniatura. Absolwent Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie na Wydziale Wiedzy o Teatrze. W 1991 roku założył autorski Teatr Wiczy, z którym zrealizował ponad 20 spektakli, zarówno scenicznych, jak i plenerowych. W latach 1994-1997 pracował w Instytucie Teatru Narodowego i Teatrze Narodowym, gdzie współtworzył pierwszą impresaryjną scenę teatralną w Polsce - Teatr Mały. W latach 2006-2009 prowadził zajęcia na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Zaangażowany w działalność kulturalną i teatralną: pomysłodawca i dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Bulwar Sztuki (2003-2006), kierownik społecznego domu kultury Centrum Wolnego Czasu Wicza (2004-2009). Realizator projektów artystyczno-społecznych adresowanych do osób bezdomnych, środowisk defaworyzowanych społecznie, emigrantów. W latach 2008-2011 dyrektor programowy Biura Gdańsk 2016, współautor strategii kulturalnej "Wolność kultury. Kultura Wolności".

Jako reżyser i dramaturg współpracował z teatrami: Baj Pomorski w Toruniu, Olsztyński Teatr Lalek, Teatr Wybrzeże w Gdańsku, Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy. Jego spektakle były prezentowane m.in. w Armenii, Czechach, Chorwacji, Danii, Grecji, Hiszpanii, Iranie, Irlandii, Niemczech, na Litwie, Słowacji, w Szwecji, USA, Wielkiej Brytanii, we Włoszech, na Białorusi, w Japonii. Laureat wielu nagród indywidualnych i zbiorowych, m.in. za innowacyjność w sztuce lalkarskiej za spektakl "Dietrich. Broken nails" podczas World Festival of Puppet Arts w Pradze w 2009 roku. W 2007 roku otrzymał medal "Zasłużony dla Kultury Polskiej". W Miejskim Teatrze Miniatura zrealizował bardzo dobrze przyjęty spektakl dokumentalny dla dzieci "Baltic. Pies na krze", "Brzydkie kaczątko" w technice teatru cieni uznane za najlepsze przedstawienie teatru lalkowego sezonu 2013/2014 przez Jacka Kopcińskiego, redaktora miesięcznika "Teatr" i nagrodzone podczas Harmony World Puppet Carnival 2014 w Bangkoku oraz "Bajki robotów".

Katarzyna Zawistowska - scenografia
Realizuje projekty scenograficzne, wystawiennicze i artystyczne we współpracy z teatrami i instytucjami kulturalnymi. Ukończyła studia magisterskie (2003) oraz podyplomowe studia architektura+dialog (2005) na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. W 2013 roku uzyskała stopień doktora na Wydziale Architektury i Wzornictwa, gdzie obecnie prowadzi Pracownię Scenografii.

Nagrodzona przez Instytut Teatralny w Warszawie w konkursie na najlepszy dyplom scenograficzny (2006). Swoje projekty prezentowała podczas dwóch edycji Quadriennale Scenografii w Pradze (2007 i 2011), w Korei Południowej na zaproszenie Hooyong Performing Arts Centre (2008) oraz podczas World Stage Design w Cardiff (2013). Brała udział w konferencjach naukowych International Federation for Theatre Research w Pradze (2007) i Seulu (2008). W latach 2008‒2011 konsultantka artystyczna Międzynarodowego Festiwalu Zdarzenia w Tczewie. Prowadziła warsztaty scenograficzne i kostiumowe ze studentami w Polsce i za granicą, m.in. podczas Paris Summer Academy w Paryżu (2013). W latach 2004‒2011 zrealizowała ponad 20 autorskich projektów scenografii i kostiumów do spektakli dramatycznych (m.in. "Maria Stuart" Teatru im. W. Horzycy w Toruniu, "Persona" Teatru Wybrzeże w Gdańsku), muzycznych ("Comedy of the Dumb Wife" w Akademii Muzycznej w Gdańsku), spektakli tańca współczesnego ("Sen/Tamashii" w Operze Bałtyckiej) i oper ("Halka" w Operze Bałtyckiej). Współpracowała m.in. z reżyserem Grzegorzem Wiśniewskim czy choreografem Wojciechem Misiuro. Jest laureatką Nagrody Miasta Gdańska dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury (2011). W 2012 roku otrzymała Nagrodę Teatralną Marszałka Województwa Pomorskiego.

Łukasz Matuszyk - muzyka
Kompozytor, aranżer, wirtuoz akordeonu. W 2003 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną we Wrocławiu. Wielokrotny laureat muzycznych konkursów i przeglądów, stypendysta programu Sokrates, uczestnik lekcji mistrzowskich i kursów interpretacji w kraju i za granicą. Występuje jako solista i członek zespołów. Do jego dorobku kompozytorskiego należy muzyka do przedstawień teatralnych, m.in. Romualda Wiczy-Pokojskiego ("Polowanie na Snarka", 2016), Lecha Raczaka ("Skarb wdowy Schadenfreude", 2016), Jacka Głomba ("Człowiek na moście", 2014), Łukasza Czuja ("Komedia obozowa", 2012), Anny Wieczur-Bluszcz ("Deszcze", 2005; "Mizantrop", 2006), a także do legnickiego kabaretu "Wesołe miasteczko" (2014). Napisał także muzykę do debiutanckiego filmu Anny Wieczur-Bluszcz "Być jak Kazimierz Deyna". Za nagraną w 2015 roku autorską płytę "Bagaż" został nominowany do nagrody WARTO 2016 "Gazety Wyborczej" dla młodych twórców. W lutym 2017 roku został laureatem I nagrody w konkursie zorganizowanym przez Program 2. Polskiego Radia na jubileuszowy sygnał dźwiękowy.

Recenzja Trojmiasto.pl