stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Po ponad stu latach, dzięki mistrzowskiej muzyce dynastii Straussów, powraca atmosfera roztańczonego i rozśpiewanego cesarskiego Wiednia!

lis 23

sobota, g. 18:00

bilety 85 - 125 zł
Kup bilet
gru 29

niedziela, g. 16:00, 19:00

bilety 140 zł
Kup bilet
W salach koncertowych całej Europy melomani znów powitają Nowy Rok w rytmie słynnych kompozycji. Dźwięki "Walca Cesarskiego" przeniosą nas do sal balowych Wiednia czasów cesarza Franciszka Józefa i cesarzowej Elżbiety - "Sisi". "Opowieści Lasku Wiedeńskiego" wprowadzą publiczność w beztroski klimat zabaw i flirtów dam dworu i eleganckich oficerów. "Marsz Radetzkyego" obudzi ducha zwycięstwa, a liczne polki porwą do tańca. W XXI wieku to właśnie Straussowskie melodie przywołują atmosferę wiedeńskiego dworu z całą jego elegancją, specyficznym humorem i dozą delikatnej frywolności.

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście




Muzyka
Po ponad stu latach, dzięki mistrzowskiej muzyce dynastii Straussów, powraca atmosfera roztańczonego i rozśpiewanego cesarskiego Wiednia!

W salach koncertowych całej Europy melomani znów powitają Nowy Rok w rytmie słynnych kompozycji. Dźwięki "Walca Cesarskiego" przeniosą nas do sal balowych Wiednia czasów cesarza Franciszka Józefa i cesarzowej Elżbiety: "Sisi". "Opowieści Lasku Wiedeńskiego" wprowadzą publiczność w beztroski klimat zabaw i flirtów dam dworu i eleganckich oficerów. "Marsz Radetzkyego" obudzi ducha zwycięstwa, a liczne polki porwą do tańca. W XXI wieku to właśnie Straussowskie melodie przywołują atmosferę wiedeńskiego dworu z całą jego elegancją, specyficznym humorem i dozą delikatnej frywolności.

Taneczna muzyka wiedeńska z upływem lat opuściła sale balowe i triumfalnie wkroczyła do sal filharmonicznych. Dla wielu współczesnych melomanów nie do pomyślenia byłoby rozpoczęcie roku bez Noworocznego Koncertu Filharmoników Wiedeńskich. Jak każe tradycja, 1 stycznia ze Złotej Sali Wiedeńskiego Towarzystwa Muzycznego transmitowany jest on na żywo przez kilkadziesiąt stacji telewizyjnych i radiowych na całym świecie. Milionom słuchaczy noworoczne życzenia nierozerwalnie kojarzą się z dźwiękami walców: "Nad pięknym modrym Dunajem", "Wiedeńska krew", czy "Wino, kobieta i śpiew".

Rodzina Straussów
Walc najmocniej związany jest z rodziną Straussów. Senior rodu Johann Strauss I (1804-1849) słusznie zwany "Ojcem Walca" nadał temu tańcowi słynną wiedeńską lekkość. To właśnie dzięki niemu walc stał się kwintesencją muzyki tanecznej tamtej epoki. Mistrzowska gra na skrzypcach w połączeniu z ogromną wrażliwością artystyczną, uczyniły z Johana Straussa prawdziwego "księcia muzyki".
Johan Strauss Ojciec karierę rozpoczął w 1823 roku od współpracy z Józefem Lannerem. Po czterech latach postanowił jednak pójść własną drogą i założył orkiestrę, która wykonywała tylko jego kompozycje. Spotkały się one z entuzjastycznym przyjęciem słuchaczy, co zaowocowało cyklem koncertów w wiedeńskich gospodach i salach tanecznych. To był początek długiego pasma sukcesów.

Z czasem pojawiły się liczne propozycje występów w samym Wiedniu, a także zagranicą. Johann Strauss Ojciec stał się niekwestionowanym "królem tańca", znanym i podziwianym daleko poza granicami Cesarstwa. Ze swoją orkiestrą odbył niezliczone tournee po Niemczech, Francji, Holandii i Włoszech. W 1846 roku specjalnie dla niego utworzono na dworze cesarskim w Wiedniu stanowisko Naczelnego Dyrygenta Muzyki Tanecznej. Trzy lata później stworzył jedną ze swoich najbardziej znanych kompozycji: "Marsz Radetzkyego". W ten sposób oddał hołd wiekowemu feldmarszałkowi cesarskiej armii Josephowi Radetzkyemu.

