WACŁAW N.
Mikołaj Wieczór
Mikołaj Wieczór o spektaklu: Inspiracją do powstania spektaklu jest postać Wacława Niżyńskiego, uważanego za jednego z najwybitniejszych tancerzy baletowych i choreografów, jacy kiedykolwiek pojawili się na deskach teatru. Uprzywilejowana rola męskich partii w balecie, jego charakterystyczne wysokie skoki i artystyczna ekspresja stały się wzorem dla wielu wybitnych tancerzy, takich jak Nuriejew czy Barysznikow i wielu innych. Dzięki niezwykłemu twórczemu nowatorstwu Niżyński zrewolucjonizował sztukę baletową, choć jego kariera trwała jedynie osiem bardzo intensywnych lat, zanim przejęła go w swoje władanie choroba psychiczna.
Spektakl WACŁAW N. będzie próbą odpowiedzi na dwa pytania postawione w książce BOSKIE SZALEŃSTWO Jeffreya A. Kottlera: Dlaczego niektóre wybitne osobowości potrafią przezwyciężyć udręczenie psychiczne i stworzyć nieprzeciętne dzieła sztuki, których artyzm wynika z szaleństwa? Dlaczego wielu artystów poddaje się depresji i często odbiera sobie życie, podczas gdy inni nadludzkim wysiłkiem odzyskują równowagę psychiczną i ofiarowują światu znakomite, często genialne dzieła?
Chciałbym za pomocą szeroko pojętego tańca współczesnego z elementami breakingu nie tylko przybliżyć widzom sylwetkę Niżyńskiego, ale także sprowokować wśród nich inny sposób myślenia o tańcu i współczesnych tancerzach takich jak ja. Tancerzach, którzy odważają się odchodzić od głęboko zakorzenionych zasad tańca modyfikując go w ten sposób, aby tworzył nową jakość. Moim zadaniem jest stworzenie spektaklu, który widz jest w stanie "przeczytać". Innymi słowy, moje działania sceniczne będą miały za zadanie wprowadzenie widza w świat, który uda mu się zrozumieć i poprawnie zinterpretować.
Mikołaj Wieczór
Mikołaj Wieczór o spektaklu: Inspiracją do powstania spektaklu jest postać Wacława Niżyńskiego, uważanego za jednego z najwybitniejszych tancerzy baletowych i choreografów, jacy kiedykolwiek pojawili się na deskach teatru. Uprzywilejowana rola męskich partii w balecie, jego charakterystyczne wysokie skoki i artystyczna ekspresja stały się wzorem dla wielu wybitnych tancerzy, takich jak Nuriejew czy Barysznikow i wielu innych. Dzięki niezwykłemu twórczemu nowatorstwu Niżyński zrewolucjonizował sztukę baletową, choć jego kariera trwała jedynie osiem bardzo intensywnych lat, zanim przejęła go w swoje władanie choroba psychiczna.
Spektakl WACŁAW N. będzie próbą odpowiedzi na dwa pytania postawione w książce BOSKIE SZALEŃSTWO Jeffreya A. Kottlera: Dlaczego niektóre wybitne osobowości potrafią przezwyciężyć udręczenie psychiczne i stworzyć nieprzeciętne dzieła sztuki, których artyzm wynika z szaleństwa? Dlaczego wielu artystów poddaje się depresji i często odbiera sobie życie, podczas gdy inni nadludzkim wysiłkiem odzyskują równowagę psychiczną i ofiarowują światu znakomite, często genialne dzieła?
Chciałbym za pomocą szeroko pojętego tańca współczesnego z elementami breakingu nie tylko przybliżyć widzom sylwetkę Niżyńskiego, ale także sprowokować wśród nich inny sposób myślenia o tańcu i współczesnych tancerzach takich jak ja. Tancerzach, którzy odważają się odchodzić od głęboko zakorzenionych zasad tańca modyfikując go w ten sposób, aby tworzył nową jakość. Moim zadaniem jest stworzenie spektaklu, który widz jest w stanie "przeczytać". Innymi słowy, moje działania sceniczne będą miały za zadanie wprowadzenie widza w świat, który uda mu się zrozumieć i poprawnie zinterpretować.