stat
Impreza już się odbyła
gru 29

niedziela, g. 16:00, 19:00

bilety 140 zł
Kup bilet
gru 31

wtorek, g. 18:00

bilety 160 - 180 zł
Kup bilet
Wielka gala operowa


W programie: arie, duety i uwertury z oper Don Giovanni Mozarta, Halka i Straszny dwór Moniuszki, Faust Gounoda, Madama Butterfly Pucciniego, Rycerskość wieśniacza Mascagniego, Salome Straussa.

występują:
Bożena Harasimowicz: sopran
Barbara Kubiak: sopran
Kałudi Kałudow: tenor
Paweł Skałuba: tenor
Adam Zdunikowski: tenor
Leszek Skrla: baryton
Piotr Nowacki: bas

Chór i Orkiestra Państwowej Opery Bałtyckiej
dyrygent: José Maria Florýncio Júnior (na zdjęciu)

José Maria Florêncio, dyrygent, altowiolista, kompozytor. Absolwent Uniwersytetu Minas Gerais w Belo Horizonte. Swoje umiejętności doskonalił także na kursach mistrzowskich w Brazylii, w nowojorskiej Juilliard School of Music, wiedeńskim Musikhochschule oraz warszawskiej Akademii Muzycznej im. F. Chopina.
W roku 1985 przyjechał do Polski i rozpoczął karierę dyrygencką. Współpracował z wieloma ośrodkami muzycznymi w kraju prowadząc koncerty symfoniczne i kameralne oraz spektakle operowe, operetkowe i baletowe. Pełnił funkcje dyrygenta Teatru Wielkiego w Łodzi, dyrektora muzycznego Opery Wrocławskiej, dyrektora naczelnego i artystycznego Orkiestry i Chóru PRiTV w Krakowie, dyrektora Muzycznego Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki, dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Poznańskiej oraz stałego dyrygenta w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.
Obecnie Maestro José Maria Florêncio, jest nowym Dyrektorem Orquestra Sinfonica do Teatro Municipal de Sao Paulo, jednej z ważniejszych instytucji muzycznych kontynentu południowoamerykańskiego. W Operze Bałtyckiej w Gdańsku pełni funkcję zastępcy dyrektora artystycznego.


Bożena Harasimowicz, sopran. Ukończyła z wyróżnieniem  Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, w klasie śpiewu solowego prof. Zofii Janukowicz–Pobłockiej. Kształciła się także na kursach wokalnych u tak znanych pedagogów jak: Adele Stolte, Lore Fischer, Christian Elsner, Luisa Bosabalian, Judith Beckman i Paul Esswood.
Artystka występowała w kraju i za granicą śpiewając na takich scenach, jak: Filharmonia Narodowa, NOSPR w Katowicach, Filharmonia w Berlinie, Monachium, orkiestra NDR w Hamburgu, Hunter College w Nowym Jorku, Estonia Concert Hall w Tallinie, Musikverein we Wiedniu, Teatro Real w Madrycie. Współpracowała z wieloma znanymi i cenionymi dyrygentami, min.: Kazimierzem Kordem, Antonim Witem, Jerzy Semkowem, Krzysztofem Pendereckim, Uroz Lajovic.


Barbara Kubiak, sopran. Już w czasie studiów zadebiutowała na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu partią Pierwszej Damy w "Czarodziejskim flecie" Mozarta (1986). Od 1987 r. jest na stałe związana z tą sceną operową. Współpracuje z Teatrem Wielkim w Łodzi, Operą Dolnośląską i Operą Bałtycką w Gdańsku. Z zespołami tych scen operowych artystka wyjeżdżała na liczne występy gościnne, m.in. do Belgii, Holandii i Wielkiej Brytanii, gdzie prezentowała się tamtejszej publiczności w repertuarze Verdiowskim (Aida, Abigaille w "Nabucco", Leonora w "Trubadurze") i Pucciniowskim ("Madame Butterfly", "Tosca"). Wraz z chórem Polskie Słowiki oraz orkiestrą Filharmonii Poznańskiej dokonała nagrania, Stabat Mater Szymanowskiego, a z zespołem Opery Wrocławskiej - oper Verdiego: "Nabucco" i "Trubadur" (płyta została nominowane do nagrody polskiego przemysłu fonograficznego "Fryderyk").


Kałudi Kałudow, tenor. Ceniony bułgarski tenor na stałe związany z Polską. Urodził się w Warnie. Studia wokalne ukończył w Akademii Muzycznej w Sofii w klasie śpiewu prof. L. Żableńskiej (1978). W 1978 r. zadebiutował jako Alfred w Traviacie Verdiego na scenie Opery Sofijskiej. Od tamtej pory z powodzeniem wykonuje liczne partie tenorowe w operach takich kompozytorów, jak: Bizet, Gounod, Leoncavallo, Mascagni, Ponchielli, Puccini i Verdi.
Występował na renomowanych scenach operowych Austrii (wiedeńska Staatsoper), Francji, Hiszpanii, Niemiec, Polski, Rosji, Szwajcarii, Włoch (mediolańska La Scala), a także w Kanadzie i USA. Ma na swoim koncie występy w towarzystwie tak znakomitych solistów, jak: June Anderson, Maria Chiara, Mirella Freni, Cheryl Studer, Mara Zamperi, Renato Bruson, Juan Pons.
W 1998 r. otrzymał Złotą Płytę za album O gwiazdo betlejemska wydany przez Polskie Radio Katowice S.A.. W czerwcu 1999 r. ukazała się jego płyta z pieśniami neapolitańskimi zatytułowana "Canzonetta".