Problemy ze zdrowiem zmusiły Johana Straussa do wycofania się bogatego życia koncertowego. Słynny kompozytor zmarł 25 września 1849 roku w Wiedniu. Miał zaledwie 45 lat.

Najstarszy z jego trzech synów, Johann Strauss II (1825-1899), był godnym następcą znakomitego ojca. Dzięki muzycznemu talentowi oraz wyjątkowej umiejętności zakładania i prowadzenia kolejnych orkiestr, Strauss Syn stał się nie tylko znanym kompozytorem, ale również prawdziwym managerem. Rozwinął działalność koncertową w tempie nieznanym w ówczesnej epoce. Koncertował w miastach tak odległych jak Sankt Petersburg w Rosji, czy Edynburg w Szkocji. W 1872 r. odbył wielką trasę koncertową po Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej.

Od chwili tryumfalnego debiutu znaczenie Johanna Straussa Syna rosło, a jego samego okrzyknięto w Wiedniu "Królem walca". Johann Strauss Ojciec na poczynania syna patrzył z niechęcią. Podobno za wszelką cenę starał się nie dopuścić do jego debiutu. W końcu Johann Strauss Syn połączył własną orkiestrę z zespołem ojca i w krótkim czasie stworzył ogromną sieć osób współpracujących w organizacji koncertów. W jej skład wchodzili liczni wytwórcy instrumentów, kopiści, muzycy, śpiewacy, agenci prasowi, a nawet dyrygenci pomocniczy. Johann Strauss zarządzał bowiem aż trzema orkiestrami występującymi w różnych salach balowych tego samego wieczoru i o tym samym czasie.

Kolejni członkowie "rodzinnego klanu", czyli Józef Strauss (1827-1870) i Edward Strauss (1835-1916) nie pozostawali w tyle za swoim utalentowanym starszym bratem. Obaj zapisali również wiele świetnych kart w historii muzyki. Katalog utworów rodziny Straussów liczy ponad dwieście pięćdziesiąt dzieł Johanna Ojca, ponad pięćset kompozycji Johanna Syna, oraz blisko trzysta kompozycji autorstwa Józefa i Edwarda Straussów. Niektóre z utworów skomponowano wspólnie. Tak było na przykład ze słynną Polką Pizzicato - dziełem Józefa i Johanna.

Sława przynosiła Straussom nie tylko sukcesy, ale też wywoływała zazdrość i rodzinne problemy. Johann Strauss Syn przytłoczony nadmiarem pracy niechętnie przekazywał nawet tymczasowe kierowanie orkiestrą swojemu bratu Józefowi. Ten bowiem zyskał w Wiedniu wielką popularność i powszechnie był uznawany za najbardziej utalentowanego z całej trójki rodzeństwa.

Familijne spory i niesnaski, przez wiele lat skrzętnie skrywane, wyszły na światło dzienne w 1906 roku i zszokowały opinię publiczną. Wówczas to Edward Strauss spalił większą część prywatnej biblioteki zawierającej setki kompozycji braci Straussów.

Na początku XX wieku konflikty społeczne i polityczne zapowiadające nadejście pierwszej wojny światowej spowodowały, że atmosfera, w której wyrosła sztuka Straussów powoli zaczęła odchodzić do przeszłości.

Jednak duch tej muzyki przetrwał do dziś. Nadal w każdym zakątku Europy niezliczone rzesze melomanów ulegają jej niepowtarzalnemu czarowi i elegancji.

Strauss Festival Orchestra
Strauss Festival Orchestra to projekt artystyczny zrealizowany we współpracy z wieloma renomowanymi zespołami muzycznymi całej Europy. Jego celem jest zaprezentowanie szerokiej publiczności muzyki rodziny Straussów. Tradycyjnie koncerty odbywają się na początku Nowego Roku.

O mistrzostwie Strauss Festival Orchestra niech świadczy fakt, że z ogromnym powodzeniem występowała ona w najbardziej renomowanych europejskich salach koncertowych, takich jak: Concertgebouw w Amsterdamie, Filharmonii w Berlinie, Gewandhaus w Lipsku, De Doelen w Rotterdamie, Musikhalle w Hamburgu, Bozart w Brukseli, Auditorium Parco della Musica w Rzymie, Auditorium w Mediolanie, Tonhalle w Zurychu, Victoria Hall w Genewie, Konserthus w Oslo, Finlandia Hall w Helsinkach, Coliseu dos Recreios w Lizbonie, Gran Teatre del Liceu, Palau de la Música i l'Auditori w Barcelonie, Auditorio Nacional de Música w Madrycie, a także el Palacio Euskalduna w Bilbao.

