Gabriela Nowak to artystka nagrodzona wystawą indywidualną za wyróżnioną pracę, prezentowaną podczas wystawy zbiorowej Ceramika alternatywnie (2022, Nadbałtyckie Centrum Kultury).
Termin: 16 VII-2 VIII 2023, pn.-nd. 9.00-18.00;
Wernisaż: 15 VII 2023, godz. 17.00;
Mieliśmy wówczas okazję obejrzeć kilkadziesiąt obiektów i instalacji ceramicznych młodych artystów (studentów i absolwentów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku), stworzonych podczas działań plenerowych.
Wyróżniona praca autorstwa Gabrieli Nowak pt. Okapi to rzeźba składająca się z modułów, z których każdy ma inny kolor i fakturę. Element zabawy idzie tu w parze z perfekcyjnie przemyślaną kompozycją.
Abstrakcyjny i niewiarygodny wygląd niektórych zwierząt oddziałuje na ludzką wyobraźnię, dając szerokie pole do interpretacji oraz mnogość możliwości w przełożeniu na język sztuki, między innymi zabawę żywiołem, jakim jest ogień i wysoka temperatura.
W trakcie trwania wystawy odbędą się warsztaty ceramiczne oraz spotkanie z artystką, podczas którego doświadczymy rzeźby różnymi zmysłami (spotkanie kierowane przede wszystkim do osób z niepełnosprawnością wzroku).
Gabriela Nowak urodziła się w 1998 roku w Rzeszowie; uczęszczała do tamtejszego Liceum Plastycznego im. Piotra Michałowskiego. Tegoroczna absolwentka kierunku rzeźba na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Pracę dyplomową realizowała w pracowni rzeźby prof. Katarzyny Józefowicz; aneks z ceramiki artystycznej powstał pod okiem dr hab. Katarzyny Jóźwiak-Moskal. Laureatka Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w roku 2022. Brała udział w wielu ogólnopolskich i międzynarodowych wystawach zbiorowych.
Zajmuje się ceramiką artystyczną. Jej dzieła najczęściej są inspirowane naturą, abstrakcyjnym ujęciem różnorodnych kształtów roślin i zwierząt; czasem tematyka prac bazuje na obserwacji zachowań ludzkich i zjawisk społecznych. Przygotowuje także działania rzeźbiarskie i instalacje przestrzenne, wykonywane najczęściej z surowych naturalnych tkanin, tektury, szkła, drewna oraz tekstyliów o zróżnicowanych fakturach i teksturach. Ulubionym sposobem wyrazu jest zestawianie ze sobą kontrastujących materii, a najczęściej wybieraną gamą kolorystyczną są barwy ziemi (stad też zamiłowanie do surowej gliny bądź tkanin lniano-bawełnianych). Często ważniejszym, niż efekt końcowy, jest dla niej sam proces tworzenia. Lubi wystawiać prace na otwartej przestrzeni, ale nie lubi, gdy szybko się psują.