Pokazy przedpremierowe w ramach Wiosny Filmów od lat cieszą się powodzeniem. Rzadko która retrospektywa współczesnego kina może być okazją do przyjrzenia się najnowszym filmom przez pryzmat ich tematycznej czy formalnej różnorodności. Widzowie jednak zdają sobie sprawę z tego, że warto znać zarówno tak mocne filmy jak Utoya, 22 lipca, jak i proponujące kompletnie odmienną perspektywę nostalgiczne dzieła jak Ramen.Smak wspomnień.
W pierwszym z wymienionych filmów reżyser Erik Poppe w radykalnej formie (najdłuższą część nakręcono w jednym, nieprzerwanym ujęciu) przygląda się tragicznym wydarzeniom, które miały miejsce w 2011 roku na norweskiej wyspie, kiedy to uzbrojony mężczyzna w sposób niezapowiedziany zaczął atakować niewinną młodzież. Z kolei współprodukowany przez Singapur i Japonię film Erica Khoo nastrojowo przypomina bardzo lubiany Kwiat wiśni i czerwona fasola. Podobnie jak w słynnym dziele Naomi Kawase, Ramen. Smak wspomnień również empatycznie portretuje bohaterów rozkochanych w azjatyckiej kuchni.
Aż trzy filmy przeglądu będą reprezentować kinematografię francuską: traktująca o emigracji Jesień we Francji Mahamata-Saleha Harouna, Obietnica poranka Erica Barbiera, w której główne role zagrali Charlotte Gainsbourg i znany z Frantza Pierre Niney, wreszcie jeden z triumfatorów tegorocznego rozdania Cezarów, czyli Do zobaczenia w zaświatach Alberta Dupontela, laureata nagrody za reżyserię.
Ponadto w programie będzie można zobaczyć najnowszy film Ferzana Özpetka, reżysera komedii Mine vaganti. O miłości i makaronach. Jego Neapol spowity tajemnicą zapowiada się na bardzo ciekawą, międzygatunkową historię o miłości, zbrodni i... magii.
Festiwal otworzy projekcja jednego z bardziej oczekiwanych filmów - nowego dzieła Samuela Maoza, autora wyróżnionego Złotym Lwem na festiwalu w Wenecji Libanu. Fokstrot także, co warto zaznaczyć, został już doceniony przez festiwalowe jury. Opowieść o rodzicach mierzących się ze stratą syna interpretowano przez pryzmat dziejów Izraela, więc państwa pogrążonego w niekończącej się wojnie. Jednak Fokstrot odbierany był również znacznie bardziej uniwersalnie, co potwierdza świetne przyjęcie w Stanach Zjednoczonych. Pora przekonać się, jak na film Maoza zareagują widzowie w Polsce.
--
FilmyFOKSTROT / Foxtrot / r. Samuel Maoz (Liban) / Francja, Niemcy, Izrael / 2017 / MFF w Wenecji 2017: Srebrny Lew (Wielka Nagroda Jury) / 113 min. / Wiosna Filmów 2018
Film zdobył m.in. Wielką Nagrodę Jury na 74. MFF w Wenecji oraz 8 nagród Izraelskiej Akademii Filmowej (w tym dla najlepszego filmu, reżysera i aktora).
Michael i Daphna Feldmannowie to zwyczajne izraelskie małżeństwo. Pewnego dnia ich życie drastycznie się zmienia. Żandarmi donoszą bowiem o śmierci ich syna, Jonathana, który zginął podczas służby wojskowej na opustoszałym posterunku. Każde z rodziców młodzieńca stara się poradzić sobie z rodzinną tragedią na swój własny sposób, a krewni i urzędnicy wcale im w tym nie pomagają. Matka pogrąża się w żałobie, natomiast sfrustrowany ojciec wpada w coraz bardziej absurdalną i surrealistyczną spiralę własnego gniewu... Przejmujący, ale i zaskakujący portret rodziny w rozkładzie oraz kraju w permanentnym stanie wojny.
--
NEAPOL SPOWITY TAJEMNICĄ / Napoli velata / r. Ferzan Özpetek (Okna, Mine vaganti. O miłości i makaronach) / Włochy / 2017 / 113 min. / Wiosna Filmów 2018
11 nominacji do włoskich nagród filmowych David di Donatello, m.in. w kategoriach najlepszy reżyser, najlepszy aktor pierwszoplanowy, najlepsza aktorka pierwszoplanowa.
W słonecznym Neapolu lekarka patolożka Adriana bierze udział w okultystycznej ceremonii, podczas której poznaje fascynującego Andreę. Bohaterowie spędzają ze sobą upojny wieczór w mieszkaniu kobiety. Ich historii daleko będzie jednak do typowej love story. Na wspomnienie jednej upojnej nocy cień rzuca bowiem brutalna zbrodnia, a w kojarzącym się z włoską idyllą mieście namiętność zaczyna mieszać się z szaleństwem, a racjonalność z magią.
