stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT
paź 25

piątek, g. 19:00

Gdańsk,
Na zaproszenie
lut'25 17

poniedziałek, g. 19:30

bilety 139 zł
Kup bilet
Kolonia Artystów, budynek 175,
Stocznia Gdańska
Wstęp od godziny 21:00
(zainteresowanych prosimy o rezerwację na adres e-mailowy:
PGR_ART@interia.pl )


- Projekcja filmu "/Sanatorium pod klepsydrą/" w reżyserii Wojciecha Hasa.
- Bisclaveret vs Bruno "/Les Mannequins/" - koncert
- "Schulz i Zaświaty"- prelekcja dr Wojciecha Owczarskiego/ /połączona z
dyskusją na temat twórczości Brunona Schulza m.in. w kontekście filmu
Wojciecha Hasa.

- "Dirty Dreams - Session" - wystawa Praetoriana

- "Deski" - wystawa Macieja Zabawy


Szczegóły:

*/Sanatorium pod klepsydrą/ - reż. W. Has, Polska 1973*
Film Wojciecha Hasa to jedna z najwybitniejszych adaptacji filmowych w
historii polskiej kinematografii, wielokrotnie nagradzaną na festiwalach
w Cannes, w Triest, w Gdyni. Reżyser przełożył na język kina jedno z
trudniejszych dzieł literackich, zachowując przy tym właściwy klimat,
oddający poetycką refleksję na temat przemijania oraz nieuchronności i
nieodwracalności śmierci. Wszystkie pytania o egzystencję wpisane są w
historię człowieka, który odwiedza sanatorium, gdzie przebywał jego
zmarły ojciec; przenosi się w tajemniczy, surrealistyczny "świat
wyobraźni". Główny bohater przyjeżdża do sanatorium doktora Gotarda,
gdzie przebywa jego ojciec, zmarły wprawdzie przed laty, lecz tu
przeniesiony w inny wymiar czasu znów żyje. Józef zaczyna przeżywać
powtórnie to, co już przeżył. Dom rodzinny, małe żydowskie miasteczko
ojca, zastaje jednak tutaj tylko rozpadający się i zniszczony obraz
dzieciństwa. Usiłuje przywrócić ład w tym świecie, jednak okazuje się,
że jest to już niemożliwe.

*Bisclaveret vs Bruno - /Les Mannequins/ *
Program, który zostanie zaprezentowany na koncercie to ilustracja
dźwiękowa do tekstu B. Schulza /Traktat o Manekinach, /wcześniej
zarejestrowana na CD. Muzyka, która znalazła się na albumie "/Les
Mannequins/" to wypadkowa dronowo ambientowych kolarzy i klasycznego
brzmienia zespołu, znana niektórym z wydawnictw "/Psyche noMine/", "/In
hortis.../" czy "/Aegri Somnia/". Płyta dostępna jest już od 12 lipca
tego roku. Jednak dopiero teraz - po raz pierwszy - Bisclaveret
zaprezentuje ten materiał trójmiejskiej publiczności. Muzycy
zapowiedzieli, iż przygotowują na tę okazję specjalną oprawę wizualną.
Zespół powstał w 2000 roku. Od tamtej pory wydał kilka albumów w kraju i
za granicą; uczestniczył w kilku kompilacjach; zagrał wiele koncertów w
ramach własnych tras koncertowych, festiwali i innych wydarzeń kulturalnych

W chwili obecnej przygotowywany jest nowy album z remiksami ich utworów
w wykonaniu różnych muzyków i zespołów.

