stat

Wystawa Filipa Ignatowicza Unboxing Sztuki / Tutorial

Wystawa "Unboxing Sztuki // Tutorial" Filipa Ignatowicza to innowacyjny projekt łączący video-performance, edukację artystyczną i internetową formułę unboxingu. Ekspozycja prezentuje dorobek twórców związanych z ASP Gdańsk, wykorzystując popularne formaty YouTube do popularyzacji sztuki i budowania dialogu z publicznością. W ramach wydarzenia odbędzie się także konferencja naukowa poświęcona roli sztuki w erze kultury konsumpcyjnej oraz alternatywnym obiegom kulturowym. To unikalna okazja, by zobaczyć, jak sztuka i nowe media przenikają się, tworząc nowoczesną przestrzeń dla kreatywności i refleksji.

Filip Ignatowicz Unboxing Sztuki // Tutorial
Wernisaż: 03.10.2025, godz. 19.00
Wystawa czynna: 03.10.2025-02.11.2025, w godz. 12.00-18.00 / nieczynna w dniach: 09-
10.10.2025

Miejsce: Aula ASP, Wielka Zbrojownia, Targ Węglowy 6, Gdańsk

UNBOXING SZTUKI // Tutorial
Tutorial to inaczej podręcznik typu "krok po kroku", głównie kojarzący się z internetowym poradnikiem. I ten podtytuł nie jest tutaj przypadkowy. Doskonale wpisuje się w ideę bycia w Akademii, gdzie naszą misją jest dydaktyka, edukacja i kształtowanie wrażliwości, ale zgadza się też z formułą projektu artUNBOXING, który poza wymiarem performance'u online i działań popularyzatorskich jest właśnie swego rodzaju wideo-poradnikiem. Nie uczy obsługi programu czy składania mebla, lecz odpowiada na pytania: jak wejść w osobistą relację ze sztuką, po co nam sztuka, jak ją kolekcjonować, a przede wszystkim jak ją czytać.

Sztuka to w swojej istocie zamaskowany w formie plastycznej komunikat lub narracja, to język, którego można się nauczyć. Jeśli poszukujemy w sobie empatii, emocji czy kreatywności, to prawdopodobnie od czytania innych dzieł powinniśmy zacząć. Być może właśnie do tego jest ten tutorial.

artUNBOXING to video performance stworzony specjalnie na platformę YouTube, inspirowany przez unboxing - internetowy gatunek wideo. Treścią tego rodzaju filmów jest rozpakowywanie produktów, zazwyczaj znanych i drogich, a następnie recenzowanie ich wyglądu oraz działania. Zamiast przedmiotów typowych dla unboxingu otwieram sztukę. Akt pierwszego otwarcia paczki, jej sprawdzenia, test zakupionego przedmiotu stanowi
kwintesencję internetowego działania performatywnego. Jednak sam projekt rozszerza się o ogólną performatykę internetu i w ramach kolejnych nagrań w serii można zaobserwować np.: działania vlogowe (około-podróżnicze w kontekście ważnych miejsc czy wydarzeń na mapie art-worldu), let's play'e (kiedy to dziełem jest rodzaj gry), video-challenge (gdzie chodzi o zmagania) a nawet działania kulinarne i degustacyjne (gdy dzieło jest jadalne lub do wykonania w kuchni). Dodatkowym rezultatem artUNBOXINGowgo działania jest także budowanie swego rodzaju kolekcji rozpakowanych dzieł, co jest efektem ubocznym performance'u.

