Badania gier - czas krytycznej korekty? Wykład Mirosława Filiciaka
Pierwsza dekada XX wieku to okres, w którym dynamicznie rozwijające się studia nad grami walczyły przede wszystkim o legitymizację w świecie akademickim. Dziś jednak, podobnie jak wcześniej badania filmów i kultury popularnej, coraz częściej zmagają się z zarzutami o naukową peryferyjność i populizm. Jak powinny wyglądać relacje game studies z innymi dyscyplinami akademickimi, ale też z przemysłem gier wideo? Jakie wnioski powinni wyciągać badaczki i badacze gier z kryzysu innych dyscyplin, takich jak choćby badania mediów? W polskim kontekście do tych pytań należy jeszcze dołączyć kwestię specyfiki lokalnych badań - jak uniknąć wtórności wobec refleksji prowadzonej w czołowych ośrodkach amerykańskich czy skandynawskich?
Tym wszystkim problemom przyjrzymy się podczas wykładu, który poświęcony będzie historii i perspektywom badań nad grami cyfrowymi. Wśród omawianych wątków znajdzie się m.in. analiza możliwości zastosowania archeologii mediów oraz potrzeba krytycznego opracowania kontrowersyjnych kwestii związanych z branżą gier, takich jak choćby seksizm, nadużycia wobec pracowników, ale też "mroczne" wzorce projektowe czy wykorzystywanie darmowej pracy graczy.
Mirosław Filiciak - medioznawca, dyrektor Instytutu Kulturoznawstwa Uniwersytetu SWPS. Zajmuje się relacjami przemian technologii i praktyk kulturowych. Opublikował m.in. "Wirtualny plac zabaw" (2006) i "Media, wersja beta" (2013), był redaktorem antologii "Światy z pikseli" (2010).
Cykl "Z kulturą" jest realizowany od 2015 roku we współpracy pomiędzy Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku i Narodowym Centrum Kultury w Warszawie. W ramach cyklu odbywają się wykłady i spotkania podczas których zaproszeni goście poruszają aktualne tematy związane z kulturą i naukami o kulturze.