Windows / No More Play / Six Dances
WINDOWS
WINDOWS - nowy spektakl Izadory Weiss opowiada o jednym z najważniejszych współczesnych dylematów, jakim jest uleganie fascynacji światem wirtualnym, podczas gdy nasze prawdziwe życie przemija za naszymi plecami z całym swym bogactwem i realnością. Bohaterka zapatrzona w metaforyczne okno czeka na niezwykłe doznania, jakich spodziewa się po tamtej stronie, a nie dostrzega zjawisk i ludzi w jej prawdziwym świecie, który jest na wyciągnięcie ręki. Jest samotna i bezradna, bo unika prawdziwej konfrontacji z żywymi ludźmi. Okno z widokiem na "tamten świat" jest w spektaklu symbolem o wielu znaczeniach. Od wirtualnego świata portali i mediów, po wszelkie iluzje ideologiczne i religijne odnosi się do platońskiego świata idei, który tak zdominował myślenie człowieka o tajemniczej nieprzenikalności bytu.
Izadora Weiss o współpracy z duetem Paprocki & Brzozowski: Zaprosiłam duet Paprocki & Brzozowski do współpracy przy spektaklu Windows zaintrygowana ich talentem. Paleta barw ich projektów, a także bliska mojej wrażliwości dbałość o detale kreacji były jednym z głównych powodów mojego wyboru. Ich projekty wyróżniają się światłem i delikatnością linii, która znakomicie uzupełni piękno ruchu tancerzy. Są twórcami elastycznymi, wciąż poszukującymi nowych wymiarów Haute Couture.
Izadora Weiss o współpracy z Leszkiem Możdżerem: W początkach powstawania pomysłu na nowe przedstawienie punkt odniesienia stanowił Mozart. Przeszłość, czas, w którym tworzył w zderzeniu z teraz, ze światem współczesnym z jego szalonym tempem i wielością informacji. Szukaliśmy "Mozarta dzisiejszego". Kim mógłby być Mozart dzisiaj, jaką uprawiałby sztukę? Leszek Możdżer z jego wirtuozerią i wrażliwością jest doskonałą odpowiedzią. Wydaje się w podobny sposób nieusatysfakcjonowany łatwością, z jaką muzyka poddaje się jego palcom . Szuka sensu świata - w sztuce i poza nią.
Choreografia: Izadora Weiss
Scenografia multimedialna: Radek Moenert
Kostiumy: Paprocki & Brzozowski
Muzyka: Leszek Możdżer, W.A.Mozart, Marin Marais, J.S. Bach
Światła: Joost Biegelaar
Asystenci choreografa: Agnieszka Wojciechowska, Bartosz Kondracki
Obsada:
Amelia Forrest, Beata Giza, Franciszka Kierc, Julia Ławrenowa,
Natalia Madejczyk, Zuzanna Marszał, Aleksandra Michalak,
Agnieszka Wojciechowska, Paulina Wojtkowska
Daniel Flores Pardo, Bartosz Kondracki, Michał Łabuś, Filip Michalak,
Michał Ośka, Radosław Palutkiewicz, Maciej Szymczak
---
NO MORE PLAY i SIX DANCES - dwie jednoaktówki z półki największych hitów choreograficznych Jiříego Kyliána, dzięki którym jego zespół NDT podbił świat i objął na wiele lat niekwestionowany prymat wśród teatrów tańca. Perfekcyjna i bardzo trudna dla tancerzy choreografia, prosta i dowcipna inscenizacja, mnóstwo wyrafinowanych szczegółów sprawiają, że wszędzie tam, gdzie udaje się te arcydzieła wystawić, publiczność ogląda je z zachwytem. Zespół BTT w oczach wielkiego choreografa zasłużył na zaufanie i wiarę, że sprosta zadaniom, jakie stawia przed nim to przedsięwzięcie. Jesteśmy z tego bardzo dumni i to jest dla nas największa nagroda za cztery lata pracy, jaką młodzi tancerze, pod wodzą Izadory Weiss, wykonali na scenie Opery Bałtyckiej. Każda z tych wspaniałych choreografii wnosi odmienny klimat i przemawia innymi emocjami. Ich wspólną cechą jest genialna interpretacja choreograficzna utworów Weberna i Mozarta oraz ukazanie jak cudownym przeżyciem jest obserwowanie boskiej harmonii pomiędzy ludzkim ciałem i muzyką.
