Wystawa "Jednym cięciem / In One Cut" w PLENUM na ul. Elektryków w Gdańsku (8-21 sierpnia 2025) prezentuje prace Natalii Sary Skorupy i Pawła Kasprzaka - artystów młodego pokolenia, którzy krytycznie analizują rzeczywistość kapitalizmu kognitywnego oraz społeczne i polityczne aspekty współczesności. Kuratorowana przez Grzegorza Klamana ekspozycja porusza tematy przemocy, tożsamości narodowej, stereotypów oraz rosnącej siły skrajnej prawicy, ukazując sztukę jako narzędzie społecznej zmiany i eksperymentu. Wstęp na wystawę jest wolny
WYSTAWA "JEDNYM CIĘCIEM / IN ONE CUT"
Natalia Sara Skorupa / Paweł Kasprzak
8 sierpnia (pt) - 21 sierpnia (cz) 2025
PLENUM ul. Elektryków, Gdańsk
Kurator: Grzegorz Klaman
Współpraca kuratorska: Piotr T. Mosur
Wernisaż: 8 sierpnia (piątek) g.18.30
Wystawa przedstawia dwie osobowości młodego pokolenia artystów wyróżniających się krytyczną postawą wobec rzeczywistości kapitalizmu kognitywnego, aktywnością przepracowującą postulat sztuki stosowanej i skutecznej społecznie. Dekompozycja postulatów awangardowych ich wyczerpanie wymaga podjęcia wysiłku w celu wymapowania i odświeżenia pola sztuki. Postawy te to reakcja i odmienny ruch podmiotu artystycznego pomiędzy autonomią sztuki a sztuką jako narzędziem władzy-wiedzy w polu wszechogarniającej konsumpcji. Idąc za myślą Bruno Latoura rezygnacji z tradycyjnego podziału na fakty i wartości, tak ulokowana aktywność/praktyka artystyczna/ zawsze jest polem eksperymentu. Uważamy, że apolityczność i neutralność jest jedynie efektownym pozorem, ponieważ "upolitycznienie odnosi się do samego faktu wynalezienia tej nieredukowalnej różnicy (miedzy faktami a wartościami)" jest pozorem dlatego, że tak naprawdę sztuka zajmuje się kwestiami pozornie obojętnymi czy neutralnymi a odnosi się w istocie do faktu podziału ról miedzy zasobami polityczności wobec pola re-produkowania i zawłaszczania jako istoty kapitalizmu kognitywnego /Latour/. Odnawiamy w nieustannym wysiłku relacje samego imperatywu działania osoby artystycznej w pęknięciu realności w kierunku kolejnej rekonfiguracji. Jednym cięciem odsłaniamy jedną warstwę fermentującego
kompostu.
Grzegorz Klaman
Paweł Krzysztof Kasprzak
Urodzony w 1996r. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku i Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Brał udział w blisko 40 wystawach i publikacjach. W 2023 roku laureat konkursu Fundacji Grey House Szara Kamienica. Uczestniczył w XXI Przeglądu Sztuki Survival. Jest założycielem i gitarzystą noise-punkowego zespołu ALARM! a także członkiem antyfaszystowskiego, artystyczno-aktywistycznego kolektywu BASTA.
Statement:
W osi moich zainteresowań jest zjawisko przemocy. Szukam jej przejawów i badam czynniki występowania. Jest jej obserwatorem, antropologiem i komentatorem. Krytycznie oceniam jej przejawy szczególnie skupiając się na przestrzeni systemowej, kulturowej i społeczno-politycznej. Nie uważam się za artystę, pomimo wykorzystywania praktyk artystycznych - korzystam z nich jako robotnik sztuki. Desakralizuje przestrzenie galerii sztuki wprowadzając do nich zepchnięty na
artystyczny margines motyw pracy.
Natalia Sara Skorupa (Natalia SS)
Urodzona 1999 roku w Szczecinie. Socjolożka, reżyserka, kuratorka i performerka. Polska artystka interdyscyplinarna. Stypendystka MKiDN w 2022 roku. W swojej praktyce artystycznej bada relacje społeczno-polityczne z użyciem transgresji i transcendencji. Stosując wiwisekcję artystyczną oraz intymność́, poszukuje formy reprezentatywnych dla przedstawień́ przekrojowych tendencji zachowań ludzkich. Jej prace często zahaczają̨ o motyw cielesności, seksualności i psychiki ludzkiej w odniesieniu do miejsc lub historii. Nazywana "wymierającym gatunkiem radykalnego performensu" wykorzystuje własne ciało, traktując je jako zasób.
Statement:
Krwią̨ i blizną - Głównym źródłem merytorycznym wystawy jest praca pisemna o Egzemplifikacji Polskości czyli kwestii tożsamości narodowej w odniesieniu do polskiej sztuki krytycznej oraz kina narodowego i transnarodowego.
W swojej pracy prezentuję trzon stereotypów dotyczących patologicznych/marginalnych postaw patriotycznych jednocześnie pokazując możliwości redefiniowania gestów i symboli zakorzenionych ze skrajnym ruchem prawicowym będącym zagrożeniem w ówczesnym świecie zaostrzonego konfliktu między społeczną opinią wspartej grą polityczną a uchodźcami i mniejszościami seksualnymi. Komponentami wystawy są zagrożenia wynikające z rosnącej w siłę̨ skrajnej prawicy, tożsamość́ narodowa w ujęciu społecznej świadomości, klasyfikacja postawy patriotycznej w rozszerzonej percepcji pojmowania znaczeń́ i symboli oraz dorobek kultury umysłowej Polaków w oparciu o traumy (traumaland) wynikających z powidoków władzy komunistycznej i spięć́ wewnątrz państwa. Wystawa prezentuje znane nam obrazy występujące w publicznej przestrzeni takie jak: przemoc, pomniki i monumentalizm historyczny. Jest to także moje osobiste zdystansowanie się̨ i zaobserwowanie patriotyzmu we mnie i mojej rodzinie. To także opowieść o tym, jakie stereotypy opisują̨ Polaków i dlaczego oraz jak samodzielnie je powielamy.
Jaka jest Polska widziana oczami młodej lesbijki wychowanej i dorastającej w burzliwych przemianach społeczno-politycznych?
ORGANIZATORZY
Fundacja Wyspa Progress i wszystkie prowadzone przez nią przez ostatnie 40 lat miejsca sztuki w Gdańsku takie jak: Galeria Wyspa, Baraki, Dawna Łaźnia Miejska, Modelarnia, B 90-Festiwal Alternativa , Instytut Sztuki Wyspa i ART Lab Wyspa współtworzyły nurt nazwany sztuką krytyczną w Polsce. Fundacja zajmuje się w swojej praktyce i konceptualizacjach relacjami władzy, wiedzy, sztuki i technologii a także biopolityką i strategiami posthumanistycznymi z krytyką antropocenu i
kapitałocenu.
Projekt eUterus ma na celu wspieranie sztuki zaangażowanej, ze szczególnym uwzględnieniem tej: dotykającej problemów tożsamościowych, skupionej na najistotniejszych prądach intelektualnych, dostrzegającej istotne dyskursy światopoglądowe i polityczne, niejednokrotnie wywierającej bezpośredni wpływ na rzeczywistość.
Wstęp wolny na wystawę.
Treść tworzona na podstawie materiałów prasowych organizatora.