Podczas koncertów towarzyszyła wielu znanym solistom oraz była prowadzona przez słynnych dyrygentów, takich jak Fuat Mansurow i Edward Serow.

Strauss Festival Orchestra, złożona z artystów o najwyższych kwalifikacjach, potrafi w mistrzowski sposób przekazać żywy charakter wiedeńskiej muzyki tanecznej, wzbudzając przy tym zachwyt nawet najbardziej wymagających słuchaczy.

Orkiestra w swoich interpretacjach umiejętnie wydobywa pogodny charakter muzyki Straussów, zachowując przy tym stylistyczną precyzję i wewnętrzną dyscyplinę. Podczas koncertu potrafi ukazać niezwykle zróżnicowaną gamę środków wyrazu, od najbardziej szlachetnych i subtelnych, po żartobliwe i pełne młodzieńczego humoru.

Strauss Festival Ensemble Ballet
Wielki Koncert Galowy muzyki Johanna Straussa to nie tylko przyjemność dla uszu. Strauss Festival Ballet Ensemble powoduje, że jest to także prawdziwa rozkosz dla oczu. Balet przywraca kompozycjom Straussów pierwotne znaczenie, ich muzyka powstawała bowiem jako akompaniament do tańca. Wystylizowana choreografia oraz efektowne kostiumy nadają całemu programowi prawdziwie sceniczny charakter. Znakomici soliści Strauss Ballet Ensemble, w strojach nawiązujących do epoki, przeniosą nas na eleganckie bale dworu Franciszka Józefa i cesarzowej Sissi.

Grupa baletowa razem ze Strauss Festival Orchestra występowała w tak znaczących europejskich salach koncertowych jak: Concertgebouw w Amsterdamie, Gewandhaus w Lipsku, Filharmonia w Berlinie, De Doelen w Rotterdamie, Musikhalle w Hamburgu, Auditorio Nacional de Música w Madrycie, Auditorium Parco della Musica w Rzymie, Auditorium w Mediolanie, el Palacio Euskalduna w Bilbao, Palau de la Música oraz l'Auditori w Barcelonie.

Połączenie Strauss Festival Orchestra i Strauss Festival Ballet Ensemble gwarantuje, że Wielki Koncert Galowy stanie się dla Państwa niezapomnianym wydarzeniem artystycznym otwierającym Nowy Rok.

Nikolai Koliadko, dyrygent

Urodzony w 1952 roku Nikolai Koliadko jest jednym z najwybitniejszych dyrygentów Europy Wschodniej.
W 1976 roku ukończył studia na Narodowym Instytucie Muzyki i Pedagogiki Gnesins w Moskwie, a w 1985 roku otrzymał tytuł dyrektora muzycznego Narodowego Litewskiego Konserwatorium Muzycznego w Wilnie.

W 1993 roku Nikolai Koliadko rozpoczął pracę w Narodowym Akademickim Teatrze Opery i Baletu Bolshoi, gdzie pod jego batutą zagrano najsłynniejsze światowe utwory w najbardziej prestiżowych salach koncertowych Niemiec, Grecji, Hiszpanii, Chin, Holandii, Portugalii, Tajlandii, Turcji, Szwajcarii i Japonii. Występował gościnnie z orkiestrami z Litwy, Chin, Czech, Japonii i Egiptu w Royal Concertgebouw w Amsterdamie, Musikverein Vienna, Teatro Real w Madrycie, Madrid National Auditorium, Auditori oraz Palau de la Música w Barcelonie, Finlandzkim Talo.

Za swoją ciężką pracę oraz wielki wkład w rozwój kultury otrzymał tytuł Honorowego Artysty Białorusi w 1994 roku.

Halina Dubitskaya, sopran

Halina Dubitskaya urodziła się w Mińsku i ukończyła studia na kierunku śpiew Białoruskiej Narodowej Akademii Muzycznej.

Jest solistką w Akademii Muzycznej na Białorusi oraz występuje gościnnie jako solistka w Teatrze Daugavpils na Łotwie. Pomimo młodego wieku odbyła wiele tras koncertowych i wystąpiła w najbardziej prestiżowych salach Europy. Otrzymała również znaczące wyróżnienia m.in. podczas Białoruskiego Narodowego Festiwalu Śpiewu (czerwiec 2012), czy Międzynarodowego Konkursu Wokalnego, organizowanego w grudniu 2012 roku.

Repertuar tej znamienitej artystki zawiera najsłynniejsze dzieła muzyki klasycznej, takie jak Aida, La Traviata, Cyrulik Sewilski, Faust, Wesele Figara czy Cynageria, oraz wiele utworów kompozytorów rosyjskich i współczesnych.

Przeczytaj także