stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

XIII Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena: Wiedeńska Orkiestra Kameralna Opinie (2)

paź 11

piątek, g. 19:00

bilety 48-100 zł
ulgowy 27-80 zł
Kup bilet

17 - 22 października 2024, g. 18:00

bilety 25 zł
ulgowy 20 zł
Sala Koncertowa na Ołowiance

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


Wiedeńska Orkiestra Kameralna

Jurek Dybał - dyrygent
Xavier de Maistre - harfa

JOSEPH HAYDN - Symfonia Es-dur "Merkury" Hob. I/43
JOSEPH HAYDN - Koncert D-dur na harfę i orkiestrę Hob. XVIII/11
FRANCISZEK LESSEL - Finale molto presto
WOLFGANG AMADEUS MOZART - Symfonia C-dur "Jowiszowa" KV 551

JUREK DYBAŁ
Swą dynamiczną osobowością sceniczną Jurek Dybał przyciąga publiczność jako dyrygent, solista, oraz kameralista, jednocześnie pełniąc funkcję jednego z prowadzących grupy kontrabasistów Wiener Philharmoniker i Wiener Staats Opera. Idąc za przykładem tak wybitnych kontrabasistów - dyrygentów jak Bottesini, Kusewicki, czy Zubin Mehta, Jerzy Dybał stał się jednym z współzałożycieli, szefem i dyrygentem Orkiestry Kameralnej im. Ignacego Jana Paderewskiego. Z orkiestrą tą Jurek Dybał występował na wielu ważnych europejskich festiwalach (między innymi pod patronatem prezydentów Polski i Niemiec) oraz nagrał premierową płytę nowo odkrytego dzieła I.J. Paderewskiego - "Suitę na smyczki". Kształcił się między innymi pod kierunkiem słynnego fińskiego profesora - Jormy Panuli. Artysta poprowadził Bawarską Kameralną Orkiestrę Filharmoniczną z Niemiec podczas tournee celebrującego jubileusz urodzin Krzysztofa Pendereckiego. Jurek Dybał często uczestniczy w prestiżowych festiwalach na scenach Polski, Francji, Finlandii czy Niemiec prowadząc takie orkiestry jak: Sinfonia Varsovia, Bawarska Kameralna Orkiestra Filharmoniczna, Polska Orkiestra Radiowa, Interregionale European Orchestra, czy też Kuopio Symphony Orchestra. Natomiast najbliższe lata artystyczne będą obfitować w wiele koncertów z Wiener Kammerorchester.

Jurek Dybał ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Warszawie w klasie kontrabasu profesora Andrzeja Mysińskiego. Swe doświadczenia jako muzyk orkiestrowy czerpał przede wszystkim ze współpracy z takimi orkiestrami jak: Mahler Chamber Orchestra, Sinfonia Varsovia, czy też Orkiestra Filharmonii Monachiskiej. Artysta jest również zwycięzcą wielu konkursów, a także laureatem prestiżowej nagrody "Yamaha Foundation of Europe". W przebiegu swej kariery muzycznej współpracował z wieloma wybitnymi muzykami, takimi jak: Yuri Bashmet, Julian Rachlin, Ernst Kovacic, Angela Hewitt, Itamar Golan, Michaela Ursulesa, Barry Douglas, Chee-Yun, Michel Lethiec, Frans Helmerson, Arto Noras, Konstanty Andrzej Kulka, Piotr Paleczny, Xavier de Maistre i wielu innych. Na polu muzyki kameralnej występuje z tak znakomitymi zespołami jak: "Klavierquintett Wien", "Kwartet Prima Vista", "Kwartet Śląski", "Wiener Virtuosen", czy "Münchner Septet". Ma w swym dorobku liczne nagrania dla Polskiej Telewizji, Polskiego Radia, a także Francuskiego Radia.

Artystę można usłyszeć na płytach polskiej wytwórni DUX, belgijskiej RCP, a także japońskiej "Camerata". Dwie spośród wielu nagranych przez niego płyt otrzymały "Fryderyka" oraz posiadają status "platynowej płyty". Twórczość Jurka Dybała cechuje także zainteresowanie muzyką dawną, na tym gruncie współpracował z takim zespołami jak: La Stagione Franfurkt, czy też Il Tempo Warsaw. Artysta regularnie pojawia się na tak znaczących festiwalach jak: Festiwal w Aix en Provence, Wielkanocny Festiwal Ludviga van Beethovena w Warszawie, "Toujour Mozart" w Wiedniu i Salzburgu, Festiwal w Łańcucie, Festiwal Chopinowski, Festival de Pablo Casals w Prades, Puerto Rico i Paryżu (Theatre des Champs-Elysees), "Music Isle Jeju" w Korei, a także Pacific Music Festival w Sapporo. Jurek Dybał prowadzi aktywną działalność pedagogiczną między innymi w: Austrii, Francji, Polsce, Japonii, Korei, Puerto Rico i Australii.