--
UTOYA, 22 LIPCA / Utøya 22. Juli / r. Erik Poppe (Hawaje, Oslo, Zniknięcie) / Norwegia / 2018 / 90 min. / MFF w Berlinie 2018: Nagroda Jury Ekumenicznego / Wiosna Filmów 2018
Film prezentowany był w Konkursie Głównym 68. MFF w Berlinie, gdzie zdobył Wyróżnienie Jury Ekumenicznego.
22 lipca 2011 roku na norweskiej wyspie Utoya uzbrojony mężczyzna (prawicowy ekstremista) otworzył ogień do przebywającej na obozie młodzieży. W zamachu tym zginęło 69 osób. Reżyser Erik Poppe podjął się nakręcenia filmu poświęconemu zdarzeniu, które wstrząsnęło nie tylko Norwegią, lecz także całym światem. Jego dramat rozpoczyna się od dokumentalnego nagrania z Oslo, gdzie niedługo przedtem ten sam napastnik detonował bombę, zabijając osiem osób. Potem kamera podąża za 19-letnią Kają, spędzającą ze swoją młodszą siostrą kilka dni na wyspie. Nagle pada pierwszy strzał, po którym rozpoczyna się 72-minutowa rekonstrukcja wydarzeń, nakręcona w jednym ujęciu i z perspektywy ofiar.
--
JESIEŃ WE FRANCJI / Une Saison en France / r. Mahamat-Saleh Haroun / Francja / 2017 / 97 min. / Wiosna Filmów 2018
Film nominowany rywalizował w konkursie głównym MFF w Kairze 2017, pokazywany był również na festiwalach w Londynie, Toronto czy Rotterdamie.
Abbas Mahadjir pracuje jako nauczyciel w szkole średniej w Republice Środkowoafrykańskiej. Ponieważ jednak jego kraj jest rozdarty wojną, w poszukiwaniu spokoju i bezpieczeństwa Abbas wraz z dwójką dzieci opuszcza Afrykę. Rodzina przenosi się do Francji. Tam mężczyzna poznaje pewną Francuzkę, która zakochuje się w nim i oferuje Abbasowi oraz jego dzieciom dach nad głową. Chociaż wszystko zaczyna się układać, para będzie musiała stawić czoła wielu przeciwnościom losu...
--
RAMEN. SMAK WSPOMNIEŃ / Ramen Teh / r. Eric Khoo / Singapur, Japonia, Francja / 89 min. / Wiosna Filmów 2018
Film prezentowany był w sekcji Kino Kulinarne na MFF w Berlinie 2018.
Masato mieszka w Takasaki w Japonii i jest młodym kucharzem specjalizującym się w ramenach. Po nagłej śmierci swojego ojca chłopak znajduje walizkę wypełnioną pamiątkami. Wśród nich jest między innymi czerwony notatnik. Należał on do jego matki, która pochodziła z Singapuru i zmarła, gdy Masato miał zaledwie 10 lat. Przeczucie każe mu udać się w podróż do rodzinnego kraju matki, gdzie ma nadzieję odkryć tajemnicę związku rodziców. Na miejscu chłopak niespodziewanie odnajduje swoją babcię, która jak się okazuje, posiada klucz do tyleż romantycznej, co burzliwej historii miłosnej rodziców chłopaka. Obydwojgu w leczeniu emocjonalnych ran pomagać będzie niezwykła, azjatycka kuchnia.
--
DO ZOBACZENIA W ZAŚWIATACH / Au revoir là-haut / r. Albert Dupontel / Francja / 2017 / Cezary 2018: Najlepszy reżyser, Najlepszy scenariusz adaptowany, Najlepsza scenografia, Najlepsze kostiumy, Najlepsze zdjęcia / 117 min. / Wiosna Filmów 2018
Zdobywca pięciu Cezarów 2018 w tym za najlepszą reżyserię i scenariusz adaptowany.
Listopad 1918. Kilka dni przed zawieszeniem broni Edward Péricourt, obiecujący artysta i syn milionera, ratuje życie skromnego urzędnika Alberta Maillarda. Swój wyczyn przypłaca straszliwym okaleczeniem. Obaj mężczyźni wcześniej nie mieli ze sobą nic wspólnego poza wojną, jednak bezsensowny rozkaz ataku na zawsze splata ich. Jako weterani, Edward i Albert szybko pojmują, że dla powojennej Francji są tylko kłopotem. O wiele cenniejsi okazują się ci, którzy zginęli, a nie ludzkie wraki, którym wojna zabrała wszystko. I kiedy wydaje się, że obaj mężczyźni są już straceni dla świata, przyjaciele wpadają na pomysł, który pozwoli im odwrócić kartę i wyrównać rachunki z ojczyzną.