NO MORE PLAY
Jiří Kylián o spektaklu: Podstawową inspiracją dla tej choreografii jest niewielka rzeźba Alberto Giacomettiego: prosta, nieco zdeformowana plansza do gry, pokryta małymi kraterami i wyżłobieniami, z dwoma kawałkami drewna przypominającymi ludzkie postaci. Patrząc na rzeźbę, można poczuć się zaproszonym do gry, której zasady są ukryte albo nigdy nie były ustalone. Kiedy jednak przyłączymy się do tej tajemniczej rozgrywki, zaczynamy pojmować rządzące nią reguły, czasem jednak zbyt późno.
Muzyka Antona Weberna budzi fascynujące uczucie podstawowej nieuchronności. Jej dźwięk i struktura tworzą zniewalającą przejrzystość i dynamiczne napięcie. Owe właściwości połączone bezkompromisowym geniuszem Weberna, stają się źródłem energii, która bezpośrednio wpływa na wszystko co równocześnie dzieje się na scenie.
Jakże często, tylko groteskowym grymasem kończą się podejmowane z namaszczeniem działania. Ten żart powinniśmy akceptować, niech stanie się ważną częścią naszej istoty. Tak samo ta choreograficzna zabawa ciał, umysłu, dźwięku i światła w czasie i przestrzeni jest zaledwie metaforą gry z ekstremalnie surowymi zasadami, które ktoś zapisał w dawno zapomnianym języku.
Choreografia, scenografia i kostiumy: Jiří Kylián
Światła: (adaptacja dla BTT) Joost Biegelaar
Muzyka: Anton Webern (Five pieces of string quartet, opus 5)
Asystenci choreografa: Patrick Delacroix, Philip Taylor, Ireneusz Stencel
Obsada:
Beata Giza / Julia Ławrenowa
Elżbieta Czajkowska-Kłos / Agnieszka Wojciechowska
Michał Łabuś / Bartosz Kondracki
Filip Michalak / Daniel Flores Pardo / Ronnie Kerkhoff
Graziano Bongiovanni / Maciej Szymczak
---
SIX DANCES
Jiří Kylián o spektaklu: Dwa stulecia dzielą nas od czasu kiedy Mozart napisał "Tańce Niemieckie". Fragment historii ukształtowany przez wojny, rewolucje i wszelkiego rodzaju społeczne niepokoje. Mając to na uwadze zrozumiałem, że nie jest możliwe żebym zwyczajnie ułożył taneczne kawałki odzwierciedlające humor i muzyczną błyskotliwość kompozytora. Zamiast tego ustawiłem sześć pozornie bezsensownych scen, które oczywiście za nic mają otoczenie. Miniaturowe w obliczu wiecznie trwającego zatroskanego świata, który większość z nas z jakiegoś nieustalonego powodu nosi w głębi duszy.
I chociaż zabawne właściwości Sześciu tańców Mozarta generalnie radują publiczność, nie powinniśmy ich uznawać za burleskę. Ich humor powinien być środkiem wskazującym względność naszych wartości. Zdolność Mozarta do reagowania ochronnym wybuchem nonsensownej poetyki na trudne okoliczności jest dobrze znana.
