stat

Pierwszą wystawą inicjującą Objekt Summer Gallery - cykl letnich wystaw poza jej warszawską siedzibą - nawiązujemy do genius loci miejsca. W historycznym pawilonie orłowskiego Kurhausu prezentujemy prace tworzące małą architekturę współczesnego domu kuracyjnego: szezlongi i fotele wypoczynkowe, stoliki kawowe, lampy, obiekty ze szkła, porcelany, mydła, a nawet ogrodową instalację prysznicową; związane z ideą odpoczynku oraz rytuałami regeneracji i oczyszczania, celebracji nudy; opływowe w kształtach, wyrastające z morskiego pejzażu, reinterpretujące jego atrybuty. Powstające w kontemplacyjnym procesie tkania, formowania, klejenia, w kontekście miejsca o tak silnym dziedzictwie - ujawniają się jako medium spowolnienia, ponownego osadzenia w ciele i przestrzeni.

W XIX wieku Vincent Priessnitz - austriacki chłop-samouk - zaczął popularyzować hydroterapię. Leczył poprzez kąpiele, okłady, zimne prysznice i picie wody w pierwszym sanatorium, założonym w Gräfenbergu w Czechach. To ono zapoczątkowało wysyp podobnych ośrodków. Baden-Baden, Vichy, Karlowe Wary czy Kudowa-Zdrój stały się jednymi z najmodniejszych europejskich kurortów, centrami życia kulturalnego i politycznego.

Orłowski Kurhaus był pierwszym nadmorskim domem zdrojowym na terenie Gdyni. Zaprojektowany w stylu nadbałtyckich pensjonatów czerpał z estetyki kurortowej architektury niemieckiej popularnej na wybrzeżu Bałtyku - choćby Zoppotu (dzisiejszego Sopotu). Oddany do użytku w sezonie letnim 1907, drewniany budynek autorstwa braci Grablowskich miał charakterystyczne werandy o konstrukcji szachulcowej, ogromny taras mogący pomieścić 500 gości, przeszkloną galerię, a przede wszystkim - oszałamiający widok i bliskość morza. Leczenie - zgodnie z ówczesną modą - polegało tu przede wszystkim na kąpielach (morskich, słonecznych i solankowych), a także spacerach po plaży i klifie. Po wojnie utracił swoją pierwotną funkcję na rzecz mieszkań komunalnych i uległ częściowej degradacji, ale wtopiony w Kępę Redłowską i na tle Klifu Orłowskiego pozostał jednym z najbardziej charakterystycznych elementów architektury miasta.

Artyści:

Jan Ankiersztajn, Olaf Brzeski, Paweł Grunert, Hasik Design, Szymon Keller, Studio Kuhlmann, Monika Patuszyńska, Basia Pruszyńska, Rest Studio, Marek Ruszkiewicz, Filomena Smoła, Aleksandra Zawistowska

alert Treść tworzona na podstawie materiałów prasowych organizatora.

11 lipca - 10 września 2025, g. 10:00 - 18:00

Wstęp wolny

4 - 30 września 2025, g. 10:00 - 18:00

Wstęp wolny