Marketa Cukrova urodziła się w Pradze, studiowała na Uniwersytecie Karola, śpiewu uczyła się w Konserwatorium w Bratysławie. Obecnie doskonali swoje umiejętności pod okiem Marii Urbanovej.
Jest cenioną interpretatorka muzyki barokowej. Regularnie współpracuje z czeskimi zespołami: Collegium Marianum, Musica Florea oraz Gabriela Demeterová's Collegium, a także ze szwajcarską orkiestrą Musique des Lumieres i polskim Arte dei Suonatori. Jest członkiem Mala Punica, uznanego zespołu wykonującego średniowieczną muzykę włoską oraz Tiburtina, czeskiego żeńskiego zespołu wokalnego specjalizującego się w muzyce średniowiecza.
muzyka poważna - koncerty w Trójmieście
Cały czas wzbogaca swój repertuar, wykonując kameralne pieśni kompozytorów klasycznych, romantycznych, muzykę XX wieku. Ma w repertuarze oratoria i wiele partii operowych. Występowała m.in. w wystawionym przez Teatr Narodowy w Pradze Orfeuszu Monteverdiego, w Rinaldo Händela oraz w Legendach o Maryi B. Martinu.
Razem z Collegium 1704 pod batutą Václava Luksa śpiewała Missa Votiva, Zelenki, której nagranie zrealizowała francuska Zig-zag Territoires. W tym roku zadebiutuje na Händel Opera Festival w Göttingen rolą Dardany w Amadigi de Gaula. Marketa Cukrova współpracowała także z czeskim radiem i telewizją, występowała na scenach w całej Europie, w Japonii, Rosji, Brazylii i USA.
Śpiewała na wielu festiwalach, jak na przykład: Festival de Música Antigua w Hiszpanii, Praska Wiosna, Dresdner Musikfestspiele, Toujours Mozart, Resonanzen Festival w Wiedniu, Tropical Baroque, Schleswig-Holstein, La Chaise-Dieu, Musique Ancienne de Ribeauvillé, Biennale Alte Musik Berlin, Grudniowe Noce w Moskwie.
Markéta Cukrová alt
Tomáš Král bas
Jana Semerádová flet, dyrektor artystyczny
Collegium Marianum Praga
JOHANN FRIEDRICH FASCH
Suita
JAN DISMAS ZELENKA
Salve Regina ZWV 139
Alma Redemptoris Mater ZWV 126
ANTONIN REICHENAUER
Concerto c moll
JOHANN SEBASTIAN BACH
Aria "Esurientes" z Magnificat BWV 243
Aria "Doch weichet" z Kantaty "Liebster Gott, wenn werd' ich sterben?" BWV 8
Aria "Saget, saget mir geschwinde" z Oratorium Wielkanocnego BWV 249
Collegium Marianum Praga (Dyrektor Artystyczny: Jana Semerádová) - Od momentu utworzenia w 1997 roku, praski zespół Collegium Marianum koncentruje się na wykonywaniu muzyki XVII i XVIII wieku. Jest jedną z nielicznych specjalizujących się w tym polu orkiestr europejskich wykonujących dzieła kompozytorów urodzonych lub działających w Europie Środkowej.
Obok działalności typowo koncertowej Collegium Marianum dramaty muzyczne i produkcje taneczne. Każdego roku prezentowanych jest kilkanaście premier. Zespół współpracował z uznanymi europejskimi, reżyserami, dyrygentami, choreografami i solistami takimi jak: Andrew Parrott, Simon Standage, Chiara Banchini, Benjamin Lazar, Sergio Azzolini, Peter Kooij, Peter van Heyghen czy Sigrid T´Hooft.
Od roku 1999 Collegium Marisnum działa pod kierownictwem flecistki Janay Semerádovej, której badania nad barokowym gestem, deklamacją i tańcem, umożliwiły znaczne poszerzenie profilu jego działalności.
Zespół cieszy się uznaniem zarówno w kraju, jak i za granicą. Regularnie występuje na festiwalach oraz w prestiżowych salach koncertowych w Czechach i całej Europie, jak na przykład Tage Alter Musik Regensburg, Bachfest Leipzig, Mozartfest, Pražské jaro, Festival de Sablé, Concentus Moraviae, Bolzano Festival, Mitte Europa, Palau de Música Barcelona.
Orkiestra ma na swoim koncie liczne nagrania spośród których wymienić można cztery nagrania dla Supraphonu zatytułowane "Music From Eighteenth-Century Prague" - Concertos & arias by J. J. I. Brentner, Rorate coeli / Music for Advent and Christmas in Baroque Prague, F. Jiránek - Concertos and Sinfonias oraz J. D. Zelenka - Sepolcri, składająca się z dwóch części antologia: Music of Baroque Prague I oraz Music of Baroque Prague II i J. H. Albicastro Concerti, Op. 7 we współpracy z Collegium 1704.
W roku 2010 Collegium Marianum zostało uhonorowane nagrodą przez Czeskiej Rady Muzyki, organu
Międzynarodowej Rady Muzyki UNESCO za jakość i wkład w propagowanie muzyki czeskiej.