stat
Impreza już się odbyła

Wieloświaty II. Festiwal Historii Fantastycznych

Festiwal Historii Fantastycznych Wieloświaty to bibliotekarska próba udowodnienia, że do fantastyki można podchodzić na poważnie. To już druga edycja Festiwalu; podczas pierwszej gośćmi specjalnymi byli między innymi Robert M. Wegner, Anna Kańtoch czy Radek Rak. W tym roku pragniemy skupić się na tematach fabularnych, pokazując, jak wiele radości płynie z tworzenia (i odgrywania) postaci i światów. Skąd czerpać dobre wzorce? Czy istnieje przepis na dobrze napisaną postać? Na te i inne pytania odpowiedzi znajdziecie na naszych prelekcjach i spotkaniach autorskich.

Gdy już poczujecie się gotowi, zapraszamy was do stołów, byście naukę wprowadzili w życie podczas organizowanych w trakcie Festiwalu sesji RPG lub odpoczęli przy grach planszowych. Nie zapomnijcie odwiedzić również naszej Dzielnicy Handlowej, by uzupełnić niezbędne zapasy!

Udział we wszystkich wydarzeniach jest bezpłatny.
PROGRAM:

19 kwietnia


16:00 otwarcie Festiwalu

17:00 Sesje konwentowe - warte uwagi czy strata czasu?
prowadzący: Michał "Rzeka" Rzeczycki
Mnogość konwentów pozwala wydawcom i lokalnym zgrupowaniom
na prowadzenie sesji w różnych formatach czasowych. Co takie sesje są
w stanie nam zaoferować i czy są warte naszego czasu?

18:00 Tolkien, Sapkowski i Martin wchodzą do baru - co mistrz gry może wyciągnąć z twórczości mistrzów fantastyki?
prowadzący: Maciej "Szwagier" Szewczyk
Gry RPG usilnie dążą do stania się samodzielnym i niepodległym wobec innych medium - wciąż jednak czerpią pełnymi garściami z dorobku autorów innych tekstów kultury: pisarzy, reżyserów, artystów plastyków. Podczas tej prelekcji autor postara się pokazać swój sposób myślenia o takich zapożyczeniach i wskaże na elementy rzemiosła, które sam często "pożycza" od mistrzów fantastyki.

19:00 spotkanie z Arkadym Saulskim
prowadzący: Szymon "Glav ツ" Konicz
Arkady Saulski to dziennikarz ekonomiczny, pisarz, fantasta, potencjalny archeolog. Autor uznawany za jednego z naczelnych przedstawicieli orientalnych fantastów, będący równocześnie niekończącą się skarbnicą nowych historii i scenariuszy. Podczas spotkania
z Arkadym Saulskim postaramy się odpowiedzieć na pytanie: czy aby na pewno do pisania literatury wystarczy tylko kartka i długopis?

20:00 zakończenie pierwszego dnia Festiwalu

20 kwietnia

11:00 Budujmy lepsze światy! Kreacja iluzji żyjącego środowiska otaczającego bohaterów w RPG
prowadzący: Maciej "Szwagier" Szewczyk
Czy masz czasem poczucie, że bohaterowie poruszają się podczas swoich przygód po tekturowej scenografii, a otaczający ich NPC w niczym nie przypominają żywych ludzi? Podczas prelekcji autor podzieli się kilkoma sztuczkami, które sprawdzają się u niego i wynikają z ponad 20-letniego doświadczenia w roli mistrza gry.

12:00 Łamanie maskarady - hit czy kit?
prowadzący: Marcin "Ainak" Błaszczak
Prawie każdy system RPG, aspirujący do zaklasyfikowania jako horror, zawiera w sobie pewnego rodzaju tabu, tajamnice, zasady, za których łamianie karze, czasem nawet dość srogo. Wydaje się, że osoby grające i narrator/osoba mistrzująca prowadzą ze sobą jakąś metagrę, przystępując do tego typu systemów, wzajemnie testując siebie na polu owego "tabu". Czasem psuje to rozgrywkę, a czasem daje dużo radości. Zatrzymajmy się chwilę i zastanówmy nad tym zagadnieniem.

13:00 spotkanie z Krzysztofem M. Majem
prowadzący: Marcin Wiktor
Czy jesteśmy wybrać jakąś konkretną datę, która określałaby początek fantastyki jako ga-tunku? A może narracja fantastyczna, próbująca wyjaśnić to co wykracza poza to co oczywi-ste, towarzyszyła nam od samego początku? Na spotkaniu z uznanym groznawcą, teorety-kiem narracji fantastycznych i światotwórczych spróbujemy znaleźć odpowiedzi na powyż-sze pytania, jak również (a może - przede wszystkim) poszukać odpowiedzi na pytanie: Czy fantastyka stoi w miejscu czy rozwija się razem ze społeczeństwem?

