Czy w naszym ciele mieszka Duch, czy grzech? Wyjaśnienie historycznego znaczenia pojęć sarx, soma i pneuma w listach św. Pawła oraz ich współczesna interpretacja. Zapraszamy na wykład w ramach cyklu Dominikańska Szkoła Wiary, który wygłosi Piotr Stanowski SJ.
Piotr Stanowski SJ - jezuita, ukończył studia z teologii biblijnej na Boston College, obecnie pełni funkcję Socjusza Magistra Nowicjatu i pracuje w Ignacjańskim Centrum Formacji Duchowej w Gdyni.
Czy w moim ciele mieszka Duch, czy grzech? Gdy na to pytanie zaczniemy szukać odpowiedzi w listach św. Paweła możemy dojść do zakłopotania z jednej strony Apostoł pisze, że ciało jest świątynią Ducha Świętego (1 Kor 6,19) a z drugiej, że w ciele nie mieszka dobro ale grzech (Rz 7:18-20). Takich przeciwstawnych sformułowań możemy znaleźć u niego więcej. Jak to więc jest? Czy na podstawie pism jednego z największych nauczycieli chrześcijaństwa możemy wyrobić sobie raczej pozytywny czy negatywny stosunek do naszego ciała? Czy moglibyśmy obwiniać św. Pawła za to, że czasem jako chrześcijanie stawiamy ciało w opozycji do Ducha, uważając cielesność wyłącznie za miejsce pokus i upadków? Św. Paweł nie chciał, żeby jego odbiorcy mieli negatywny stosunek do swoich ciał, wręcz przeciwnie to właśnie ciało ma stać się miejscem działania Ducha Świętego, objawiania się wierności Bogu, a ostatecznie mamy zmartwychwstać w ciele. Nie wychwycimy jednak tego szacunku do cielesności u św. Pawła, jeśli nie wejdziemy trochę w jego świat (jego historię życia, wychowania, nawrócenia, w jego doświadczenia itd.). Omówienie kontekstu historycznego jego listów pozwoli nam właściwie zrozumieć podstawowe terminy greckie (sarx i soma), których używa, a które zostały przetłumaczone na język polski za pomocą tylko jednego słowa: ciało. To znaczenie greckich słów oraz ich relacja do koncepcji Ducha (pneuma) i grzechu (hamartia) ukaże bogactwo nauczania św. Pawła i jego pozytywny stosunek do naszej cielesności. Być może stanie się to ważnym krokiem do nowego odkrycia jego tekstów, które są przecież słowem natchnionym, Bożym objawieniem. Odpowiednia interpretacja, angażująca się w historyczno-krytyczną egzegezę, ukazuje nam św. Pawła jako tego, który uczy nas kochać swoje ciało.