YASS-NO. PRAWDZIWA HISTORIA WOLNOŚCI.
Powstały na Wybrzeżu muzyczny fenomen yassu, po latach doczekał się niezwykłego hołdu. Przygotowany przez Jerzego Mazzolla projekt słuchowiska/koncertu "Yass-no", to okazja na bliskie przyjrzenie się zjawisku, które było rewolucją w polskiej muzyce i stało się ważnym elementem pejzażu kulturalnego pierwszej połowy lat 90-tych.
Yass jest przede wszystkim identyfikowany ze środowiskiem muzyków gdańskich, choć ważnym ośrodkiem tej sceny był również bydgoski klub Mózg. Wyjściem do powstania yassu był muzyka jazzowa. Młodzi artyści potraktowali ją jednak jako ramę, którą wypełnili pastiszem i stylistycznym recyclingiem. Oburzeni klasycy jazzu okrzyknęli nowe środowisko profanami i barbarzyńcami. "Młodzież" łamała podziały między stylami, łącząc je, w oparte w głównej mierze na improwizacji, formy. Zawierały się w nich tak odległe gatunki jak, oprócz jazzu, folk, punk rock czy techno. Wykonywana muzyka była na tyle oryginalna, że zaczęła być traktowana jako osobny nurt, otrzymując nazwę Yassu. Zjawisko wywołało prawdziwe trzęsienie ziemi, prowokując falę dyskusji, zdobywając zdeklarowanych zwolenników, ale również nieprzejednanych wrogów. Co najważniejsze, wypełnione polotem i "twórczym szałem" koncerty zawładnęły scenami klubów w całej Polsce. Stopniowo, yass przestał wzbudzać wielkie emocje i wstąpił na salony, a przedstawiciele "starych" i "młodych" zaczęli tworzyć wspólne projekty.
Obecnie, Yass jest kojarzony jako symbol zmiany, która ogarnęła Polskę po roku 1989. Muzyka, której charakterem była świeżość, burzenie starego porządku, tworzenie nowego języka i poszukiwanie artystycznej tożsamości w nowym świecie, znakomicie korespondują z duchem tamtego czasu.
YASS-NO jest przedsięwzięciem pomiędzy projektem "tribute to", czyli współczesną interpretacją powstałych w latach 90. utworów, a próbą odtworzenia dawnej atmosfery zabawy i improwizacji, która towarzyszyła początkom nurtu. Z tego powodu Jerzy Mazzoll powołał Minimal Perfection Orchestra, stworzoną z artystów młodego pokolenia, w której pojawią się również postacie zawiązane z powstawaniem sceny yassowej na Wybrzeżu. Jak przystało na słuchowisko, muzyka będzie przeplatana opowieściami o prawdziwej historii wolności.
YASS-NO będzie miało swoją premierę 25 marca 2009, o godz. 20:05. Słuchowisko/koncert odbędzie się w Studiu Radia Gdańsk, skąd będzie emitowane na żywo przez Program 3 Polskiego Radia.
Na scenie pojawią się:
Wojtek Bubak (Sensorry, Lachowicz)- gitara
Piotr Świtakowski (Moonlight In Deutschland)- gitara
Jacek Stromski (Miłość, Kury, Apteka) - perkusja
Piotr Dunajewski (Tymański Yass Ensemble) - tuba, puzon
Marek Pospieszalski (YeShe, Arka Noego)- saksofon, basklarnet
Bartosz Mołczan (Delicatesy Avantgarde, Arhytmhmic Memory) - elektronika, gitara
Tadek Kulas- (Sensory) trąbka
Michał Miegoń (Kiev Office) - gitara
Tomasz Antonowicz (Teatr tańca i muzyki Kino Varietino)- perkusjonalia
Oraz goście:
Igor Boxx (Skalpel),
Tomasz Gwinciński (Trytony, Miłość, Arhythmic Perfection, Klub Samotnych Serc Półkownika Tesko),
Andrzej Przybielski (Współpracował z takimi muzykami, jak Czesław Niemen, Tomasz Stańko, Stanisław Soyka, w latach 90 współpracował z muzykami sceny yassowej, m. in. w grupie NRD).