stat
Impreza już się odbyła
Aktualna edycja:
All About Freedom 2024

W ciemności

Kino Repertuar wszystkich kin w Trójmieście

Wydarzenie w ramach

Katolik... grzesznik... drobny złodziejaszek... Leopold Socha, Polak ze Lwowa - przez ponad rok pomagał i dawał schronienie ukrywającej się w kanałach grupie uciekinierów z getta. Za pieniądze. Jednak to, co wydawało się okazją do zarobku, doprowadziło do powstania głębokiej więzi emocjonalnej pomiędzy Sochą a uciekinierami, ewoluując w heroiczną walkę o ludzkie życie.

Prawdziwą historię Leopolda Sochy i uratowanych przez niego Żydów opowiada przejmujący film Agnieszki Holland "W ciemności" - polski kandydat do Oscara w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny, z wybitną rolą Roberta Więckiewicza i międzynarodową obsadą (m.in. nagrodzona Srebrnym Niedźwiedziem MFF w Berlinie Maria Schrader, Benno Furmann, Agnieszka Grochowska, Kinga Preis, Herbert Knaup, Krzysztof Skonieczny, Marcin Bosak, Julia Kijowska, Michał Żurawski). Autorem zdjęć jest Jolanta Dylewska.

Poruszający obraz autorki "Tajemniczego ogrodu" i nominowanego do Oscara dzieła "Europa, Europa" został wyprodukowany przez Studio Filmowe Zebra (w koprodukcji z Niemcami oraz Kanadą) oraz znalazł się w ofercie dystrybucyjnej renomowanej amerykańskiej firmy Sony Pictures Classics, która ma w swoim dorobku 116 nominacji do Oscara i 27 statuetek. Scenariusz filmu zainspirowała książka Roberta Marshalla "In the Sewers of Lvov" ("W kanałach Lwowa"). Wspomnienia jednej z ocalonych - Krystyny Chiger, opisane zostały w książce "Dziewczynka w zielonym sweterku".

"Chciałabym, aby ten film był bliski bohaterom, rzeczowy i uczciwy emocjonalnie. Z kamerą podążającą za postaciami przez niekończące się kanały. Ciemność musi pozostać ciemnością a widzowie muszą czuć, że są tam razem z bohaterami". - Agnieszka Holland

Na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Toronto obraz został entuzjastyczny przyjęty przez widzów i recenzentów filmowych.

"Światowej sławy polska reżyserka nakręciła jedno ze swoich najważniejszych dzieł"
Piers Handling, dyrektor Festiwalu Filmowego w Toronto

"Odważny, epicki film, daleki od konwencjonalnej rozrywki. Napięcie, które twórcy potrafią wykrzesać z prawdziwej historii, jest jednocześnie mordercze i inspirujące. Główny bohater (perfekcyjna kreacja Roberta Więckiewicza) przypomina Oskara Schindlera, a jego historia - wyjątkowa i wybitnie dramatyczna - obrazuje przemianę zatwardziałego antysemity w anioła stróża".
Joe Morgenstern, Wall Street Journal

"Najlepszy film Agnieszki Holland od czasu "Europa, Europa" [...]. Uczciwy, bezbłędny, wybornie zrealizowany obraz stanowi powrót do formy reżyserki, której anglojęzyczne filmy nigdy nie dorównywały siłą jej europejskiemu dorobkowi [...]. Holland znakomicie odtwarza scenerię kanałów, zarówno w scenografii jak i w oświetleniu, a jednocześnie mistrzowsko buduje dramaturgię w miejscu spowitym mrokiem".
Mike Goodridge, Screen Daily

"W tym dramacie jest więcej ironii i warstw znaczeniowych niż w innych obrazach o podobnej tematyce [...]. Holland i operatorka Joanna Dylewska z sukcesem kreują duszny, przerażający podziemny świat, w którym wszystko może trwać wiecznie lub lec w gruzach w każdej sekundzie. Niektóre fragmenty, zwłaszcza gdy dzieci gubią się w labiryncie tuneli i w trakcie nagłej powodzi po ulewie, wywołują niezwykłe napięcie, ale Holland opiera się pokusie podkręcania suspensu za wszelką cenę. [...] Kluczowy dylemat i niuanse przemiany Sochy z oportunisty w jednoosobową grupę wsparcia są wiarygodne, w czym niemałą zasługę ma genialna kreacja Więckiewicza."
Todd McCarthy, The Hollywood Reporter

"Przyprawiająca o gęsią skórkę sceneria sprawia, że "W ciemności" ma więcej wspólnego ze współczesnymi horrorami niż z dotychczasowymi filmami o Holokauście i jest to najwyraźniej dokładnie przemyślana koncepcja Holland. Sam film wydaje się niemal odpowiedzią na "Listę Schindlera" Stevena Spielberga i jest daleki od czarno-białych podziałów na zło i heroizm[...]. Zaskakującym elementem strategii Holland jest unikanie portretowania Żydów jedynie jako budzące litość ofiar."
Peter Debruge, Variety

Reż: Agnieszka Holland/Polska, Niemcy, Kanada/2011/145 min