Parę lat temu New York Times nazwał Zimpla "muzycznym kameleonem". Trudno sobie wyobrazić lepszą sytuację na potwierdzenie tej tezy niż jeden wieczór z trzema rożnymi przestrzeniami muzycznymi, których wspólnym mianownikiem jest właśnie Wacław Zimpel i jego muzyczne uniwersum. Zimpel przechodzi swobodnie z jednej stylistyki w kolejną, w każdej z nich odnajdując swój własny unikalny język wypowiedzi, czy to na instrumentach elektronicznych, czy na jego ulubionym klarnecie altowym. Od Zimpla solo, tworzącego ambientową, kontemplacyjną przestrzeń za pomocą przetwarzanego elektronicznie klarnetu altowego wspomaganego licznym syntezatorami, przez zanurzenie się w świecie repetytywnego transu w duecie Zimpla z Jamesem Holdenem, nawiązujących do tradycji kraut rocka, amerykańskich minimalistów, spiritual jazzu i przeróżnych transowych kultur muzycznych świata, po kolejną odsłonę Saagary - wieloletniego indyjskiego projektu Zimpla, który współtworzy z mistrzami klasycznej muzyki indyjskiej z Bangalore. Saagara to niezwykłe połączenie współczesnej muzyki zachodu z jedną z najstarszych kultur muzycznych świata.
Wacław ZimpelKlasycznie wykształcony klarnecista, producent muzyczny i kompozytor. Zdobył rozgłos, grając free jazz z absolutną światową czołówką tej sceny. Wszechstronność I kompozytorska kreatywność sprawiły, że Zimpel bardzo szybko zaczął zgłębiać inne stylistyki i tradycje muzyczne: minimalizm, indyjską muzykę klasyczną czy marokańską gnawę. Wydana w 2016 roku solowa płyta "Lines" okazała się przełomowa w karierze artysty ze względu na wykorzystanie instrumentów elektronicznych , które stały się jego nową fascynacją. Niespodziewanie Zimpel zamienił jazzowe kluby na najważniejsze festiwale muzyki elektronicznej na świecie i wspólne projekty z wizjonerami współczesnej elektroniki jak James Holden, Shackleton czy Forest Swords. Jego ostatni album "TrainSpotter" wydany dla londyńskiej wytwórni The State 51 Conspiracy jest kwintesencją wielu lat eksperymentów studyjnych, i wyrazem zachwytu dokumentowanym przez Zimpla industrialnym brzmieniem Warszawy. Dźwięki pociągów, tramwajów, metra czy lotniska są przemienione przez Zimpla na drony, harmonię i transowe, rytualne beaty. Jest laureatem Paszportów Polityki.
jazz - koncerty w Trójmieście
Holden/ZimpelDwóch podobnie myślących mistrzów swojego instrumentu spotyka się w chwilowej lirycznej rozmowie pomiędzy klarnetem altowym i syntezatorem modułowym, cementując radosną zbieżność dwóch odmiennych muzycznych podróży w eksplozji surowej muzycznej kreatywności, w jej najbardziej pierwotnej formie. Od dawna znani w swoich własnych dziedzinach, elektronice i jazzie, ścieżki Holdena i Zimpela po raz pierwszy skrzyżowały się podczas edycji festiwalu Rewire w Hadze w 2018 r., gdzie wzajemne poczucie szacunku skłoniło tę parę do poszukiwania okazji do bliższego poznania się. Ich pierwsze nagrania miały miejsce później, tego samego roku w londyńskim studiu Holdena, podczas czterech dni przerwy pomiędzy koncertami Wacława, Wspólnie postanowili tworzyć jedną kompozycję dziennie, aby w ten sposób, stopniowo poskładać czterościeżkową EP-kę z niesamowitych wspólnych improwizacji. W rezultacie powstała EPka Long Weekend o bogatej teksturze, w której ręcznie robiony modułowy zestaw syntezatorowy Holdena zmierzył się z wielorako ekspresyjnym klarnetem altowym Zimpela. Ostatecznie ścieżki Holdena i Zimpela zbiegają się wokół wspólnej miłości do wszystkiego, co hipnotyczne i transowe. Trance to wspólny wątek, który przewija się przez ich muzyczne upodobania, słychać go w tradycyjnych formach folkowych na całym świecie, w XX-wiecznym minimalizmie, elektronicznej muzyce tanecznej i improwizowanym jazzie, a ich muzyka istnieje w miejscu, gdzie wszystkie te dobre rzeczy się zderzają. Proces współpracy okazał się nieskończenie pouczający, wzajemnie inspirujący i niezwykle satysfakcjonujący dla obu artystów. Ich partnerstwo rozwija się podczas występów na żywo i obaj nadal chętnie planują dalsze możliwości odkrywania improwizacyjnych permutacji swojego nowego materiału na żywo w nadchodzących miesiącach, począwszy od prestiżowej polskiej serii koncertów "Do 3 x SZTUKA" w listopadzie 2024 r.
SaagaraPod koniec 2012 roku Wacław Zimpel postanowił udać się do Indii, żeby poznać klasyczną muzykę indyjską u źródła, krocząc ścieżką wydeptaną kilka dekad wcześniej przez Terry'ego Riley, La Monte Younga czy Johna McLoughlina. Przez kilka tygodni pierwszego pobytu w Indiach Zimpel zgłębiał tajniki muzyki karnatackiej u boku jej mistrzów. Zafascynowany niezwykłym bogactwem melodycznym indyjskich skal -ragora z najbardziej wyrafinowanym systemem rytmicznym świata, pod koniec swojego pobytu zaproponował nowopoznanym przyjaciołom i mistrzom muzyki karnatackiej, stworzenieze społu, który później przyjął nazwę Saagara, co w sanskrycie znaczy ocean. Obok Zimpla, Saagarę współtworzy trzech wybitnych perkusjonalistów - Giridhar Udupa-ghatam, Aggu Baba-khanjira, ThavilRaja-thavil oraz skrzypek Mysore N.Karthik. Na początku 2014 zespół udał się w pierwszą trasę i nagrał materiał na swój debiutancki, niezwykle wirtuozowski album -"Saagara" , złożony z kompozycji Zimpla nawiązujących bezpośrednio do form muzyki karnatackiej. Kolejny album-"2", stworzony wspólnie z producentem moorycem , był pierwszym krokiem zespołu w stronę muzyki elektronicznej, gdzie pod wirtuozowskimi partiami instrumentalnymi zaczęły pojawiać się transowe beaty i ambientowe przestrzenie. Trzeci album Saagary, który ukaże się w październiku 2024 nakładem wytwórni Glitterbeat, to kwintesencja wielu muzycznych dróg, którymi Zimpel podążał przez ostatnie lata. Z muzyka jazzowego przeobraził się w producenta muzyki elektronicznej, dla którego studio stało się kolejnym instrumentem i środkiem wyrazu. Dzięki współpracy z najważniejszymi postaciami współczesnej elektroniki jak James Holden czy Sam Shackleton, Zimpel posiadł wiedzę i narzędzia, które umożliwiły mu stworzenie z Saagarą zupełnie nowej muzyki, ciągle pulsującej indyjskim rytmem ale tym razem zanurzonym w sekwencjach syntezatorów i samplerów, organów i przetwarzanych elektronicznie instrumentów akustycznych. Od czasu wydania pierwszej płyty Saagara zagrała wiele tras koncertowych w Indiach, Polsce, Niemczech, Holandii i Ukrainie.