stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Wydarzenia w ramach wystawy Yinka Shonibare / wybrane prace

Wydarzenie w ramach

Wydarzenia w ramach wystawy Yinka Shonibare / wybrane prace

w każdy wtorek (od 09.07 do 28.08.2024), g. 16:00

bilety 480 zł

13 września - 24 listopada 2024, g. 10:00 - 17:00

Gdańsk,
bilety 20 zł
ulgowy 1-12 zł
03.12.2013 | 19:00 - Spotkanie poświęcone tematyce postkolonializmu z udziałem:

Konrada Schillera, Przemysława Strożka, Janka Simona

05.12.2013 | 19:00 - Wystąpienie dr Ewy Klekot na temat postkolonializmu

03.12.2013, godzina - Afrykański palimpsest, spotkanie poświęcone tematyce postkolonializmu z udziałem: Konrada Schillera, Przemysława Strożka, Janka Simona

Kultura i sztuka Afryki, fascynowała pierwsze awangardy. W dobie dekolonizacji i przemian społecznych w II połowie XX wieku w Europie Zachodniej i w Stanach Zjednoczonych, była manifestacją buntu i emancypacji. Współcześnie wraz z rozwojem badań postkolonialnych stanowi istotne źródło poszukiwań artystycznych i kulturowych. Wychodząc od wystawy Yinka Shonibare stawiamy pytanie: w Afryce, czyli gdzie?

Konrad Schiller (ur.1982), historyk sztuki, kurator. Ukończył studia postkolonialne w specjalności kultury wizualnej na Goldsmiths College w Londynie. Był kuratorem kilkunastu wystaw m.in. Niegrzeczne Dzieci Alfreda Jarry w Londynie oraz Berlinie, Tropikalny Gotyk w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. Pisze o sztuce i kulturze. Publikował w ,,Obiegu", ,,Czasie Kultury", ,,Focusie", ,,Dzienniku Gazecie Prawnej", ,,Przekroju". Współpracuje z nowym magazynem o sztuce ,,SZUM". Jest autorem tekstów do katalogów wystaw: Tropikalizmy, w Gadńskiej Galerii Miejskiej 2 i indywidualnej wystawy Roberta Kuśmirowskiego w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie. Dwukrotny stypendysta w programie ,,Młoda Polska" fundowanym przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Przemysław Strożek (ur. 1983), adiunkt w Instytucie Sztuki PAN, stypendysta Fulbrighta oraz członek European Network for Avant-garde and Modernist Studies. Autor licznych publikacji na temat awangardy, a ostatnio książki o Marinettim w Polsce (IS PAN, 2012). Autor rozdziału o afroamerykańskich fascynacjach włoskich futurystów w książce Afromodenisms (Edinburgh University Press, 2013), tekstu o recepcji Josephine Baker w sztuce awangardy ("Dialog" 2012 nr 1) oraz kilku publikacji na temat afrofuturyzmu w "Lampie" i na stronie obieg.pl.

Janek Simon (ur. 1977) Mieszka i pracuje w Warszawie. Studiował psychologię i socjologię na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jest artystą konceptualnym i czasami kuratorem. Interesuje się kwestią przestrzeni i odległości w jej kulturowym wymiarze, etyką i ekonomią DIY oraz możliwością użycia metod nauki w praktyce artystycznej. Jego prace pokazywane były między innymi na Manifesta 7 i Biennale w Pradze, Budapeszcie i Liverpoolu. Miał indywidualne wystawy w Arnolfini w Bristolu, Casino Luxembourg w Luxemburgu i licznych publicznych instytucjach w Polsce. Jego prace pojawiały się także, przy różnych okazjach między innymi w Tate Britain, Tate Modern, Kunst Werke i Kunsthalle Hamburg.


Addio del Passato (Film still), 2011 Yinka Shonibare.  Więcej zdjęć ()

Addio del Passato (Film still), 2011 Yinka Shonibare.

Courtesy James Cohan Gallery, New York, Shanghai.

Addio del Passato (Film still), 2011 Yinka Shonibare.

Courtesy James Cohan Gallery, New York, Shanghai.



05.12.2013, godzina 19:00 - Wystąpienie dr Ewy Klekot na temat postkolonializmu pt.: Gdzie w polskiej sztuce jest miejsce na refleksję postkolonialną?

Autorka nie zamierza udzielać autorytatywnej odpowiedzi na to pytanie, lecz odwołując się do dość oczywistego skojarzenia kolonializmu z kwestią niewolnictwa czarnych, na które prace Yinki Schonibare wyraźnie wskazują choćby przez swój historyczny sztafaż, chciałaby wskazać na takie miejsca w polskiej rzeczywistości społecznej, w których zastosowanie refleksji postkolonialnej jako strategii artystycznej byłoby uzasadnione. Praca niewolna oraz osobista podległość to zjawisko, które w czasach rozkwitu imperiów kolonialnych było na terenie części Europy rozpowszechnione w postaci poddaństwa chłopów i pańszczyzny.

Post-podległościowa kondycja znaczącej większości społeczeństwa polskiego wydaje się zatem przestrzenią, w której refleksja post-kolonialna, obejmująca krytyczne odniesienie do zjawisk takich jak auto-kolonizacja, "ludowość", czy społecznie różnicujący podział na "miasto" i "wieś", jest jak najbardziej uprawniona.

dr Ewa Klekot - antropolożka i tłumaczka, adiunkt w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego i wykładowca antropologii w School of Form w Poznaniu. Zajmuje się antropologią sztuki, a zwłaszcza zagadnieniami społecznie różnicującego potencjału sztuki (kicz), społecznym konstruowaniem sztuki ludowej i prymitywnej, zabytków dziedzictwa, oraz materialnością rzeczy uznawanych za sztukę. Publikowała ostatnio w "Kontekstach", "Etnografii Nowej", "Ethnologie Francaise", "International Journal of Heritage Studies"; autorka licznych tłumaczeń prac z zakresu antropologii, nauk społecznych i historii kultury.


Yinka Shonibare/wybrane prace
Wernisaż: 29.11.2013 | 19:30
Wystawa: 30.11 - 31.12.2013
Kuratorka: Patrycja Ryłko
Miejsce: Gdańska Galeria Miejska 2 (GGM2), ul. Powroźnicza 13/15, Gdańsk, 80-828
Godziny otwarcia galerii: wt-śr 11-17, czw.- niedz. 11.00-19.00

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Wystawa w terminie 17.01 do 17.03 będzie prezentowana w Muzeum Współczesnym Wrocław.


Organizatorzy:
Gdańska Galeria Miejska, Muzeum Współczesne Wrocław

Partnerzy:
Miasto Gdańsk, Miasto Wrocław, Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Sponsor:
Grafix centrum poligrafii

Patroni medialni:
AMS, Obieg, Notes na 6. tygodni, SZUM, Art&Business, o.pl, Gazeta Wyborcza Trójmiasto, trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Radio ram, Radio Wrocław, Gazeta Wrocławska, Live&Travel, in your pocket, Karta do Kultury.