Więcej informacji: https://www.bisclaveret.com

*/Bruno Schulz a Zaświaty/ - Dr Wojciech Owczarski*
Prelekcja, czy jak woleliby organizatorzy dyskusja na temat twórczości
Schulza. Jego wizji zaświatów, m.in. w kontekście filmu W. Hasa. Będzie
to okazja do konfrontacji własnej interpretacji literatury Schulza z
koncepcjami proponowanymi przez innych teoretyków i naukowców.
Doktor Wojciech Owczarski, adiunkt w Instytucie Filologii Polskiej
(Zakład Dramatu, Teatru i Filmu). Rozprawę doktorską o wyobraźni
poetyckiej Adama Mickiewicza obronił w roku 2001. Wydał trzy książki
autorskie: /Diabeł w dramacie polskim./(1996); /O bohaterach II części
"Dziadów"/ (1998); /Mickiewiczowskie figury wyobraźni/ (2002).
Współredagował pracę zbiorową /Mickiewicz. Sen i widzenie/ (2000).
Opublikował liczne artykuły w tomach zbiorowych, a także szkice
historycznoliterackie, eseje i recenzje teatralne, m.in. na łamach
"Twórczości", "Odry", "Dialogu" i "Teatru". Zajmuje się historią
literatury oraz teatrologią i krytyką teatralną. Jest członkiem
Stowarzyszenia Pisarzy Polskich. Jest również autorem książki /Miejsca
wspólne, miejsca własne/ (2007), wydanej przez gdańskie wydawnictwo
Słowo/Obraz Terytoria. Książka opisuje wzajemne relacje twórczości
Brunona Schulza, Bolesława Leśmiana i Tadeusza Kantora. Choć każdy z
nich był mistrzem innego języka artystycznego (proza, poezja i teatr), a
zarazem indywidualistą w pełnym tego słowa znaczeniu, podobieństwa
objawiają się w pokrewieństwie motywów, obrazów, a także idei i całych
konstrukcji filozoficznych. Wojciech Owczarski, skupiając się przede
wszystkim na wyobraźni owych trzech artystów, odnajdując w ich
fantazmatach wiele "punktów wspólnych", jak okaleczone i "kalekujące"
manekiny, postaci sobowtórowe, nobilitacja tandety, słabość do
"realności najniższej rangi".

*/Deski/ - Maciej Zabawa*
Na wystawie przedstawione zostaną prace, od których zaczęła się przygoda
artysty z intensywnymi poszukiwaniami własnej tożsamości plastycznej.
Cykl "Deski" jest próbą odnalezienia własnej drogi i indywidualnego
stylu, wbrew panującym w sztuce trendom. Pierwsza deska, którą stworzył
to "Drugie ja". Jej zaprojektowanie i wykonanie kolejnych zajęło jemu
cały rok. Deski stały się stałym elementem pracy twórczej i z
przyjemnością zaczynam kolejne cykle tych prac.

Maciej Zabawa urodził się i wychował w Gdańsku, studiował w Poznaniu.
Ukończył malarstwo ścienne i malarstwo sztalugowe w WSSS. Plastyka od
zawsze była jego pasją. Oprócz tradycyjnego malarstwa interesuje się
fotografią, ceramiką, grafiką tradycyjną i komputerową oraz malarstwem
na jedwabiu.

Więcej informacji: https://www.maciejzabawa.pl

*/Dirty Dreams ( Session)/ - Praetorian*
Ów cykl - jak mówi sam autor - to obraz człowieka uwięzionego,
odizolowanego od upragnionego świata, świata kojarzonego z wolnością i
rajską swobodą. Więzienne mury stanowią tutaj przestrzeń zamkniętą, w
której dojrzewają - niczym zatrute owoce - najgorsze uczucia: samotność,
bezsilność i beznadzieja. Więzienie to metaforyczny czyściec, który /de
facto/ nie spełni już swojej funkcji, a jego pensjonariuszom pozostaje
jedynie czekać i marzyć, że koszmar minie. Główny bohater powróci do
swojej egzystencji, jednak tylko na chwilę, aby wkrótce powrócić do
więzienia, na które już raz został skazany. Wydaje się, że nie ma
ucieczki ani cienia szansy na wyrwanie się z tej pętli; raz wpędzona w
ruch machina nie zatrzyma własnego biegu. Artysta nie pozostawia tutaj
cienia nadziei na inne rozwiązanie. W "Dirty dreams" najistotniejsza
jest analogia: Więzienie - Czyściec. To za jej sprawą autor stawia
pytania o sens i symboliczne znaczenie czyśćca w kontekście religijnym,
kulturowym, socjologicznym i filozoficznym.
Z naszej strony należy jeszcze dodać, że fotografie zostały zrobione w
Areszcie Śledczym w Gdańsku, a modelem, który wziął udział w sesji jest
aktualnie przebywający tam więzień.
Więcej informacji: https://www.praetorian124.deviantart.com