14:00 Dramaturgia w RPG
prowadzący: Marek Nowak
Film ma trzy akty i dwa punkty zwrotne, scenarzyści podbijają stawkę, tworzą presję czasu, zmierzają do konfrontacji. W RPG dochodzi czynnik nieprzewidywalności. Osoby prowadzące nie mogą przewidzieć decyzji graczy ani też kontrolować rzutów kośćmi. Struktura się sypie? Wszystko może pójść źle? A może zyskujemy dodatkowy czynnik budowania napięcia?

15:00 Ilustrowanie bohatera RPG
Prowadząca: Paulina "TheNoy" Targosz
Prelekcja o podstawach ilustrowania dowolnego bohatera. Trochę o kreskach, kształtach i kolorach. O anatomii i stylizacji. O tym jak zacząć i ćwiczyć. O sztuczkach, które pomagają. Prelekcja dla rysujących i dla zupełnie świeżych w temacie - czyli dla każdego!

16:00 Bleed no more, czyli trudne emocje na sesji i jak sobie z nimi radzić?
Prowadząca: Marta "Chochlik" Struś
Większości z nas to się zdarzyło przynajmniej raz. Doskonała sesja, emocje, które aż buzują, a potem...no właśnie. Czym dokładnie jest słynny posesyjny "bleed" i co zrobić, żeby nie bleedować? Czy to jest zaraźliwe i czy można się od tego uzależnić? Jak dbać o zachowanie granic pomiędzy przeżyciami swojej postaci a własnymi? Na te i wiele innych pytań będziemy wspólnie szukać odpowiedzi podczas tej prelekcji.

17:00 Cechy charakterystyczne wybranych światów, w które grałem w ostatnim roku
Prowadzący: Wojciech "Termos" Tremiszewski

18:00 Fantastyka Elitarna, czyli dlaczego teraz to są czasy (a kiedyś ich nie było)
Prowadzący: Marcin "van Puff" Wiktor
Czy fantastyka może poruszać poważne problemy? Czy jesteśmy w stanie poważnie potraktować wampiry? Czy bohater byłby bohaterem gdyby zwalczał powstania chłopskie a nie smoki? Gdy dyskusja dotycząca jakości zeszła na drugi plan, gdy bardziej liczące stały się sukcesy komercyjne poszczególnych tytułów a wielkie firmy zaczynają łakomym wzrokiem patrzeć na zakurzone lochy, smoki... o elfach już nie wspominając. Kto, kiedy i dlaczego wprowadził fantastykę do popkultury? Czy już czas byśmy opuścili piwnice? Na te i inne pytania poszukamy odpowiedzi podczas wieńczącej Festiwal prelekcji.

Dzielnice

Dzielnica Handlowa (stoiska wydawców)
Chcesz zagrać z nami a brakuje ci kostek? Może Twój podręcznik ma już dosyć i wypadałoby kupić nowy?
Każdą z potrzeb zaspokoisz w Dzielnicy Handlowej. Dzięki współpracującym z nami wydawnictwami i wystawcami uzupełnienie twoich zasobów nigdy nie było prostsze! Pamiętaj jednak, że czasami negocjacje potrafią przybrać bardzo nieoczekiwany obrót...

Dzielnica Planszowa (gry planszowe)
Miejsce, w którym słychać tylko szelest przesuwanych pionków i znaczników, okazjonalne chrząknięcie niezadowolenia lub chichot zwycięstwa. Chcesz pograć w swoją planszówkę czy wolisz skorzystać z dostępnych na miejscu zasobów? Każdy znajdzie swoje miejsce przy stole! Na część gier obowiązują zapisy, jednak jeśli macie ochotę zająć któryś z wolnych stolików - nie krępujcie się spytać koordynatora, który na pewno kręci się gdzieś w okolicy.

Dzielnica Fabularna (gry RPG)
Krzyk ginących potworów, szczęk mieczy i brzęczenie magicznych artefaktów, a może cichy szept Przedwiecznego w Twoim uchu? Nie bój się, to wszystko tylko Twoja wyobraźnia. Poza stukotem kostek usłyszysz tu głośny śmiech graczy, okrzyki zawodu lub triumfu. Jeśli nigdy nie grałeś w RPG-a - nie bój nic, nasi Mistrzowie Gry wezmą Cię za rękę i wprowadzą do każdego dostępnego przy stole świata.

Dzielnica Kulturalna (gra biblioteczna)
Biblioteka to miejsce, w którym może wydarzyć się wszystko. Jednego dnia rozmawiamy tu o rzeczach rzeczywistych, innego nasza sala pełna jest seniorów ćwiczących jogę, a jeszcze innego zanurzamy się po uszy w fantastycznych opowieściach. Myślicie, że łatwo jest utrzymać równowagę w tak chaotycznym miejscu? Wypatrujcie Bibliotekarzy, dla których wasza pomoc może okazać się kluczowa, szczególnie teraz, gdy po raz kolejny otworzyły się Wieloświaty...