stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT
gru 15

niedziela, g. 18:00

bilety 55 zł
Kup bilet
lut 22

sobota, g. 19:00

bilety 58 - 141 zł
Kup bilet
Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis jest organizatorem odbywającego się w dniach 25 - 30 czerwca 2007 r. w Gdańsku VIII Międzynarodowe Sympozjum Muzyki Chóralnej pt. „Synteza tradycyjnej i współczesnej kultury japońskiej a tradycja i współczesność europejska – przeciwieństwo czy odpowiednik”.

Sympozjum organizowane w charakterze biennale nieprzerwanie od 1994 roku przyciąga do Gdańska od 30 do 90 uczestników z całej Polski. Sympozjum towarzyszą 3 koncerty dostępne dla każdego słuchacza zainteresowanego muzyka chóralną. Warsztaty chóralne w Gdańsku adresowane jest głównie do profesorów wyższych uczelni muzycznych, dyrygentów, wokalistów, nauczycieli szkół muzycznych, animatorów kultury oraz do wszystkich, których zainteresuje problematyka poruszana podczas wykładów i zajęć praktycznych.

Głównym organizatorem jest Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis – instytucja kultury Miasta Gdanska. Sympozjum realizowane jest we współpracy z Akademią Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (rektor Bogdan Kułakowski, prof. Marcin Tomczak, ), w oparciu o środki finansowe Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Sześć dni zajęć słuchaczom wypełnią tłumaczone na język polski wykłady teoretyczne, wspólne zajęcia z emisji głosu, wykłady praktyczne, ilustrowane pracą z chóru ćwiczebnym Polskim Chórem Kameralnym oraz zajęcia indywidualne (dla najlepszych śpiewaków i dyrygentów) w dwóch sekcjach: dyrygentura chóralna i emisja głosu. Zajęcia odbywać się będą w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku,
ul. Łąkowa 1/2 (początek – 25 czerwca, godz. 9.00).

Zapraszamy na trzy koncerty otwarte dla publiczności towarzyszące temu wydarzeniu :

1. KONCERT INAUGURACYJNY

25 czerwca godz. 20.00 Kościół św. Mikołaja w Gdańsku, ul. Świętojańska 72

Wyk. Polski Chór Kameralny pod dyr. Jan Łukaszewski

W programie: K. Penderecki, H.M. Górecki, H. Schanderl, V. Wangenheim

Bilety w cenie 20 normalny i 10 ulgowy do nabycia na godzine przed koncertem w kościele.

2. UROCZYSTY KONCERT FINAŁOWY

2 czerwca godz. 20.00 Kościół Św. Jana w Gdańsku, ul. Świętojańska 50

Wyk.: Adam Krużel – baryton, Polski Chór Kameralny pod dyr. Chifuru Matsubara

W programie: S. MMOniuszko, F. Mendelssohn-Bartholdy,G. Verdi, Muzyka Azji i Pacyfiku.

Bilety w cenie 20 normalny i 10 ulgowy do nabycia na godzine przed koncertem w kościele.

3. KONCERT POŻEGNALNY w altanie Parku Oliwskiego (wejsce główne od strony ul. Opata Rybińskiego)

30 czerwca godz. 12.00

Wystąpi Polski Chór Kameralny pod dyr. Jana Łukaszewskiego oraz chór słuchaczy Sympozjum (wybrani dyrygenci, soliści) z programem przygotowanym podczas zajęć Sympozjum.

W roku bieżącym zajęcia poprowadzą:

- Maestro Chifuru Matsubara (Japonia): dyrygent Chóru Filharmonii Tokijskiej, studiował w Kunitachi Music College w Tokio oraz Sibeliu Scademy w Finlandii. Ukończył studium mistrzowskie dyrygentury chóralnej w Zoltan Kodaly Institute na Węgrzech oraz u profesora Erica Erricssona i Dana–Olofa Stendlunda w Szwecji. W latach 1985-1993 dyrygował Chórem Fińskiego Radia, po powrocie do Japonii w 1995 po raz pierwszy dyrygował Chórem Filharmonii Tokijskiej, by w dwa lata później zostać jego głównym dyrygentem. Specjalnie dla Chifuru Matsubara komponowali nie tylko japońscy kompozytorzy lecz także Einojuhani Rautavaara (Finladia) czy Murray Schafer (Kanada). Chifuru Matsubara zasiada w jury renomowanych konkursów chóralnych i kompozytorskich. Jest też jednym z głównych w Japonii animatorów życia muzycznego, organizuje wiele festiwali i kursów mistrzowskich. Współpracuje jako dyrygent gościnny z wieloma zespołami, w tym z Polskim Chórem Kameralnym.

- Profesor Volker Wangenheim (Niemcy): studiował: grę na oboju i fortepianie, kompozycję i dyrygenturę. Pracował m.in. jako dyrektor muzyczny miasta Bonn oraz główny dyrygent orkiestry Bonn Beethovenhalle i chóru Filharmonii w Bonn (jednocześnie zajmując także stanowisko dyrektora artystycznego Międzynarodowego Festiwalu Beethovenowskiego w Bonn). Był jednym z założycieli Niemieckiej Federalnej Orkiestry Młodzieżowej i Federalnej Orkiestry Studenckiej (obecnie noszącej nazwę Junge Deutsche Philharmonie). Pracował także jako profesor w Akademii Muzycznej w Kolonii (klasa dyrygentury orkiestralnej) i dyrygent gościnny. W jego artystycznym dorobku kompozytorskim znajdują się dzieła orkiestralne, chóralne oraz muzyka kameralna.