Muzyka: W.A. Mozart (Sechs Deutsche Tanze, KV 517)
Choreografia, scenografia i kostiumy: Jiří Kylián
Światła: Joop Caboort
Asystenci choreografa: Yvan Dubreuil, Ireneusz Stencel
Obsada:
Franciszka Kierc / Beata Giza
Julia Ławrenowa / Zuzanna Marszał
Amelia Forrest / Marta Śrama
Agnieszka Wojciechowska / Paulina Wojtkowska
Maciej Szymczak / Graziano Bongiovanni
Daniel Flores Pardo / Filip Michalak
Ronnie Kerkhoff / Radosław Palutkiewicz
Bartosz Kondracki / Michał Łabuś
WINDOWS
WINDOWS - nowy spektakl Izadory Weiss opowiada o jednym z najważniejszych współczesnych dylematów, jakim jest uleganie fascynacji światem wirtualnym, podczas gdy nasze prawdziwe życie przemija za naszymi plecami z całym swym bogactwem i realnością. Bohaterka zapatrzona w metaforyczne okno czeka na niezwykłe doznania, jakich spodziewa się po tamtej stronie, a nie dostrzega zjawisk i ludzi w jej prawdziwym świecie, który jest na wyciągnięcie ręki. Jest samotna i bezradna, bo unika prawdziwej konfrontacji z żywymi ludźmi. Okno z widokiem na "tamten świat" jest w spektaklu symbolem o wielu znaczeniach. Od wirtualnego świata portali i mediów, po wszelkie iluzje ideologiczne i religijne odnosi się do platońskiego świata idei, który tak zdominował myślenie człowieka o tajemniczej nieprzenikalności bytu.
Izadora Weiss o współpracy z duetem Paprocki & Brzozowski: Zaprosiłam duet Paprocki & Brzozowski do współpracy przy spektaklu Windows zaintrygowana ich talentem. Paleta barw ich projektów, a także bliska mojej wrażliwości dbałość o detale kreacji były jednym z głównych powodów mojego wyboru. Ich projekty wyróżniają się światłem i delikatnością linii, która znakomicie uzupełni piękno ruchu tancerzy. Są twórcami elastycznymi, wciąż poszukującymi nowych wymiarów Haute Couture.
Izadora Weiss o współpracy z Leszkiem Możdżerem: W początkach powstawania pomysłu na nowe przedstawienie punkt odniesienia stanowił Mozart. Przeszłość, czas, w którym tworzył w zderzeniu z teraz, ze światem współczesnym z jego szalonym tempem i wielością informacji. Szukaliśmy "Mozarta dzisiejszego". Kim mógłby być Mozart dzisiaj, jaką uprawiałby sztukę? Leszek Możdżer z jego wirtuozerią i wrażliwością jest doskonałą odpowiedzią. Wydaje się w podobny sposób nieusatysfakcjonowany łatwością, z jaką muzyka poddaje się jego palcom . Szuka sensu świata - w sztuce i poza nią.
Choreografia: Izadora Weiss
Scenografia multimedialna: Radek Moenert
Kostiumy: Paprocki & Brzozowski
Muzyka: Leszek Możdżer, W.A.Mozart, Marin Marais, J.S. Bach
Światła: Joost Biegelaar
Asystenci choreografa: Agnieszka Wojciechowska, Bartosz Kondracki
Obsada:
Amelia Forrest, Beata Giza, Franciszka Kierc, Julia Ławrenowa,
Natalia Madejczyk, Zuzanna Marszał, Aleksandra Michalak,
Agnieszka Wojciechowska, Paulina Wojtkowska
Daniel Flores Pardo, Bartosz Kondracki, Michał Łabuś, Filip Michalak,
Michał Ośka, Radosław Palutkiewicz, Maciej Szymczak
---
NO MORE PLAY i SIX DANCES - dwie jednoaktówki z półki największych hitów choreograficznych Jiříego Kyliána, dzięki którym jego zespół NDT podbił świat i objął na wiele lat niekwestionowany prymat wśród teatrów tańca. Perfekcyjna i bardzo trudna dla tancerzy choreografia, prosta i dowcipna inscenizacja, mnóstwo wyrafinowanych szczegółów sprawiają, że wszędzie tam, gdzie udaje się te arcydzieła wystawić, publiczność ogląda je z zachwytem. Zespół BTT w oczach wielkiego choreografa zasłużył na zaufanie i wiarę, że sprosta zadaniom, jakie stawia przed nim to przedsięwzięcie. Jesteśmy z tego bardzo dumni i to jest dla nas największa nagroda za cztery lata pracy, jaką młodzi tancerze, pod wodzą Izadory Weiss, wykonali na scenie Opery Bałtyckiej. Każda z tych wspaniałych choreografii wnosi odmienny klimat i przemawia innymi emocjami. Ich wspólną cechą jest genialna interpretacja choreograficzna utworów Weberna i Mozarta oraz ukazanie jak cudownym przeżyciem jest obserwowanie boskiej harmonii pomiędzy ludzkim ciałem i muzyką.
