W poniedziałek, 6 grudnia mija dokładnie sto lat od urodzin Mariana Kołodzieja, jednego z najwybitniejszych polskich scenografów teatralnych i filmowych. Z tej okazji Teatr Wybrzeże serdecznie zaprasza o godzinie 16.00 do foyer Starej Apteki na wernisaż wystawy Marian Kołodziej. 50 lat w teatrze wybrzeże. Na wystawie zaprezentujemy zdjęcia ze spektakli, projekty scenografii, a także oryginalne kostiumy. W trakcie wernisażu prelekcję o artyście wygłosi Małgorzata Abramowicz z Muzeum Narodowego w Gdańsku.
Marian Kołodziej (ur. 6 grudnia 1921, zm. 13 października 2009) - jeden z najwybitniejszych polskich scenografów teatralnych i filmowych. W 1950 roku ukończył akademię sztuk pięknych w Krakowie, gdzie studiował scenografię u Karola Frycza. W 1951 roku debiutował na scenie Teatru wybrzeże w gdańsku przygotowując scenografię do spektaklu wiktora biegańskiego korzenie sięgają Głęboko Arnauda D'usseau i Jamesa Gowa. Na trójmiejskiej scenie współpracował z Zygmuntem Hübnerem (m.in. Ladacznica z zasadami Jean-Paula Sartre'a, 1956), Jerzym Jarockim (m.In. Męczeństwo z przymiarką Ireneusza Iredyńskiego, 1960) i Jerzym Golińskim (m.In. Zmierzch Demonów Romana Brandsteattera, 1967).
Kołodziej tworzył tu także przedstawienia ze Stanisławem Hebanowskim. Wspólnie przygotowali m.In. Maleńką Alicję Edwarda Albee'go (1971), cmentarzysko samochodów Fernando Arrabala (1972), sen Felicji Kruszewskiej (1974) i bazylissę teofanu Tadeusza Micińskiego (1978). Kołodziej pracował z wieloma innymi reżyserami, projektował scenografie do spektakli Adama Hanuszkiewicza, Kazimierza Kutza, Zbigniewa Bogdańskiego, Ryszarda Majora, Krystyny Meissner, Krzysztofa Babickiego, Janusza Warmińskiego. Pokazywał swoje prace także m.in. W Teatrze Muzycznym w Gdyni, Teatrze Nowym i Wielkim w łodzi, Teatrze Wielkim w Warszawie, Teatrze Śląskim w Katowicach, Teatrze Polskim w Warszawie.
W latach 80. Scenograf współpracował z kościołem, jest autorem papieskich ołtarzy, które zostały wzniesione podczas pielgrzymek Jana Pawła II do Polski. Zaprojektował słynny okręt kościoła, ołtarz-żaglowiec, który stanął w Gdańsku w 1987 roku oraz ołtarz na sopockim Hipodromie z 1999 roku. W ostatnich latach w swojej twórczości zaczął poruszać tematykę obozową. Stworzył cykle prac, odwołujących się do osobistych przeżyć z pobytu artysty w Auschwitz-Birkenau, których stała wystawa pt. KLISZE PAMIĘCI - LABIRYNTY znajduje się we franciszkańskim Centrum św. Maksymiliana w Harmężach koło Oświęcimia.