17:30 - WYKŁAD 1: JASIA REICHARDT - NASZE MARZENIA ZMIENIAJĄ SIĘ, ALE NIE MY
Jasia Reichardt poświęci swoje wystąpienie próbie odpowiedzi na pytanie, jak nasze marzenia i pragnienia mogą być zrealizowane. Spełnienie marzeń może nastąpić w wyniku przypadku lub dzięki ściśle zaplanowanym działaniom. Niektóre z naszych życzeń są zaskakujące, inne niebezpieczne. Jeśli budujesz sobie dom, ile osób ma w nim zamieszkać? Jeśli budujesz maszynę doskonałą, co twoim zdaniem powinna robić? I jak mamy ją traktować? Czy komunikowanie się z maszynami ma znaczenie zasadnicze, a jeśli tak, to co możemy zrobić, by je ułatwić? Jak daleko powinien sięgać nasz związek z maszyną? Wiele spośród pytań, które zadawaliśmy sobie 40 lat temu, wciąż pozostaje bez odpowiedzi i ten stan najprawdopodobniej się nie zmieni. Jedno z tych pytań to "czym jest sztuka"? Odpowiedzi zmieniają się w czasie. I teraz, odkąd wiemy, że każdy może być artystą, możemy zmienić nawet samo pytanie.
Jasia Reichardt (ur. 1933) jest krytykiem sztuki, redaktorką i organizatorką wystaw. Urodziła się w Polsce, ale od kilkudziesięciu lat mieszka w Londynie. Była zastępcą dyrektora ICA (Instytut Sztuki Współczesnej) w Londynie w latach 1963-71 oraz dyrektorem galerii sztuki Whitechapel w latach 1974-76. W szczególności interesuje się związkami pomiędzy sztuką i technologią oraz sztuką i historią idei. Była jednym z dyrektorów biennale ARTEC (poświęconych sztuce i technologii) w Japonii w latach 1989-98. Od 1988 roku opiekuje się archiwum Themersonów - archiwum pisarza i artystki, których awangardowa oficyna wydawnicza Gaberbocchus Press w 1957 roku uruchomiła specjalną przestrzeń dla artystów zainteresowanych nauką oraz naukowców zainteresowanych sztuką. Obecnie Jasia Reichardt kontynuuje swoje poszukiwania w dziedzinie powiązań sztuki i nauki.
19:00 - WYKŁAD 2: STELARC - MIĘSO, METAL I KOD: ZOMBIE, CYBORGI I CHIMERY
Ciała coraz częściej działają jako rozbudowane systemy operacyjne obejmujące rozszerzoną i mieszaną rzeczywistość: konstrukcje cyborgów i robotów w alternatywnych architekturach anatomicznych. Współczesna chimera jest hybrydą biologicznej maszyny i systemu wirtualnego. Życie i emocjonalność wyrażane są choreografiami zdalnego interfejsu oraz interakcji ciała fraktalnego i fantomowego.
Stelarc - (ur. 1946 roku) artysta poszukujący alternatywnych architektur anatomicznych. Do jego prac należą m.in. "Third hand", "Stomach Sculpture" i "Exoskeleton", czyli sześcionożny robot. Performans "Fractal flesz" bazował na bezustannej elektrycznej stymulacji ciała. "Ping body" i "Parasite" odkrywały ciało, którego ruch kontrolowany był przez strumienie danych internetowych, a "Prosthetic head" to wirtualny rozmówca, który otrzymał kolejne części ciała: "Articulated head", "Floating head" i "Swarming Hades". "Ear on arm" jest chirurgiczną konstrukcją opartą na hodowli tkanek, w której umieszczony jest mikrofon - dzięki jego połączeniu z Internetem istnieje możliwość odsłuchiwania wrażeń dźwiękowych ucha.
www.stelarc.org