Paweł Skałuba, tenor. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasie Piotra Kusiewicza.  W 1993 roku jako jedyny Polak i najmłodszy uczestnik został finalistą I Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Placido Dominga w Paryżu. Często koncertuje i nagrywa. Za dotychczasowe osiągnięcia otrzymał nagrodę Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki. Był stypendystą firmy Yamaha. W roku 2000 nominowany do prestiżowej nagrody polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyki za płytę z nagraniami kanonów Stanisława Moniuszki. Popularność przyniosły mu także koncerty Trzech Polskich Tenorów, na których występuje razem z Dariuszem Stachurą i Adamem Zdunikowskim.
Choć na stałe związany jest ze sceną Opery Bałtyckiej, jako pierwszy solista, współpracuje także z teatrami i filharmoniami w Polsce i za granicą. Uczestniczył w wielu znaczących festiwalach: Wratislavia Cantans, Warszawska Jesień, Festiwal Wielkanocny w Krakowie, Festiwal Ludviga van Beethovena w Warszawie, Festiwalu Pablo Casalsa w Puerto Rico, Modern Wien Festival we Wiedniu, Bejing Music Fetival w Pekinie, Festiwalu Schleswig-Holstein oraz Rheingau Musikfest.


Adam Zdunikowski, tenor. Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (klasa Romana Węgrzyna). Uczestniczył i zdobywał nagrody oraz wyróżnienia w wielu prestiżowych konkursach wokalnych, spośród których warto wspomnieć Międzynarodowy Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki w Warszawie czy Międzynarodowy Konkurs Wokalny Belvedere w Wiedniu. Brał też udział w wielu festiwalach muzycznych: Festiwalu Mozartowskim, Międzynarodowym Festiwalu Wratislavia Cantas, Festiwalu Operowym w Bydgoszczy czy Międzynarodowym Festiwalu Muzyki i Sztuki w Bejrucie.
Od 1991 roku solista Teatru Wielkiego. Współpracuje z teatrami operowymi w Polsce (Bydgoszcz, Bytom, Kraków, Poznań, Wrocław, Gdańsk, Szczecin) i za granicą (Hamburg, Praga). Prowadzi także szeroką działalność koncertową występując w krajowych i zagranicznych filharmoniach. W Operze Bałtyckiej występuje w roli Młodego Fausta w operze Gounoda Faust. Prezentował się także jako Alfred w Traviacie.


Leszek Skrla, baryton. Otrzymał dyplom z wyróżnieniem gdańskiej Akademii Muzycznej, gdzie kształcił się pod kierunkiem Andrzeja Koseckiego i Piotra Kusiewicza. Solista Opery Bałtyckiej od sezonu 1988/89. Uczestnik Warszawskiej Jesieni, Vratislavia Cantas. Współpracuje z teatrami operowymi w Bydgoszczy, Łodzi, Lublinie. W swym dorobku ma kilka nagrań płytowych. Obecnie jest także adiunktem na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznych w Bydgoszczy i Gdańsku.
W Operze Bałtyckiej można podziwiać go min. jako Figara w Cyruliku sewilskim, Miecznika w Strasznym dworze, Hrabiego w Weselu Figara, Wolframa w Tannhäuserze (za tę kreację otrzymał Pomorską Nagrodę Artystyczną), Germonta w Traviacie.


Piotr Nowacki, bas. Absolwent łódzkiej Akademii Muzycznej (1985). Laureat konkursów wokalnych w Warszawie, Kudowie, Bytomiu i Krynicy. Wziął udział w finale Międzynarodowego Konkursu Wokalnego "Belvedere" w Wiedniu. Występował również w Waszyngtonie i na Festiwalu im. Pablo Casalsa w Puerto Rico. Po powrocie ze Stanów Zjednoczonych w 1990r. wielokrotnie śpiewał na scenie Królewskiego Teatru de la Monnaie w Brukseli. Brał udział w wykonaniu wielu dzieł oratoryjnych. Był również gościem międzynarodowych festiwali w Edynburgu i Granadzie.
Jest solistą w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie, gdzie występił min. w "Rigoletcie" Verdiego, "Królu Rogerze" Szymanowskiego, "Strasznym dworze" Moniuszki, "Otellu" Verdiego, "Don Giovannim" Mozarta, "Potępieniu Fausta" Berlioza.