Urodziny Heveliusza Polska Filharmonia Bałtycka Gdańsk Sprawdź!
stat
Impreza już się odbyła

Urodziny Heveliusza

URODZINY HEWELIUSZA pod patronatem Prezydenta Miasta Gdańska Pawła Adamowicza

Cześć oficjalna:

-ogłoszenie wyników konkursu plastycznego dla szkół podstawowych ”Śladami odkrycia Jana Heweliusza”
- wręczenie laureatom nagród przez Prezydenta Miasta Gdańska
- projekcja miniatury filmowej „Jan Heweliusz – astronom z Gdańska” przygotowanej przez uczniów VI klasy Szkoły podstawowej nr 23 w Gdańsku objętej artystyczną opieką przez Stowarzyszenie Bursztynowe Oko
- projekcja animacji komputerowej lądowania sondy kosmicznej Pathfinder na Marsie przygotowanej przez NASA


KONCERT

GUSTAV HOLST Planety

1. Mars, the Bringer of War / Mars, niosący wojnę
2. Venus, the Bringer of Peace / Wenus, przynosząca ukojenie
3. Mercury, the Winged Messenger / Merkury, skrzydlaty posłaniec
4. Jupiter, the Bringer of Jollity / Jowisz, niosący radość życia
5. Saturn, the Bringer of Old Age / Saturn, przynoszący starość
6. Uranus, the Magician / Uran, mag
7. Neptune, the Mystic / Neptun, mistyk

W antraktach siedmioczęściowego dzieła Dorota Miśkiewicz i Grzegorz Turnau, wykonają specjalnie skomponowane utwory, nawiązujące do muzyki Gustava Holsta. Planetom towarzyszyć będą ich mitoligiczni patroni - Wenus i Jupiter. Teksty: Michał Rusinek i Grzegorz Turnau, muzyka: Grzegorz Turnau. Jeden z utworów oparty jest na wierszu Zbigniewa Herberta.

wykonawcy:

MICHAŁ NESTEROWICZ dyrygent
Akademicki Chór UG /chór żeński/ - przygot. Marcin Tomczak , Cezary Kozłowski
Orkiestra Symfoniczna PFB
gościnnie wystąpią GRZEGORZ TURNAU i DOROTA MIŚKIEWICZ

Świat planet będzie nas fascynował aż po kres istnienia cywilizacji.
Suitę orkiestrową „Planety” angielskiego kompozytora Gustava Teodora Holsta (1874-1934) z powodzeniem możemy określić jako „wrota wszechświata”. Siedmioczęściowa suita na dużą orkiestrę symfoniczną i sześciogłosowy chór żeński trwająca mniej niż godzinę w bardzo wyrazisty i sugestywny sposób prezentuje najbliższe otoczenie Ziemi - siedem planet układu słonecznego (oczywiście według stanu wiedzy z roku 1916). Muzyka rozgrywa się na dwóch planach – pierwszy za pomocą symboli mitologicznych bóstw opisuje ciała niebieskie, drugi dramaturgiczny, będący obrazem życia ludzkiego od narodzin aż po bezkres niebytu.

Holst swoje 7-częściowe dzieło określił jako „serię nastrojowych obrazów”. Wspaniałym zabiegiem okazało się zestawienie kontrastów: brutalny męską siłą Mars przeciwstawiony tchnącej łagodnością Wenus. Szybki i zwinny Merkury (Mercury, the Winged Messenger) przeciwstawiony masywnemu i powolnemu Jowiszowi (Jupiter, the Bringer of Jollity). Nie jest tajemnicą, że Holst napisał „Planety” pod wpływem fascynacji astrologią Dalekiego Wschodu, a stąd już tylko krok do „muzycznej metafory” emocjonalnych stanów człowieka – od pełnego dojrzałości i doświadczenia Saturna (Saturn, the Bringer of Old Age), poprzez magię i nieprzeniknioność Uranu (Uranus, the Magician), aż po zamykającego suitę Neptuna (Neptune, the Mystic) pozostawiającego słuchacza w komplementacyjnej zadumie nad nieskończonością czasu i przestrzeni…

„Planety” op.32 Holst pisał w latach 1914-16. Niechybnie na stylistyce siedmiu suit zaważyły wysłuchane przez Holsta na Wyspach Brytyjskich dzieła Schoenberga (Pięć utworów orkiestrowych op.18) i Strawińskiego (Le sacre du printemps). Schoenberg stał się przyczynkiem do rozpoczęcia wstępnych szkicy „Planet” - Siedmiu utworów orkiestrowych, natomiast Strawiński zafascynował Holsta niekonwencjonalnym sposobem użycia orkiestry,
stąd w części „Mars” dominują krzykliwe wręcz dysonanse i „podziurawiona jak sito” rytmika.
„Mars” - męczeński i wyboisty - uważany jest jako najbardziej „druzgocący” utwór wszechczasów!

Stany Zjednoczone były krajem, w którym „Planety” były szczególnie popularne. Już w latach 30 – tych utwór ten wykorzystano jako oprawę muzyczną znanego słuchowiska radiowego Woja Światów H.G. Wellesa. „Planety” Gustava Holsta doczekały się również wielu transkrypcji. Ich elektroniczną wersję nagrał w 1977 r. japoński instrumentalista Isao Tomita. Muzycy rokowi często sięgali po pierwszą część suity poświęconą Marsowi. Szczególnie upodobali sobie tę kompozycję członkowie legendarnego zespołu Emerson Lake And Palmer. Motyw Marsa Holsta wyraźnie posłużył Vangelisowi jako osnowa Mythodei. Powszechnie uważa się, że muzyka Holsta była inspiracją dla wspaniałej muzyki filmowej Johna Williamsa w Gwiezdnych Wojnach (Star Wars).


Organizator:
FUNDACJA GDAŃSKA
Współorganizacja:
POLSKA FILHARMONIA BAŁTYCKA IM. FRYDERYKA CHOPINA W GDAŃSKU , MIASTO GDAŃSK
Sponsorzy:
GRUPA ŻYWIEC S.A. , HESTIA
Patroni medialni:
TVP1 , DZIENNIK BAŁTYCKI , RADIO GDAŃSK , Portal internetowy WIRTUALNA POLSKA

Bilety w cenie 90, 70, 50, 30 złotych
Rezerwacja:Kasy Biletowe PFB (58) 320 62 62 lub bilety@filharmonia.gda.pl

Czytaj także