XAVIER de MAISTRE
Rozpoczął grę na harfie w wieku dziewięciu lat w konserwatorium, w swym rodzinnym mieście - Toulon. Następnie doskonalił swą grę pod kierunkiem Jacqueline Borot i Catherine Michel w Paryżu, gdzie jednocześnie studiował nauki polityczne i ekonomię w Sciences-Po i London School of Economics. Swój pierwszy międzynarodowy konkurs Xavier de Maistre wygrał w Paryżu w wieku 16 lat. Podążając tym śladem zdobył wiele nagród na większości najważniejszych międzynarodowych konkursów harfowych na świecie - m.in. w Cardiff, Monachium, Wiedniu i Jeruzalem. W 1998 otrzymał pierwszą nagrodę i dwie nagrody za interpretację na niezwykle prestiżowym konkursie - USA International Harp Competition (Bloomington). W wieku 22 lat Xavier de Maistre został pierwszym harfistą Bawarskiej Radiowej Orkiestry Symfonicznej w Monachium, pod dyrekcją - Lorina Maazela, zaś trzy lata później otrzymał pozycję solowego harfisty w Wiedeńskiej Filharmonii.

Prowadzi aktywną karierę solową, występując w wieloma znanymi orkiestrami, takimi jak: Salzburg Mozarteum Orchestra, Israel Philharmonic, Luxemburg Philharmonic, Sinfonia Varsovia, Monte-Carlo Philharmonic Orchestra, Czech Radio Symphony Orchestra, Bavarian Radio Orchestra, Spanish National Orchestra, a także NHK Symphony Orchestra (Tokyo) pod batutą takich dyrygentów jak: Sir Andre Previn, Heinrich Schiff, Walter Weller, Theodor Guschlbauer, Christophe Poppen, czy Armin Jordan. W maju 2002 roku jako pierwszy harfista w histori wykonał koncert solowy z Filharmonią Wiedeńską. Xavier de Maistre jest zapraszany na najbardziej prestiżowe fetiwale, takie jak: Schleswig-Holstein Festival, Salzburger Festspielen, Rheingau Festival, Wiener Festwochen, Osterklang, Budapest Spring Festival, Styriarte i Würzburg Mozartfest, grając z takich artystami jak Kathleen Battle, Barbara Hendricks, Ingolf Turban, Andras Adorjan i aktorami jak Peter Simonischek, Miguel Herz-Kestranek, Andrea Jonasson, Brigitte Karner.

Szczególna pasją Xavier de Maistre jest poszerzanie ustalonego repertuaru harfowego, poprzez nagrywanie utworów zapomnianych kompozytorów. Na tym polu ma na swym koncie kilka światowych premier utworów takich twórców jak Denisov, Bauer, Huyssen, czy Wengler. Bezpośrednim rezultatem jego entuzjazmu wobec propagowania i rozwoju swego instrumentu, jest działalność pedagogiczna. Artysta piastuje pozycję profesora w Wyższej Szkole Muzycznej w Hamburgu.

WIENER KAMMERORCHESTER
Założona w 1946, Wiener KammerOrchester (Wiedeńska Orkiestra Kameralna) jest czołowym wiedeńskim zespołem kameralnym i na przestrzeni lat zyskała renomę jednej z najlepszych orkiestr kameralnych na świecie. Największy wpływ na kierunek rozwoju artystycznego orkiestry miała wieloletnia, niezwykle owocna współpraca z jej mentorem Sándorem Végh, którą w roku 1997 przerwała śmierć artysty. WKO współpracowała na przestrzeni lat z tak znakomitymi dyrygentami jak: Andreas Schiff, Adam Fischer, Sir Neville Marriner, Jordi Savall czy Peter Schreier oraz śpiewakami i solistami: Cecilia Bartoli, Teresa Berganza, Rudolf Buchbinder, Gianluca Cascioli, Dietrich Fischer-Dieskau, Reinhold Friedrich, Helene Grimaud, Friedrich i Paul Gulda, Clemens Hagen, Lynn Harrell, Kiri Te Kanawa, Elisabeth Leonskaja, Oleg Maisenberg, Viktoria Mullova, Gianandrea Noseda, Emmanuel Pahud, Thomas Quasthoff, Julian Rachlin, Janine Jansen, Vadim Repin, Maxim Vengerov, Richard Stoltzman, Stefan Vladar i Thomas Zehetmair.

Wiener KammerOrchester daje regularne koncerty w sali koncertowej wiedeńskiego Konzerthaus. Ponadto koncertuje w Mozart Saal, jak również partycypuje w słynnej serii "Symphonie Classique" odbywającej się w Konzerthaus. Orkiestra gości uczestników słynnego konkursu "International Prize-winner Series" przedstawiając jego zwycięzców wiedeńskiej widowni. Jakkolwiek, ten znany ze swej wszechstronności i szerokiego repertuaru zespół zaangażowany jest w tak zróżnicowane projekty jak: Silent Film Festival, festiwal "Wien modern", to wykonania repertuaru klasyków wiedeńskich przysporzyły mu największej popularności. To właśnie to typowe "Wiener Klang" czyli wiedeńskie brzmienie nadaje orkiestrze specyficznego charakteru, którym ujmuje publiczność na całym świecie, występując w roli ambasadora muzyki wiedeńskiej.

Koncert pod Honorowym Patronatem Ambasadora Republiki Austrii - Alfreda Längle.

Bilety w cenie:

40 zł - normalny
30 zł - ulgowy
20 zł - wejściówka (Uczniowie szkół muzycznych i studenci Akademii Muzycznych, pedagodzy tych instytucji, pracownicy PFB)