stat
"W pokazywanej przestrzeni sztuki plakatu nie dostrzegam od dawna znaczących w liczbach prac, które byłyby oporem wobec zła wokół nas. Cierpienie ofiar wojen i przemoc, czy to z powodów ekonomicznych, rasowych, wyznania, czy też światopoglądu nie jest w stanie konkurować z blichtrem i przepychem świata wzmacnianym konsumpcjonizmem i coraz to "lepszymi" promocjami samego siebie. Większość pokazów sztuki, czy też tzw. designu niechętnie ujawnia treści zakłócające narrację o dobrej kondycji naszej planety. Brak empatii, czy też odwagi? Nie wiem i tego nie rozumiem. Czy odwaga jest do tego potrzebna?... czy też normalna przyzwoitość, by powiedzieć ze sceny jak w Glastonbury o tym, że trwa eksterminacja na wielu frontach, zarówno w Gazie jak i w innych obszarach ziemi. Twórca Ai Weiwei wielokrotnie podkreślał, że sztuka to nie tylko estetyka, lecz przede wszystkim krytyka władzy i ochrona praw człowieka. Zaś Ken Garland, brytyjski grafik i pedagog, znany jako autor manifestu First Things First, opowiadał się w nim za tym, by umiejętności i doświadczenie twórców służyły potrzebom społeczeństwa, a nie wyłącznie komercyjnym i konsumpcyjnym celom. Podkreślał etyczny wymiar projektów. Przy obecnej faszyzacji i brunatnieniu teraźniejszości, w której pseudo patriotyzm ma wymiar ksenofobiczny oparty na rasizmie i braku akceptacji inności i innego, nie widzę swojej roli, by nadal uczestniczyć w pokazach, w których staję się li tylko wyposażeniem ekspozycji. Jedynym naturalnym obiegiem prac mających przekaz prospołeczny jest ulica i pokazy nieformalne. Projektowanie to nie tylko estetyka i sprzedaż, ale także odpowiedzialność społeczna.
Dziękuję grupie wolnapalestyna.pl za możliwość zaprojektowania prac mających uświadamiać ogrom cierpienia narodu palestyńskiego.
ps. Václav Havel: To, co pozornie niemocne i marne słowo, obraz, gest może pchnąć ludzi do widzenia świata inaczej i w ten sposób zaczyna się prawdziwa rewolucja.
Tworzę prace, w których liczy się przede wszystkim emocja właściwie wyartykułowana pozbawiona przymilającego się designu. Wizualny performance. To definicja właściwie oddająca fakt powstania i odbywania się zdarzeń według mojej wyobraźni. Nie zależy mi na komforcie osoby mającej wgląd w mój koncept artystyczny. Rodzaj uczciwej surowości w podawaniu tematu bez upiększeń buduje według mnie silniejsze relacje z widzem. Przeżycie zastępuje kontemplację."

Przy okazji wernisażu wystąpi formacja WIDMO w dwuosobowym składzie: 
JahGlory (Grzegorz Welizarowicz) bass + Jahkill (Jacek Staniszewski) gitara. 
Obaj muzycy ex. Chlupot Mózgu Organization
Będzie to performance soniczny w stylu Psycho-Dub- Improvisation 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jacek Staniszewski (1957), artysta wizualny i muzyk. Absolwent Wydziału Malarstwa i Grafiki PWSSP w Gdańsku, obecnie dr hab. prof. ASP w Gdańsku gdzie prowadzi autorską Pracownię Propagandy Społecznej. Autor licznych wystaw indywidualnych (min. w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, Zachęcie, Muzeum Narodowym w Warszawie, Instytucie Kultury Polskiej w Paryżu, czy Galerii Plakatu Polskiego we Wrocławiu). Brał udział w wystawach grupowych między innymi w: Shanghaiu, Hanowerze, Nakanojo (Japonia), czy Getyndze. Wielokrotnie nagradzany: nagroda za plakat poświęcony pamięci Henryka Góreckiego (2011), Grand Prix Międzynarodowego Biennale Plakatu w Lublinie (2017) , nagroda ZPAP Katowice na Biennale Plakatu Polskiego (2017), nagroda ASP w Krakowie na Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach (2021).
Autor kostiumów i scenografii do sztuki Operetka W. Gombrowicza oraz Raz Dwa Raz wg. Cmentarzyska samochodów F. Arrabala w Teatrze im. St. I. Witkiewicza (Zakopane). Twórca szat graficznych  m.in.:  Możdżera, Bielizny, Apteki, Ścianki, Łoskotu, Tymon & Transistors.
W latach 1986-2021 autor projektów przeszło 600 plakatów do wystaw, spektakli teatralnych i koncertów. Założyciel zespołów muzycznych: Chlupot Mózgu i Maszyna do Mięsa.
 

alert Treść tworzona na podstawie materiałów prasowych organizatora.

13 września - 19 października 2025, g. 12:00 - 18:00

Wstęp wolny

19 września - 20 listopada 2025, g. 12:00 - 22:00

Wstęp wolny