Unboxing jako gatunek przenosi w tym projekcie punkt ciężkości z tajemnicy powstania na sam experience otwarcia, jednak towarzysząca recenzja i gadulstwo w postaci improwizowanego video eseju ma tu za zadanie pokazać wszelkie aspekty twórcze. Dlatego artUNBOXING stał się platformą, a już nie tylko ironicznym dziełem z fasadą kanału YouTube'owego, czy punktem przecięcia sztuki i produktu, kultury (także popkultury) i konsumeryzmu. Choć w dobie społeczeństwa konsumpcyjnego te światy i tak stale się stykają. Stąd na tej wystawie nie brakuje także przestrzeni na niepoważność i memiczność sztuki. Dzieje się tak chociażby cytując kadr z uściskiem dłoni z The Office, który stał się viralem, a daje to nam wszystkim przyzwolenie na bycie memami. Bo czy malarstwo nie bywa czasem po prostu wolniej powstającym memem - jak pyta Mauro C. Martinez?
Wystarczy przecież spojrzeć na instagramowe profile zajmujące się krytyką artystyczną, która w wydaniu Jerry Gagosian czy Cema A staje się właściwie coraz bardziej memiczna. Pisząc ten tekst przypominam sobie żart jednego z moich ulubionych artystów intermedialnych, a także absolwenta naszej Alma Mater. To dowcip zagadka, który sparafrazuję: "Co jest ulubionym posiłkiem artysty multimedialnego? Obojętnie co, ważne, żeby jeść przed kamerą.". Wymiar tej spreparowanej anegdoty w epoce mediów społecznościowych nabiera zupełnie innego charakteru niż dawniej. Dotykając sztuki przed kamerą aspiruję by stać się internetowym awatarem dostępu do sztuki, albo jeszcze inaczej, przyznaję się do bycia samozwańczym Robertem Makłowiczem polskiej sztuki współczesnej.
Bo wydaje mi się, że entuzjazm i pozwolenie sobie na dziecięcy zachwyt są niezbędne w świecie, który potrafi przytłaczać.

Jest jeszcze kontekst cytowań. Kiedy rozpakowuję dzieła sztuki, przedmioty sygnowane przez artystów czy gadżety z wystaw, dokonuję ich performatywnego przejęcia, trochę jak Rauschenberg wymazujący rysunek de Kooninga. Jednak nie ma tu aspektów destruktywnych, staję się autorem rozpakowania. Bo choć nie da się zrobić sztuki na
wszystkie tematy świata, to właśnie dzięki cytowaniu twórczości innych w swoich działaniach można opowiedzieć o wielu sprawach i toczyć twórczy dialog. Stąd też wystawa UNBOXING SZTUKI // Tutorial jest jednocześnie prezentacją mojego indywidualnego projektu, ale w tym szczególnym przypadku nie tylko, bo przyjmuje też
charakter wystawy zbiorowej, którą w efekcie ubocznym rozpakowywania wykuratorowałem.

To przestrzeń, w której obok siebie funkcjonuje bardzo różny dorobek osób związanych z ASP w Gdańsku. Dzięki temu ekspozycja, staje się czymś więcej niż pokazem pojedynczego działania online, to performatywna forma dokumentacji aktualnych postaw, języka plastycznego i atmosfery twórczej wspólnoty naszej Akademii. Dodatkowego
kontekstu nadaje tutaj też data, ponieważ za 2 miesiące od otwarcia tej wystawy uczelnia rozpoczyna obchody 80-lecia. Dlatego traktuję tę wystawę jako zapowiedź tej celebracji, bo chciałbym, żeby stała się swoistym katalogiem, showcase'm, archiwum. W absolutnie utopijnym założeniu mam nadzieję, że rezultat tej wystawy może stać się dowodem, że społeczność artystyczna to nie suma jednostek, lecz sieć wzajemnych inspiracji. Dlatego cel tej wystawy to popularyzacja, stąd też pojawiają się tu także wywiady, zdjęcia portretowe i inne elementy dokumentacyjne. Jednak w tym kontekście rodzi się także moja obawa, bo nie chciałbym stać się współczesnym Vasarim (Giorgio Vasari - renesansowy architekt i malarz), który sądzę, że bardziej jest znany historii z napisania "Żywotów" (o innych postawach artystycznych) niż z własnej twórczości. Jednocześnie nadal podpisuję się pod słowami znanymi z menu konsoli nintendo, które choć są informacją z interface'u to brzmią jak myśl
filozoficzna: anything not saved will be lost (wszystko co niezachowane będzie utracone).
Stąd na tej wystawie pojawia się próba zatrzymania nawet najskromniejszych twórczych wątków takich jak pudełko od pizzy czy puszka napoju z żabki.

Istotny jest tutaj także sam wątek wymiany, co w środowiskach twórczych jest naturalnym gestem. Jednak w świecie internetu podobne strategie funkcjonują w logice i narracji nagrań typu: wymiana "od centa do domu/samochodu", czy w wymianach kolekcjonerskich kart Pokemon wzwyż (od słabej do rzadkiej). Te mechanizmy stały się inspiracją do wpisania idei performatywnej wymiany w strukturę tej wystawy. Dzięki czemu pojawiają się też mechanizmy znane z narracji internetowych takie jak mystery-box'y czy inne wątki znane dla komunikacji w coraz to bardziej brain-rotowych social-mediach. Stąd content i sztuka zaczynają się tu spotykać i przenikać. I choć granica jest cienka, to moim zdaniem zasadnicza: content odpowiada na pytanie, co się klika, a sztuka pozostaje laboratorium, które prototypuje niezależnie od trendów.

