Wielkie Sprzątanie, które odbędzie się w Gdańsku (już po raz piąty) 26 września to impreza mająca na celu promowanie troski o środowisko poprzez wspólne dbanie o ogólnodostępne tereny. W tym roku Wielkie Sprzątanie odbędzie się w formie #ploggingu (sprzątania podczas biegu) i #TrashChallenge, dla osób nie będących fanami biegania.
Plogging to sport, który został wymyślony w Szwecji, a jego nazwa stanowi połączenie dwóch słów - szwedzkiego plocka up, co znaczy podnosić oraz słowa jogging. Plogging polega na sprzątaniu otoczenia podczas biegania.
Takie rozwiązanie pozwala na skuteczne zachowanie dystansu od innych osób biorących udział
w wydarzeniu. Organizatorzy podkreślają, że nie liczy się ani pokonany dystans ani trasa (te każdy uczestnik wybiera sobie sam), liczy się idea.
Osoby niebędące fanami biegania mogą wziąć udział w wydarzeniu zgodnie z zasadami tzw. #TrashChallenge tzw. #TrashChallenge. To trend, który opanował Internet już w zeszłym roku, ale wciąż nie traci na aktualności. Polega na zrobieniu sobie zdjęcia na tle zaśmieconego miejsca, wysprzątaniu lokalizacji, a następnie sfotografowaniu się z efektami swojej pracy. Fani #TrashChallenge wrzucają zdjęcia "przed" i "po" do mediów społecznościowych. Dzięki temu zwracamy uwagę na negatywny wpływ, jaki człowiek wywiera na środowisko, a także zachęcamy innych do podjęcia prośrodowiskowych działań i większej troski o przyrodę. W tej opcji możliwe jest uczestnictwo w niewielkich rodzinnych grupach.
Aby wziąć udział w Wielkim Sprzątaniu należy zarejestrować się na stronie www.zut.com.pl/wielkiesprzatanie .
Podczas rejestracji każda osoba wybiera obszar, na którym planuje włączyć się do akcji. Uczestnicy mogą wyposażyć się też w pakiety startowe zawierające sprzęt niezbędny do skutecznego sprzątania terenu
(m.in. worki na śmieci i chwytaki). Odbiór pakietów nie jest warunkiem koniecznym do wzięcia udziału w imprezie. W dniu wydarzenia wystarczy pojawić się na wybranym terenie i rozpocząć porządki. Na każdym obszarze udostępniony będzie oznakowany plakatami akcji kontener. Jego orientacyjna lokalizacja oznaczona jest na mapce, którą każda osoba rejestrująca się otrzymuje na mail.
Po zakończeniu sprzątania uczestnicy powinni sfotografować się z efektami swojej pracy - osoby biorące udział w ploggingu robią zdjęcie z workiem zebranych odpadów przy pojemniku, natomiast osoby wybierające #TrashChallenge powinny zrobić dwa zdjęcia - jedno na tle terenu przed sprzątaniem i drugie na tle wysprzątanego już obszaru z workami odpadów. Zdjęcia należy wgrać na stronie akcji jako dowód uczestnictwa. W nagrodę osoby biorące udział w Wielkim Sprzątaniu otrzymają m.in. zaproszenia na słodki poczęstunek.
Wielkie Sprzątanie będzie odbywać się na dużym obszarze, na świeżym powietrzu, dzięki czemu nie powinno mieć miejsca gromadzenie się uczestników w jednym miejscu. W efekcie uczestnictwo w akcji nie niesie ze sobą zwiększonego ryzyka zakażenia koronawirusem.
Impreza potrwa od godziny 10.00 do 15.00, 26 września (sobota). Szczegóły, regulamin i rejestracja uczestników dostępne są na stronie:
www.zut.com.pl/wielkiesprzatanie" target="_blank" rel="nofollow">
www.zut.com.pl/wielkiesprzatanie.
Organizatorem akcji jest Zakład Utylizacyjny w Gdańsku, a współorganizatorem - Gdańskie Usługi Komunalne. Patronat Honorowy: Prezydent Miasta Gdańsk.