"Wielokulturowe estetyki w dyskursie publicznym w Polsce"
Czy w Polsce istnieje wielokulturowa estetyka? A jeśli tak, jakie znaczenia jej nadajemy? Co zmienił tzw. kryzys uchodźczy? Czym jest postkolonialna estetyka? Wykład będzie próbą odpowiedzi na tak sformułowane pytania. Monika Popow przedstawi główne założenia postkolonialnej koncepcji sztuki i estetyki, odniesie się do koncepcji wielokulturowości w polskiej sztuce współczesnej, a także do roli pomiędzy sztuką a migracjami, w tym kwestii emancypacyjnej
roli sztuki. Jako pedagog przyjrzy się również relacjom pomiędzy wielokulturowymi estetykami a edukacją.
Dr Monika Popow - doktor nauk społecznych, adiunkt na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zajmuje się studiami z zakresu teorii krytycznych, w tym postkolonializmu, doświadczeniem uczenia się w perspektywie społecznej oraz kulturowej, badaniem mediów edukacyjnych i podręczników szkolnych. Jest autorką kilkunastu artykułów publikowanych w kraju i za granicą dotyczących kulturowych uwarunkowań zjawisk społecznych oraz analizy dyskursu publicznego. Autorka książki "Kategoria narodu w dyskursie
edukacyjnym. Analiza procesów konstruowania tożsamości w podręcznikach szkolnych" (Wydawnictwo UAM, Poznań 2015).
Wykład odbywa się w ramach Interdyscyplinarnego Konwersatorium "Twarzą w twarz", organizowanego przez Fundację "Kultury ponad kulturą" we współpracy z Instytutem Kultury Miejskiej.