Stąd pytanie znalezione w sieci, które zadaję sobie i widzom: how to break through in the age
of infinite content (Jak się przebić w epoce nieskończonej ilości treści)? Żyjemy w czasach
ekonomii uwagi, w której media społecznościowe demokratyzują dostęp, ale jednocześnie za
pomocą algorytmów uzależniają, przeprogramowując nasze skupienie i wtłaczając w pętle
nieskończonego doom-scrolling'u. Dlatego wystawa ma podwójną obecność: offline i online.
I to od osób ją odwiedzających zależy jak chcą się z nią zapoznać. Wyraz tego jest zapisany
także w języku formalnym wystawy, bo nawet sposób świecenia ma się kojarzyć z nocą
spędzoną przed ekranem komputera/telefonu/tableta, a w okół rozsypane są resztki opakowań
i budowane są ścianki z kartonów.

Unboxing Sztuki to projekt mający na celu popularyzację dorobku naukowego i artystycznego osób zajmujących się dydaktyką na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Ma on także stworzyć przestrzeń do dialogu między środowiskiem artystycznym, a szeroką publicznością. Na projekt składa się cykl video-esejów prezentujących dorobek ASP Gdańsk, a także konferencja naukowa wraz ze zbiorową wystawą.

Video-eseje to performatywne działania, które poprzez formułę unboxingu przybliżają twórczość osób wykładających na ASP w Gdańsku językiem typowym dla serwisu YouTube, wykorzystując internetowe narzędzia do prezentacji artystycznych gestów, dzieł i idei. Bazą do tych dokamerowych recenzji jest autorski format online'owego video-performance artUNBOXING w realizacji Filipa Ignatowicza. Główne założenie artUNBOXINGu to rozpakowywanie dzieł sztuki i przedmiotów kulturowych, przy jednoczesnym nadaniu im narracji i znaczenia w sposób znany z mediów społecznościowych.

Konferencja poświęcona jest analizie statusu dzieła sztuki w erze kultury konsumpcyjnej oraz alternatywnych (i internetowych) obiegów kulturowych. To doskonała okazja do dyskusji na temat roli sztuki w dzisiejszym świecie, w kontekście społecznym, ekonomicznym i technologicznym. Jej wynikiem będzie publikacja zawierająca
podsumowanie debat i refleksji, które rozwiną temat post-konsumpcyjnej sztuki.

Wystawa zbiorowa stanowić będzie zwieńczenie całej inicjatywy. Ekspozycja będzie łączyć w sobie działania video-performatywne z tradycyjną formą wystawienniczą, oferując publiczności wyjątkową możliwość zobaczenia powstałych dzieł w kontekście ich twórców, wraz z pełnym zestawem nagrań składających się na projekt.

Koordynacja i idea: Filip Ignatowicz
Współkoordynacja: Daniel Cybulski, Marzena Świniarska
Kuratorstwo: Filip Ignatowicz, Daniel Cybulski
Współaranżacja wystawy: Aleksandra Ciapka
Identyfikacja wizualna i wsparcie koordynacyjne: Julia Opalińska
Wsparcie administracyjne: Marta Chełmińska, Łukasz Dobrowolski, Agnieszka Nawrot
Promocja i komunikacja: Rafał Fedusio, Anna Tanaev, Halina Malijewska, Weronika
Jastrzemska, Adam Jedynak, Antonina Kałużna
Transporty: Sławomir Nurkiewicz
Wsparcie technologiczne: Paweł Linda
Reżyseria i video-performance: Filip Ignatowicz
Operator: Mateusz Pieniążek
Montaż wystawy: Mirosław Maszota, Piotr Banaśkiewicz, Marek Lewandowski, Wojciech
Konkel, Maciej Stefański

alert Treść tworzona na podstawie materiałów prasowych organizatora.

13 września - 19 października 2025, g. 12:00 - 18:00

Wstęp wolny

4 września 2025 - 22 lutego 2026, g. 10:00

Gdańsk,
Wstęp wolny