stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Yinka Shonibare zaliczany jest do artystów, których twórczość konsekwentnie skupia się wokół określonych zagadnień - w tym wypadku - zagadnień związanych z kolonializmem brytyjskiego imperium, co równocześnie uruchamia współczesną złożoność problematyki postkolonializmu.

20 marca - 30 grudnia 2024, g. 8:00 - 18:00

Wstęp wolny

8 listopada 2024 - 26 stycznia 2025, g. 11:00

bilety 1-15 zł
Artysta, brytyjsko-nigeryjskiego pochodzenia, znany jest ze swoich teatralnych, wielowątkowych i barwnych prac przedstawiających bezgłowe manekiny, baletnice, dzikie zwierzęta wyposażone w blackberry i pozłacane pistolety oraz arie operowe śpiewane przez żonę admirała Nelsona. W swoich obrazach, instalacjach i video Shonibare używa tkanin, które doskonale symbolizuje wieloznaczność, a przede wszystkim sprzeczność związaną z postkolonialną kulturą. Materiały, które wydają się być‚ autentycznie afrykańskie', okazują się być produktem początkowo wytwarzanym w Holandii - na wzór indonezyjskich tkanin - i sprzedawanym w XIX w. zachodniej Afryce, gdzie dopiero z czasem stały się częścią afrykańskiej tożsamości. Shonibare umiejętnie zestawia zarówno historyczne jak i współczesne symbole, historie, i paradygmaty - wiktoriańskie postaci przebiera w afrykańskie stroje, z kolei poruszając problem Arabskiej Wiosny prezentuje wypchane zwierzęta wyposażone we współczesne gadżety. Nazywając sam siebie‚ postkolonialną hybrydą' skupia się na dynamice znaczeń, które wytwarzane są pomiędzy znanymi narracjami.

Na wystawie w Gdańskiej Galerii Miejskiej Shonibare zaprezentuje serię fotografii Fake Death Pictures, w których przedstawia różne wariacje śmierci Lorda Nelsona, który faktyczne zginął podczas bitwy pod Trafalgar. Każda z fotografii odtwarza znane sceny śmierci artystów z obrazów autorstwa malarzy tj. Leonardo Alenza y Nieto, Édouard Manet, Henry Wallis, Bartolomé Carducho oraz François-Guillaume Ménageot, gdzie w miejscu głównego bohatera Shonibare umieszcza Lorda Nelsona. Addio del Passato to poruszające video przedstawiające śpiewaczkę, która przebrana za żonę Lorda Nelsona - Frances Nisbet, odtwarza XIX w. arię operową La Traviata Giuseppe Verdi'ego. Z kolei Revolution Kid, to manekin z lisią głową wyposażony w replikę złotego pistoletu, który należał do Colonela Gadafiego.

Patrycja Ryłko

Yinka Shonibare
urodzony 1962 w Wielkiej Brytanii, artysta nigeryjskiego pochodzenia, wychował się w Lagos w Nigerii, do Anglii wrócił w wieku maturalnym, ukończył Byam Shaw College of Art (Londyn), Goldsmiths College (Londyn), nominowany do Turner Prize (2004), zaproszony przez Okwui Enwezor do wzięcia udziału w dokumenta XI (2002), prezentował swoje prace na Venice Biennale (2001, 2007), wystawiał m.in. w: Brooklyn Museum (NYC), Stephen Friedman Gallery (Londyn), Museum of African Art (Washington DC), James Cohan Gallery (NYC), National Gallery (Londyn), Tate Britain (Londyn), Moderna Museet (Sztokholm), Victoria and Albert Museum (Londyn), Whitechapel Gallery (Londyn), Buena Centre for Arts (San Francisco), Contemporary Art Museum (Kumamoto) i wielu innych.

Yinka Shonibare/wybrane prace
Wernisaż: 29.11.2013 | 19:30
Wystawa: 30.11 - 12.01.2014 (przedłużona ekspozycja)
Kuratorka: Patrycja Ryłko
Miejsce: Gdańska Galeria Miejska 2 (GGM2), ul. Powroźnicza 13/15, Gdańsk, 80-828
Godziny otwarcia galerii: wt-śr 11-17, czw.-niedz. 11.00-19.00
WSTĘP WOLNY


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Wystawa w terminie 17.01 do 17.03 będzie prezentowana w Muzeum Współczesnym Wrocław

Muzeum Współczesne Wrocław jest samorządową instytucją kultury Miasta Wrocławia.

Organizatorzy:
Gdańska Galeria Miejska, Muzeum Współczesne Wrocaław

Partnerzy:
Miasto Gdańsk, Miasto Wrocław, Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Sponsor:
Grafix centrum poligrafii

Patroni medialni:
AMS, Obieg, Notes na 6. tygodni, SZUM, Art&Business, o.pl, Gazeta Wyborcza Trójmiasto, trojmiasto.pl, Radio Gdańsk, Radio ram, Radio Wrocław, Gazeta Wrocławska, Live&Travel, in your pocket, Karta do Kultury.