--
OBIETNICA PORANKA / La promesse de l'aube / r. Eric Barbier / Francja / 2017 / 131 min. / Wiosna Filmów 2018
Nominowany do 4 Cezarów 2018, w tym dla najlepszej aktorki (Charlotte Gainsbourg), która otrzymała także nominację do Nagród Lumiere.
Porywająca adaptacja bestsellerowej autobiografii Romaina Gary'ego, który jako jedyny francuski powieściopisarz, dwukrotnie zdobył prestiżową Nagrodę Goncourtów. W rolę Kacewa/Gary'ego wcielił się niezwykle popularny nad Sekwaną Pierre Niney ("Frantz", "Miłość po francusku"), a jego matkę Ninę zagrała niezrównana Charlotte Gainsbourg. Film opowiada o wielkiej, wszechmogącej miłości macierzyńskiej, która buduje wokół dziecka iluzję wspaniałego świata. Dzięki tej niezwykłej i szalonej matce, życie głównego bohatera pełne jest zwrotów akcji, namiętności i tajemnic. A niesamowite przygody, jakich Romain doświadcza, pozwalają mu stać się jednym z czołowych powieściopisarzy XX wieku.
Program
1.06.2017G.20.10 / FOKSTROT / Foxtrot / r. Samuel Maoz (Liban) / Francja, Niemcy, Izrael / 2017 / MFF w Wenecji 2017: Srebrny Lew (Wielka Nagroda Jury) / 113 min. / Wiosna Filmów 2018
2.06.2017G.20.10/ NEAPOL SPOWITY TAJEMNICĄ / Napoli velata / r. Ferzan Özpetek (Okna, Mine vaganti. O miłości i makaronach) / Włochy / 2017 / 113 min. / Wiosna Filmów 2018
3.06.2017G.20.10 / UTOYA, 22 LIPCA / Utøya 22. Juli / r. Erik Poppe (Hawaje, Oslo, Zniknięcie) / Norwegia / 2018 / 90 min. / MFF w Berlinie 2018: Nagroda Jury Ekumenicznego / Wiosna Filmów 2018
4.06.2017G.18.00 / JESIEŃ WE FRANCJI / Une Saison en France / r. Mahamat-Saleh Haroun / Francja / 2017 / 97 min. / Wiosna Filmów 2018
5.06.2017G.18.00 / RAMEN. SMAK WSPOMNIEŃ / Ramen Teh / r. Eric Khoo / Singapur, Japonia, Francja / 89 min. / Wiosna Filmów 2018
6.06.2017G.18.00 / DO ZOBACZENIA W ZAŚWIATACH / Au revoir là-haut / r. Albert Dupontel / Francja / 2017 / Cezary 2018: Najlepszy reżyser, Najlepszy scenariusz adaptowany, Najlepsza scenografia, Najlepsze kostiumy, Najlepsze zdjęcia / 117 min. / Wiosna Filmów 2018
7.06.2017G. 17.45 / OBIETNICA PORANKA / La promesse de l'aube / r. Eric Barbier / Francja / 2017 / 131 min. / Wiosna Filmów 2018
Bilety: 18 zł - normalne / 14 zł - zniżki* dla studentów, uczniów, seniorów, KARTA DO KULTURY* / 8 zł - czł. NHEF* oraz za okazaniem Karty Dużej Rodziny*
KINO ZA DYSZKĘ: Poniedziałki "za dyszkę", Seniorskie środy "za dyszkę", Studenckie piątki "za dyszkę"
* wyłącznie za okazaniem ważnej legitymacji, Karty, Karnetu przy zakupie biletów (1 bilet na 1 legitymację / 1 Kartę / 1 Karnetu)
Bilet do Kina Żak = zniżka w Kawiarni Żak
Mamy strefę relaksu: kanapę, fotele, książki, czasopisma filmowe.
Bilety na seanse filmowe można nabywać w przedsprzedaży od dnia ogłoszenia repertuaru (na seanse kinowe sprzedajemy bilety wyłącznie w kasie Klubu Żak).
Nasza strona:
www.klubzak.com.pl" target="_blank" rel="nofollow">
www.klubzak.com.plKINO ŻAK / Gdańsk, ul. Grunwaldzka 195/197 /
www.klubzak.com.pl" target="_blank" rel="nofollow">
www.klubzak.com.pl /
kasa@klubzak.com.pl / Tel. 58 344 05 73 w. 117
Kasa czynna w
g.15.00 - 21.00, sb i nd od g.16, w sb i nd z seansami dla dzieci: 30 minut przed seansem.
Kino Żak zastrzega sobie prawo do zmiany programu.