- Adam Krużel (Niemcy) - urodził się w 1954 r. w Padwi Narodowej. Po ukończeniu w 1981 r. Wyższej Szkoły Muzycznej w Krakowie w klasie śpiewu solowego (u prof. W. J. Śmietany) rozpoczął naukę śpiewu operowego u prof. A. Kolo w Wyższej Szkole Muzycznej we Wiedniu. W latach 1982-84 należał do Studio Operowego przy Staatsoper w Monachium (śpiewał małe i średnie role u boku takich sław jak: L.Pavarotti, M.Freni, J.Carreras, N.Ghiauroff, P.Cappuccilli, J.Nesterienko, J.Varady, E.Cotrubas, H.Winkler i inni). Jednocześnie występował jako solista w katedrze w Monachium (Liebfrauen Dom). Był związany ze scenami operowymi m.in. w Moguncji (Mainz) i w Oberhausen. Obecnie pracuje jako solista Opery w Ratyzbonie, gdzie aktualnie śpiewa rolę Holendra z opery „Latający Holender“ R. Wagnera. Adam Krużel ma w swoim dorobku artystycznym bardzo bogaty repertuar operowy (m. in. takich kompozytorów jak: Bach, Purcell, Mozart, Rossini, Donizetti, Verdi, Wagner, Gounod, Moniuszko, Cornelius, Puccini, Bizet, Czajkowski, von Schillings, Schreker, R. Strauss, Weill, von Einem, Udo Zimmermann, G. Enescu i in.). Występował gościnnie m.in. w Nationaltheater Mannheim, Opera Praga, Opera Bratyslawa, Opera Bukareszt, Opera Wiesbaden, Würzburg, Mönchen- Gladbach i Eisenach. Adam Krużel dokonał licznych nagrań płytowych i jest laureatem wielu konkursów i festiwali (m.in. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. R. Stolza w Hamburgu i Letniego Festiwalu im F. Schrekera w Bazylei, gdzie wystąpił w partii księcia z opery „Flammen“, by potem zaśpiewać tę rolę w Staatsoper w Hamburgu, a operę nagrać na CD). Wśród produkcji operowych z udziałem artysty należy wymienić występ w roli Janusza z opery „Halka“ St. Moniuszki (pod dyr. Antoniego Wicherka, wystawionej po raz pierwszy po II-wojnie światowej w j niemieckim w niemieckim teatrze operowym) oraz występ na Międzynarodowym Festiwalu im G. Enescu w roli Creona z opery „Oedipe“ G.Enescu (w reżyserii Götza Friedricha i w kooperacji z Deutsche Oper Berlin i Wiener Staatsoper).Współpraca solisty z POLSKIM CHÓREM KAMERALNYM układa się pomyślnie już od dłuższego czasu – warto wspomnieć choćby wspólne wykonanie w 2004 r. i światową premierę nagrania opery Zygfryda Wagnera "Der Heidenkönig" (płyta została wydana w 2005 r. przez Marco Polo / Naxos), wykonanie „Ein Deutsches Requiem” J. Brahmsa w 2005 i 2007 r. czy udział w Międzynarodowym Festiwalu Mozartowskim „Mozartiana” 2006.

- Profesor Marcin Tomczak (Gdańsk): ur. 1962, ukończył teorię muzyki i dyrygenturę chóralną w gdańskiej Akademii. Uczęszczał na seminaria dyrygenckie m.in.. Erica Ericsona, Uwe Gronostaya, Heinricha Poosa. Ukończył kurs mistrzowski u Friedera Berniusa. Od dzieciństwa związany z wybrzeżowym ruchem chóralnym. W latach 1980-1992 był solistą Polskiego Chóru Kameralnego. Obecnie jest profesorem na Wydziale Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki Akademii Muzycznej w Gdańsku, a od października 2005 roku - również prorektorem tej uczelni. Od wielu lat współpracuje z Europejską Akademią Chóralną w Moguncji, gdzie prowadzi cieszące się dużą popularnością zajęcia z emisji głosu i seminaria z współczesnej polskiej muzyki chóralnej. Od 1992 r. jest dyrygentem Akademickiego Chóru Uniwersytetu Gdańskiego, który pod jego kierownictwem artystycznym zdobył bardzo wiele nagród i wyróżnień oraz miano jednego z najlepszych zespołów akademickich.

- Dyrektor Jan Łukaszewski (Gdańsk): główny inicjator i pomysłodawca Międzynarodowych Sympozjów Muzyki Chóralnej w Gdańsku oraz ich szef artystyczny. Uznawany za jednego z najznakomitszych w Europie specjalistów w dziedzinie muzyki chóralnej. Dyrygent, dyrektor naczelny i artystyczny Polskiego Chóru Kameralnego (znanego także jako Schola Cantorum Gedanensis). Współpracuje również jako dyrygent gościnny m.in. z Chórem Polskiego Radia w Krakowie oraz wieloma zespołami w kraju za granicą. Prowadzi interpretacyjne kursy mistrzowskie i seminaria dla dyrygentów chóralnych. Jego „otwarcie na instrumentalność”, elastyczność i wspaniałe wyczucie muzycznego kolorytu nie przestaje zadziwiać krytyków na całym świecie. Zajmując się również edukacyjną stroną śpiewu amatorskiego, wielokrotnie zasiadał w jury światowych, renomowanych konkursów chóralnych i kompozytorskich, m.in. w Japonii (Takarazuka), Walii, na Litwie, we Włoszech, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii. Laureat wielu prestiżowych nagród.