Państwowa Galeria Sztuki zaprasza na wystawę Witosława Czerwonki "To tylko światło". Wystawa czynna do 12 lutego.
Wystawa czynna:
od wtorku do niedzieli w godz. 11:00 - 19:00.
TO TYLKO ŚWIATŁO, Światło, światło...
Życie na Ziemi istnieje jedynie dzięki energii światła słonecznego.
Nic dziwnego, że to Słońce było pierwszym Bogiem ludzkości.
Ogień i błyskawica wydzielają także światło.
To naturalne, że otaczano je również czcią boską.
Ogień był darem niebios, albo błyskawicy choć starożytni uczynili bohaterem złodzieja,
który przekazał ten dar ludziom.
Mity również uzależnione są od światła.
Mity tworzą światłe umysły, a ciemne jedynie je pamiętają i powtarzają.
Mity są piękne, więc może warto je powtarzać, albo podejmować próbę tworzenia nowych.
Zarówno światło słoneczne jak i światło ogniska to źródła energii.
Energii, która zasila życie, ale może też zabijać.
Nie dziwi więc, że większość naszych ludzkich dramatów rozgrywa się na styku ciemności i światła.
W mroku rozgrywają się mroczne dramaty, a w pełnym świetle tylko rutynowe katastrofy, albo naturalne zejścia.
To wynik archetypicznej wiary, że ciemność to zagrożenie, a jasność - bezpieczeństwo.
Nic bardziej mylnego.
Eksplozja jądrowa potrafi rozjaśnić śmiertelnie najczarniejszą i przerażającą nocną ciemność, przynosząc jednocześnie zagładę.
Ten dramatyczny wstęp nie ma nic wspólnego z wystawą, której tyczy.
(Witosław Czerwonka)
Kolejna, tym razem retrospektywna wystawa prac prof. Witosława Czerwonki w Państwowej Galerii Sztuki. Artysta zaprezentuje na niej około 20 prac video pochodzących z ostatnich 20 lat jego działalności.
Witosław Czerwonka
Urodzony w 1949 r. we Wrocławiu. Studia na Wydziale Malarstwa i Rzeźby PWSSP w Gdańsku w latach 1967-1972. Dyplom w pracowni malarstwa prof. Jacka Żuławskiego oraz pracowni projektowania graficznego doc. Witolda Janowskiego. W latach 1978-80 wraz z Adamem Harasem i Jerzym Ostrogórskim zakłada i prowadzi galerię multimedialną AUT w Gdańsku, a następnie OUT w Sopocie. W latach 1976-79 asystent w Pracowni Rysunku i Malarstwa prof. Kiejstuta Bereźnickiego. W 1979 r. uzyskuje stopień adiunkta. W latach 1980-1982 współtworzy nowatorski program Pracowni Podstaw Projektowania, który kontynuuje i rozwija jako prowadzący pracownię w latach 1982-1993. W 1989 r. przeprowadził przewód II stopnia. W 1992 r. organizuje Pracownię Multimedialną, którą prowadzi do chwili obecnej. W 1995 r. uzyskał stopień profesora nadzwyczajnego WSP w Olsztynie, a w 1996 r. gdańskiej PWSSP. Od 1993 r. do 1999 r. pełnił funkcję Dziekana Wydziału Malarstwa i Grafiki gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych.
Wystawy indywidualne: 1975-"Rysunek", Galeria El, Elbląg. 1976-"44 Obrazy", Stocznia, Gdańsk. 1979-"Punkt wyjścia", Galeria GN, Gdańsk. 1980-"Rysunek autonomiczny", Galeria Foto-Medium, ART Wrocław. 1983-"Maszynopisanie", Galeria Wymiany, Łódź. 1984-"Listy z Gdańska i inne", Galeria ON, Poznań. 1987-"Rysunek anonimowy", Galeria BWA, Lublin. 1988-"Przestrzeń przenośna II", Galeria Wschodnia, Łódź. 1989-"Linia 1982-89", Galeria BWA, Sopot. 1991-"Kilimandżaro" Pracownia Chwilowa, Momentary Studio, Konin. 1991-"Pokaz sentymentalny", Galeria Arsenał, Białystok. 1995-"Videolustro sentymentalne" Pracownia Chwilowa, Konin. 1995-"Per pedes ad astra", Galeria Wyspa, Gdańsk. 1995-"Oko w oko" Galeria Na Piętrze, Toruń. 1999-"O braku symetrii", PGS Sopot, ponadto w Galeriach Gdyni, Koszalina, Zielonej Góry.
Wystawy zbiorowe: między innymi 1991-WRO '91, Ośrodek Grotowskiego, Wrocław. 1991-Polish Video in The Eighties, Teatr Mandala, Kraków. 1993-K-18 Energetische Konstruktion, Galeria K-18, Kassel. 1993-Film and Video in Poland, Kopenhagen. 1993-Central European AV Media, Graz. 1994-Konzeption PL, Turm, Kunstverein Greven, Niemcy. 1994-Videoprzestrzenie, PGS Sopot. 1994-Video instalacje, performance (VIP), Muzeum Sztuki, Łódź. 1995-Sztuka Pomorza, Zamek Szczecin. 1997-Nieistniejąca Pracownia, Galeria Arsenał, Białystok. 1997-Przez Białystok, Galeria Arsenał, Białystok. 1999-Public Relations, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk. Bogaty dorobek w dziedzinie filmografii.