Wystawa Si On zgłębia koncept funkcjonowania świata, w którym nie ma ani początku, ani końca, a narracja historyczna nigdy nie zostaje w pełni opowiedziana ani zrozumiana. Artystka intensywnie bada pamięć przodków przez pryzmat swojej radykalnej wyobraźni, a zanurzając się w tę dynamikę, eksploruje surowe prawdy o istnieniu z ciekawością i dziką, apokaliptyczną energią postpunku.
Wykorzystując malarstwo jako medium, porusza się między osobistymi a zbiorowymi doświadczeniami, łącząc to, co jednostkowe, z tym, co kolektywne, Wschód i Zachód, lokalne i globalne, anarchię z systemową władzą. Si On staje się jednocześnie wewnętrzną i zewnętrzną obserwatorką, ujawniając złożoność i współzależność sił, które kształtują naszą rzeczywistość.
Oddział: GGM2, ul. Powroźnicza 13/15
Data: 24.10.2024-12.01.2025
Wernisaż: 24.10.2024 (czwartek), godz. 18.00
Artystka: Si On
Kuratorka: Patrycja Ryłko Khamis
Identyfikacja wizualna: Kaja Gliwa
Godziny otwarcia: wt-ndz, 12.00-18.00
Bilety: 10 zł (bilet regularny), 7 zł (bilet ulgowy), 5 zł (bilet grupowy), wstęp na wernisaż i we czwartki jest darmowy!
Artystka odnosi się do symbolicznej przemocy oraz osobistych i zbiorowych traum, zakorzenionych głęboko w naszej wspólnej świadomości. Odważnie mierzy się z atawistycznymi lękami, które nas paraliżują lub popychają do granic wytrzymałości. Jest świadoma mrocznej strony ludzkiej natury, ale jednocześnie nadaje każdemu stworzeniu, kamieniowi, każdej cząstce materii duszę, która wyraża wolność. Odrzucając fetyszyzację, Si On eksploruje symbiotyczne relacje między ludźmi a nieludźmi, redefiniując ich wzajemne powiązania. Jej praktyka, zakorzeniona w perspektywie transgatunkowej, podważa sztywne, linearne podejście do historii i drabiny bytów, które odrzucało systemy wierzeń przypisujące duchową wartość wszystkim formom życia ludzkim, zwierzęcym i nieożywionym. Si On konfrontuje zachodnią tradycję marginalizującą te przekonania, odzyskując w ten ich sposób podmiotowość. Nadanie duszy obiektom nieożywionym i wszelkim formom życia nie jest wyłącznie artystycznym aktem, lecz formą sprzeciwu wobec antropocentrycznego podejścia. Jej twórczość wspiera bardziej holistyczną wizję świata, w której każda część natury zyskuje szacunek i uznanie jako integralny element szerszej narracji. Przekształcenie tych relacji przekraczające podział między człowiekiem a nieludzkim, ożywionym a nieożywionym zmusza do ponownego przemyślenia, jak współistniejemy ze światem wokół nas, wzywając do harmonijnej i pełnej szacunku koegzystencji wszystkich form życia.