XXVI Festiwal Folkowy Europejskiej Unii Radiowej GDAŃSK pod patronatem honorowym Prezydenta Miasta Gdańska Pawła Adamowicza
Festiwale Folkowe Europejskiej Unii Radiowej organizowane są od ponad 25 lat. Ich celem jest promocja tradycji europejskich narodów, wspieranie tożsamości etnicznej i narodowej, promowanie młodych twórców sięgających po rodzimą muzykę. Są również okazją przedstawienia najciekawszych, w ostatnim czasie, projektów muzycznych, wykonawców z każdego z uczestniczących w Festiwalu krajów. Poszczególne radiofonie przysyłają swoich reprezentantów: producentów, dziennikarzy oraz wybrany zespół.
Zwykle festiwale są organizowane w porze letniej, w miejscach będących najznakomitszą wizytówką kraju. Gdańsk, miasto o bogatych, wielowiekowych tradycjach wielokulturowości, którego położenie predestynuje do swobodnej wymiany kulturowo - gospodarczej wydaje się miejscem stworzonym dla organizacji festiwalu ukazującego europejską mozaikę różnorodności kultur i narodów.
Co roku to ogromne przedsięwzięcie muzyczne realizowane jest przez inną radiofonię. W 2005 roku zaszczyt ten przypadł w udziale Polskiemu Radiu, które obchodzi jubileusz 80-lecia swego powstania i działalności. To również dwunasty rok aktywnego uczestnictwa polskiej radiofonii publicznej w pracach Europejskiej Unii Radiowej, w tym w ramach grupy roboczej zajmującej się muzyką ludową i folkową. Szczególne znaczenie dla Polskiego Radia miał XIII Festiwal Folkowy zorganizowany w Wielkiej Brytanii, w Sidmouth. Wówczas, w 1992 roku jako polski reprezentant wystąpił zespół "Kwartet Jorgi". Trzy lata później, w 1995 r., Polskie Radio było organizatorem XVI Festiwalu EBU, który odbył się w Zakopanem. Jako gospodarz Festiwalu przedstawiliśmy znakomitych polskich wykonawców: Marię Krupowies, Apolonię Nowak z zespołem Ars Nova, Kapelę Domu Tańca, Kapelę Trebuniów - Tutków oraz Kwartet Zbigniewa Namysłowskiego z Góralami. Był to sukces programowy i organizacyjny. Po dziesięciu latach mamy nadzieję ten sukces powtórzyć, promując zarazem Polskie Radio i jego 80-lecie istnienia.
Życie koncertowe Festiwalu koncentrowało się będzie na Długim Targu i w Kościele Św. Jana, życie towarzyskie w Hotelu i Restauracji „Dom Muzyka” przy gdańskiej Akademii Muzycznej, natomiast Biuro Festiwalowe zostanie zorganizowane w Ratuszu Staromiejskim, w siedzibie Nadbałtyckiego Centrum Kultury.
Od godziny 15.00 muzyka ludowa, folkowa z różnych stron Europy rozbrzmiewać będzie z plenerowej estrady, zbudowanej na Długim Targu, na tle Zielonej Bramy. Natomiast o godz. 20.00 wykonawcy reprezentujący europejskie publiczne rozgłośnie radiowe występować będą w magicznym miejscu – w Kościele Św. Jana, przy ul. Świętojańskiej.
Naszym – Europejskiej Unii Radiowej - najważniejszym wspólnym dziełem jest doroczny Festiwal Folkowy EBU, który w tym roku będzie miał 26 edycję, i będzie organizowany przez Polskie Radio z okazji 80-lecia.
Festiwal organizowany co roku przez inną radiofonię, jest przeglądem panujących stylów, trendów i mód w muzyce folkowej. To ona jest bohaterką festiwali. Festiwale EBU są doskonałym materiałem do obserwacji tendencji w muzyce folkowej, ponieważ co roku wysyłane są przez europejskie rozgłośnie publiczne nowe zespoły. Nowe - nie znaczy nowatorskie. Na festiwalach tych panuje stylistyczny rozgardiasz. Ten „bałagan” odpowiada różnorodności stylów folku w europejskich krajach. Do tej pory elementem stałym tej muzyki w Europie było nawiązywanie w mniejszym lub większym stopniu do tradycji, do konkretnych motywów z przeszłości, dawnych instrumentów, tekstów. W ostatnich latach pojawiło się wiele zespołów , które wykonują muzykę przez siebie komponowaną, do własnych tekstów, którą nazywają ludową, bo stylistycznie nawiązuje ona do tamtej tradycyjnej, czasem tylko brzmieniem ludowego instrumentu, albo tematyką. Są zespoły rekonstruujące wiernie muzykę tradycyjną, to styl „revival”, w którym mistrzami są Skandynawowie. Są też zespoły tradycyjne, a najciekawsze z krajów Europy wschodniej -Ukrainy, Słowacji, tej tradycji najbliższe, najwierniejsze. Są zespoły folkowe, w których tradycyjna muzyka jest źródłem inspiracji, a style aranżacji jej wielorakie – od ludowej, przez jazz, po pop i rock. To domena krajów Europy zachodniej: Szwajcarii, Belgii, Francji, Niemiec, ale już nie Hiszpanii, gdzie muzyka tradycyjna jest żywa, a folkowa niezbyt popularna.Maria Baliszewska – Redaktor Naczelna Radiowego Centrum Kultury Ludowej
****
PROGRAM:
4 sierpnia
Koncert inauguracyjny - Olo Walicki Kaszëbe
5 sierpnia
Długi Targ - Scena plenerowa
15.00 Croatian Troglodyte Orchestra (Chorwacja)
16.00 Troitsa (Białoruś)
17.00 Flukt (Norwegia)
18.00 Horch (Niemcy)
NCK - Kościół Św. Jana - bilety 5 zł.
20.00 Fono Orchestra (Węgry)
21.00 Trio Bandurzystek z Kijowa (Ukraina)
22.00 Kristian Bugge i Peter Eget (Dania)
23.00 Joanna Słowińska z zespołem (Polska)
6 sierpnia
Długi Targ - scena plenerowa
16.00 Anach Cuan (Szwajcaria)
17.00 Volk Folk (Słowenia)
18.00 Anna Sidnina i zespół (Rosja)
NCK - Kościół Św. Jana - bilety 5 zł.
20.00 Musaraigne (Belgia)
21.00 San Nin Trio (Polska)
22.00 Anne-Kaise Liedes i Utua (Finlandia)
7 sierpnia
Długi Targ - scena plenerowa
16.00 Oni Wytars / Niemcy (WDR)
17.00 Traband (Czechy)
18.00 The Wrigley Sisters (Szkocja)
19.00 Marina Kapura i zespół (Rosja)
20.00 Trebunie – Tutki i Kinior Future Soundsystem (Polska)
***organizator:
POLSKIE RADIO SA
współorganizatorzy:
URZĄD MIASTA GDAŃSKA
MIĘDZYNARODOWE TARGI GDAŃSKIE
NADBAŁTYCKIE CENTRUM KULTURY