stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Zapraszamy na WEEKEND JAPOŃSKI w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim, który odbędzie się w dniach 15-17 maja 2015.

Program Weekendu japońskiego:
15 maja
16:30-19:00 - Teatr japoński / wykłady
Kobieta w teatrze japońskim - prof. Estera Żeromska,
"Między powieścią i teatralną awangardą. O dwóch gigantach z dalekiej Północy: Osamu Dazai i Shuji Terayama" - Henryk Lipszyc, Nikodem Karolak oraz spotkanie oraz promocja książki "Zatracenie" Osamu Dazai

19:30 - DESERT ROSE, TO-EN Butoh Company (Polska) / spektakl
Spotkanie z TO-EN, prowadzenie prof. Estera Żeromska

16 maja
15:00-18:00 - Teatr japoński/wykłady
Marek Bochniarz - "Shinoda Masahiro kręci teatr, czyli po co wracać do klasyków"
dr Jadwiga Rodowicz-Czechowska - "No czyli drganie cięciwy"
dr Katarzyna Pastuszak - "Ankoku buto Hijikaty Tatsumiego" - wykład i promocja książki

19:00 - LADY MACBETH I OPHELIA, reż. Tadashi Azuma, wyk. Aki Isoda /spektakle
Spotkanie z Aki Isoda, prowadzenie prof. Estera Żeromska

17 maja
11:00 -12:45 Wykład performatywny
"No, żywa klasyka" - Ryokurankai Polska Grupa No, dr Jakub Karpoluk, dr Yoko Fujii Karpoluk

13:00-15:00 - Wykład performatywny
Tradycja teatru japońskiego a Szekspirowska Ofelia - Aki Isoda i Patrick Spottiswoode z Shakespeare's Globe

15:00 - Animacje japońskie
pokazy filmów studentów Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi oraz spotkanie z Izumi Yoshida


17:00-20:00 - Kino japońskie:
"Ogród Słów", reż. Makoto Shinkai (46 min)
"Podróż z Haru", reż. Masahiro Kobayashi (2h 14min)


o spektaklach:
"Desert Rose" (Róża Pustyni) to spektakl o pragnieniu powabu i pokusie uwodzenia. Budowany w sugestywnym języku tańca butoh, mówi o rejonach elektryzującej słodyczy - nieskrępowanej i kuszącej, istniejącej tylko ze względu na swój urok. Desert Rose narodził się z inspiracji pozornie odległymi obrazami - szczególną odmianą rośliny, jaką jest Róża Pustyni oraz zjawiskiem glamour. Oszałamiająco piękne kwiaty, kuszą swym soczystym kolorem, ale na tle nagiego krajobrazu pustyni, wydawałoby się, istnieją tylko dla siebie i tylko na chwilę. Nabrzmiałe trującym sokiem, przyciągają wzrok, nierzeczywiste i dzikie. Obraz ten symbolicznie łączy się z czymś przesyconym, iluzorycznym, przesłodzonym, różowym, tandetnie powabnym. Rozszerza się i pulsuje. Krzykliwie przeplata się ze zmysłowością i infantylnością, przerysowanym pragnieniem oczarowania i blasku.

Koncept, choreografia, taniec: TO-EN
Realizacja świateł: Przemysław Kalemba
Kostium: Pani Ella, Maciej Głowacki
Video: Agencja Vizualna
Dźwięk: Krzysztof Pajka, Taavi Tulev (Estonia), Timo Viialainen (Finlandia)
Czas trwania: ok. 50 min.

---

"Lady Makbet i Ofelia"
Uniwersalność dramatów Szekspira oraz jego pojmowanie ludzkiej natury jest zagadnieniem dobrze rozumianym przez japońską aktorkę, Aki Isoda, która od 1971 roku wystawia 'Sztuki Jednej Aktorki' z udziałem najważniejszych postaci Szekspirowskich. W tym roku Aki będzie można podziwiać w jej dwóch najbardziej znanych odsłonach - jako Lady Makbet i Ofelia - w Wielkiej Brytanii, Czechach i Polsce. "Sztuki Jednej Aktorki" zostały stworzone w oparciu o teksty Szekspira i skupiają się na życiu głównych postaci kobiecych w sztuce, jednocześnie podkreślając kobiece doświadczenie w dramacie.

Oba spektakle zakorzenione są w japońskiej tradycji dramatycznej, jednak różnica w kostiumach odzwierciedla postrzeganie postaci przez Aki. W Lady Makbet Aki występuje w odzieży w stylu zachodnim. Jej ruchy są swobodne, zaś ona sama, pełna mocy, ucieleśnia siłę tej kobiecej postaci. Natomiast w Ofelii Aki pojawia się w kimono - tradycyjnym stroju japońskim, ukazując kobietę kontrolowaną i ograniczoną przez czynniki zewnętrzne. Aki wprowadza również elementy japońskiej inscenizacji do obu sztuk - przede wszystkim do Ofelii, gdzie, oprócz tradycyjnej muzyki japońskiej Shamisen, obecne są także elementy tradycji teatru Kabuki.