NO MORE PLAY
Jiří Kylián o spektaklu: Podstawową inspiracją dla tej choreografii jest niewielka rzeźba Alberto Giacomettiego: prosta, nieco zdeformowana plansza do gry, pokryta małymi kraterami i wyżłobieniami, z dwoma kawałkami drewna przypominającymi ludzkie postaci. Patrząc na rzeźbę, można poczuć się zaproszonym do gry, której zasady są ukryte albo nigdy nie były ustalone. Kiedy jednak przyłączymy się do tej tajemniczej rozgrywki, zaczynamy pojmować rządzące nią reguły, czasem jednak zbyt późno.
Muzyka Antona Weberna budzi fascynujące uczucie podstawowej nieuchronności. Jej dźwięk i struktura tworzą zniewalającą przejrzystość i dynamiczne napięcie. Owe właściwości połączone bezkompromisowym geniuszem Weberna, stają się źródłem energii, która bezpośrednio wpływa na wszystko co równocześnie dzieje się na scenie.
Jakże często, tylko groteskowym grymasem kończą się podejmowane z namaszczeniem działania. Ten żart powinniśmy akceptować, niech stanie się ważną częścią naszej istoty. Tak samo ta choreograficzna zabawa ciał, umysłu, dźwięku i światła w czasie i przestrzeni jest zaledwie metaforą gry z ekstremalnie surowymi zasadami, które ktoś zapisał w dawno zapomnianym języku.
Choreografia, scenografia i kostiumy: Jiří Kylián
Światła: (adaptacja dla BTT) Joost Biegelaar
Muzyka: Anton Webern (Five pieces of string quartet, opus 5)
Asystenci choreografa: Patrick Delacroix, Philip Taylor, Ireneusz Stencel
Obsada:
Beata Giza / Julia Ławrenowa
Elżbieta Czajkowska-Kłos / Agnieszka Wojciechowska
Michał Łabuś / Bartosz Kondracki
Filip Michalak / Daniel Flores Pardo / Ronnie Kerkhoff
Graziano Bongiovanni / Maciej Szymczak
---
SIX DANCES
Jiří Kylián o spektaklu: Dwa stulecia dzielą nas od czasu kiedy Mozart napisał "Tańce Niemieckie". Fragment historii ukształtowany przez wojny, rewolucje i wszelkiego rodzaju społeczne niepokoje. Mając to na uwadze zrozumiałem, że nie jest możliwe żebym zwyczajnie ułożył taneczne kawałki odzwierciedlające humor i muzyczną błyskotliwość kompozytora. Zamiast tego ustawiłem sześć pozornie bezsensownych scen, które oczywiście za nic mają otoczenie. Miniaturowe w obliczu wiecznie trwającego zatroskanego świata, który większość z nas z jakiegoś nieustalonego powodu nosi w głębi duszy.
I chociaż zabawne właściwości Sześciu tańców Mozarta generalnie radują publiczność, nie powinniśmy ich uznawać za burleskę. Ich humor powinien być środkiem wskazującym względność naszych wartości. Zdolność Mozarta do reagowania ochronnym wybuchem nonsensownej poetyki na trudne okoliczności jest dobrze znana.
Muzyka: W.A. Mozart (Sechs Deutsche Tanze, KV 517)
Choreografia, scenografia i kostiumy: Jiří Kylián
Światła: Joop Caboort
Asystenci choreografa: Yvan Dubreuil, Ireneusz Stencel
Obsada:
Franciszka Kierc / Beata Giza
Julia Ławrenowa / Zuzanna Marszał
Amelia Forrest / Marta Śrama
Agnieszka Wojciechowska / Paulina Wojtkowska
Maciej Szymczak / Graziano Bongiovanni
Daniel Flores Pardo / Filip Michalak
Ronnie Kerkhoff / Radosław Palutkiewicz
Bartosz Kondracki / Michał Łabuś