Zapraszam na twórcze spotkania dla dzieci. Podczas zajęć wykorzystamy narzędzia jakie daje arteterapia do tego, by starać się lepiej zrozumieć i poczuć otaczający nas świat i siebie nawzajem. Będzie dużo zabawy formą, kolorem, dźwiękiem, nie zabraknie ruchu.
EKSPRESJAGłównym założeniem zajęć jest stworzenie bezpiecznej przestrzeni, w której dzieci mogą tworzyć w sposób nieskrępowany i wolny od oczekiwań. Będziemy uczyć się nie korzystać ze wzorów, nie będę też pokazywać jak narysować przysłowiowego konia (chyba że w konkretnym przypadku będzie to pomocne danej osobie).
Zamiast tego zrobimy miejsce na własny sposób wypowiedzi w podejmowanych tematach. Tym samym, uczestnicy będą odkrywać swoje możliwości i patrzeć jak ich pomysły, poprzez dokonywanie decyzji zgodnych z nimi, przeradzają się w namacalne prace, które można dotknąć, zobaczyć. Którymi można podzielić się z innymi i poznać ich perspektywę dotyczącą wizji tworzącego obraz.
W moim odczuciu w dzisiejszym społecznym życiu dziecka, jest bardzo mało miejsca na właśnie takie działania. Jako prowadząca widzę siebie w roli obserwatora i przewodnika w tej podróży. Pomagającego w pokonywaniu obranej przez dziecko drogi i wspierającą jego działanie. Taka droga nie musi mieć celu. W moim przekonaniu liczy się proces. Właśnie temu chciałabym dać przestrzeń uczestnikom zajęć.
RAMYW moim odczuciu, aby w podejmowanych działaniach dzieci mogły czuć się naprawdę bezpiecznie, potrzebne jest wyznaczenie ram i granic, w których będziemy eksplorować poruszane tematy. Tak więc zajęcia będą miały niezmienną strukturę (z małymi wyjątkami).
Każde spotkanie zaczniemy od integracji wprowadzającej w temat. Będą to wspólne zabawy z dzwiękiem/ obrazem/ ruchem. Podczas tworzenia będziemy zwracać uwagę na postawę proekologiczną- biorę tyle ile potrzebuję, aby stworzyć swoją pracę.
Po zakończonej pracy, uczestnicy będą dzielić się tym, co stworzyli. Na koniec zostawimy pracownię w takim stanie, w jakim chcielibyśmy ją zastać w kolejnym tygodniu. Podczas zajęć dzieci będą poznawały różne techniki artystyczne. W pracowni będzie dostępna glina, różnego rodzaju farby, narzędzia do rysunku, podłoża różnej wielkości i inne materiały. Każda praca, zostanie opatrzona datą i schowana do teczki dziecka. Cudownie obserwuje się zmiany, które najlepiej widać na przestrzeni czasu, kiedy patrzymy na cały zestaw prac.
Główne cele zajęć:
- integracja
- uczenie się współpracy
- poznanie siebie i samoakceptacja
- wyrażanie emocji środkami plastycznymi
- akceptowanie innych
- uważne słuchanie siebie i innych
- uczenie się, że twórczość jest radosnym procesem, pełnym przygód
- uczenie się, że nie wszystko musi być idealne, najładniejsze i najlepsze
- zobaczenie, że możemy tworzyć razem bez porównywania się do siebie, a inspirując się wzajemnie
- zwracanie uwagi na otaczający nas świat, naturę i drugiego człowieka
- zauważanie piękna życia
- zwrócenie uwagi na bogactwo form w przyrodzie
- umiejętność wypowiadania się językiem ruchu, dźwięku, plastycznym, oraz słowem
- rozwijanie kreatywnej postawy
- rozwijanie postawy proekologicznej
- odpowiedzialność za własne działania
- podział obowiązków
- planowanie pracy
- stwarzanie podczas zajęć sytuacji służących uwalnianiu i odreagowywaniu negatywnych emocji
- inicjowanie działań rozwijających ekspresję własną i spontaniczność
MOJE ŚLADYgrupa wiekowa: 6-8 lat
ilość miejsc w grupie: 8
termin spotkań: czwartek 16:45- 18:00
SWOIM WŁASNYM TROPEMgrupa wiekowa: 9-12 lat
termin spotkań: czwartek 18:15- 19:45
Prowadząca: Natalia Lament