Wystawa Granice sztuki. 30. lat Paszportów Polityki zaprezentuje twórczość wszystkich 31 laureatów nagrody w kategorii Sztuki Wizualne.
Galeria czynna od wtorku do niedzieli:
wtorek-piątek 10:00 - 17:00
sobota-niedziela 10:00 - 18:00
W styczniu 2023 roku widzowie sceny sztuki współczesnej oraz czytelnicy tygodnika Polityka poznali następnego, 31-go już z kolei laureata Paszportu Polityki w dziedzinie sztuk wizualnych. Nagroda przyznawana jest nieprzerwanie od 1993 roku przez grono aktywnych w mediach krytyków sztuki.
Natomiast wystawa jubileuszowa zaprezentuje twórczość laureatów nagrody w dwóch czasowych odsłonach z roku wyróżnienia oraz z chwili obecnej.
Paszporty Polityki są najstarszą nagrodą artystyczną dla artystów sztuk wizualnych utworzoną po przełomie 1989 roku i przez kilka następnych lat jedyną. W czasach wojen kulturowych okresu transformacji gest Polityki polegający na docenieniu sztuki współczesnej i uhonorowania jej twórców miał niezwykłą wartość. To także na łamach tego tygodnika odbyła się w 1997 roku pierwsza rzetelna debata wokół budzącej kontrowersje pracy Zbigniewa Libera Lego. Obóz koncentracyjny.
Prezentacja we wszystkich przestrzeniach Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie laureatów nagrody z trzech dekad będzie szerokim przeglądem polskiej sztuki tego okresu - zapisem odbywających się wówczas debat, zmieniających się wizualnych trendów i wrażliwości. Siłą rzeczy przegląd ten będzie dotyczył nie tylko listy nagrodzonych artystów , ale także zmieniających się składów po stronie nominujących krytyków oraz powodów, dla których docenione zostały wybrane postawy w sztuce. Może to być zatem nie tylko wystawa z zakresu historii polskiej sztuki najnowszej, ale też przyczynek do refleksji nad polityką recepcji i promocji sztuki w Polsce po 1989 roku.
Kuratorka wystawy: Dorota MonkiewiczDorota Monkiewicz jest historyczką i krytyczką sztuki oraz kuratorką wystaw sztuki współczesnej. Była założycielką i w latach 2011 2016 dyrektorką Muzeum Współczesnego Wrocław. W 2017 roku otrzymała Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Jerzego Stajudy. Przez dwie kadencje pełniła funkcję prezesa Sekcji Polskiej Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA (2003-2009). Jest autorką publikacji o polskiej i międzynarodowej sztuce współczesnej. Jako kuratorka specjalizuje się w przekrojowych wystawach kontekstowych łączących perspektywę artystyczną z historycznymi kontekstami społecznymi i politycznymi (m.in. wystawa Dzikie Pola. Historia Awangardowego Wrocławia, 2015-2016 w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta oraz Awangarda i państwo w Muzeum Sztuki w Łodzi, 2018-2019). Była też kuratorką pierwszych w Polsce wystaw retrospektywnych Ewy Partum i Zbigniewa Libery.