stat
Impreza już się odbyła

Ubiór a kostium - nośnik tożsamości

Rok 2019 został ogłoszony rokiem Rokiem Stanisława Moniuszki. We współpracy z gdańską Opera Bałtycką powstała koncepcja warsztatów projektowych opartych na libretcie jednej z jego oper pt. "Hrabina". Efekty warsztatów zostaną zaprezentowane w formie wystawy w Forum Gdańsk, a następnie w foyer Opery.

Libretto opery, które jest krytyką części wyższych warstw polskiego społeczeństwa z początku XIX wieku, bezrefleksyjnie kopiującego zachodnie obyczaje i modę, może w stać się punktem odniesienia do współczesnych procesów globalizacji i unifikacji przemysłu modowego. Kontrapunktem może być odwołanie się do inspiracji lokalnością i użycie tradycyjnych technologii pracy z tkaniną.
Problem ubiór a kostium ujęty zostanie w kontekście performatyki m.in. ról jakie przyjmujemy, rytuałów społecznych w jakich uczestniczymy czy globalnych struktur, w jakich funkcjonujemy dzięki mediom społecznościowym.

Zespół:
wprowadzenie teoretyczne i konsultacje - dr Katarzyna Zawistowska (PASiS_ASP)
prowadzenie warsztatów projektowych - mgr Marija Djordjevic
organizator ze strony Opery Bałtyckiej - Aleksandra Filipek
organizator ze strony Forum Gdansk - Marta Grabianowska
koordynator pracowni krawieckiej ASP - Marzena Świniarska

Partnerzy projektu:
Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku
Państwowa Opera Bałtycka w Gdańsku
Forum Gdańsk

Koncepcja merytoryczna warsztatów:

Podczas warsztatów wykorzystamy libretto opery "Hrabina" jako inspirację. Zbadamy zwiazki między kostiumem teatralnym a modą, zastanowimy się nad implikacjami społecznymi, zarówno w kontekście globalizacji i utraty tożsamości, jak i kiczu czy konsumpcjonizmu, które temu towarzyszą.
Podczas warsztatów uczestnicy pogłębią swoją wiedzę na temat procesu projektowania od koncepcji do realizacji, nauczą się praktycznych technik pracy z tkaniną i podstaw szycia na maszynie. Efektem będzie gotowy ubiór/kostium przygotowany do prezentacji na manekinie.

WYSTAWA od 28 kwietnia do końca maja trwa wystawa w Forum Gdańsk , kolejna w foyer Opery Bałtyckiej planowana jest na jesień b.r.

mgr Marija Djordjevic
Na Akademii Sztuk Pięknych w Belgradzie studiowała kierunek Kostium i Moda. Po ukończeniu studiów magisterskich w Stanach Zjednoczonych w Nowym Jorku, projektowała kostiumy dla sławnych kompanii teatralnych m.in. Juilliard School, Cedar Lake Company oraz Complexions Dance Company itp. W Kanadzie projektowała kostiumy i scenografie dla Les Grands Ballets Canadiens, Nouveau Theatre Experimental, Geordie Productions, Repercussion Theatre, a także dla postdramatycznego teatru dokumentacji Porte Parole.

Otrzymała wiele nominacji i nagród za swoją pracę, takich jak nowojorska New York Innovative Award, a także jako Najlepszy Młody Projektant w Stanach Zjednoczonych w 2004 roku. Zajmowała sie stylizacją sesji zdjęciowych, vdeoklipów, a także była stylistką gwiazd autorskich programów telewizyjnych i kampanii reklamowych o międzynarodowym zasięgu. W 2008 Marija otrzymała specjalne zaproszenie na wystawę organizowaną przez New York Public Library zatytułowaną 'Stulecie nadzwyczajnych projektantek'.

Od 2002 Marija jest również wykładowcą. Uczyła w National Theatre School of Canada (2009-2015), na Uniwersytecie Concordia w Kanadzie (2011-2012) oraz na University of Connecticut w Stanach (2002-2004).

dr Katarzyna Zawistowska
Realizuje projekty scenograficzne, wystawiennicze i artystyczne we współpracy z teatrami i instytucjami kulturalnymi. Ukończyła studia magisterskie (2003) oraz podyplomowe studia architektura+dialog (2005) na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. W 2013 roku uzyskała stopień doktora na Wydziale Architektury i Wzornictwa, gdzie obecnie prowadzi Pracownię Architektury Spektaklu i Scenografii (PASiS).

Zrealizowała ponad 20 autorskich projektów scenografii i kostiumów do spektakli dramatycznych, muzycznych, tańca współczesnego i oper. Prowadziła warsztaty scenograficzne i kostiumowe ze studentami w Polsce i za granicą, min. we Francji podczas Paris Summer Academy (2013). Jest laureatem Nagrody Miasta Gdańska dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury (2011). W 2012 roku otrzymała Nagrodę Teatralną Marszałka Województwa Pomorskiego. Swoje projekty prezentowała podczas dwóch edycji Quadriennale Scenografii w Pradze (2007 i 2011), w Korei Południowej na zaproszenie Hooyong Performing Arts Centre (2008) oraz podczas World Stage Design w Cardiff (2013).