Zaczyniania Teatralne 2011
3 pokazy z inspiracji "Końcówką" Samuela Becketta - irlandzkiego dramaturga, prozaika i eseisty;
kończące międzynarodowe master classes "Zaczyniania Teatralne".
"Gra Becketta"
reżyseria: Robson Correa de Camargo - Brazylia,
obsada LITWA : Agata Wutkina, Izabel Ornovska, Justyna Smilgin, Justyna Sworobowicz, Łoreta Matulewicz, Marzena Agnieszka Szwabowicz, POLSKA: Beata Szreder, Piotr Srebrowski, Piotr Misztela, Weronika Matuiza
Brazylijska tradycja teatralna oparta jest na wpływach wielu prądów intelektualnych i tradycji kulturalnych. W swojej pracy reżyser Robson Correa de Camargo wykorzystuje między innymi techniki commedia dell'arte, sztuki walki capoiera czy samby. W sztukach Samuela Becketta, w których są tylko męskie role nie waha się obsadzać kobiet i szukać wątków komediowych i kolejnych poziomów interpretacyjnych. Warsztaty będą właśnie oparte na improwizacjach rozwijanych na bazie scen "Końcówki" S. Becketta, wykorzystujących taniec, teatr fizyczny i commedia dell'arte i inne południowoamerykańskie techniki aktorskie.
"Piaskiem w oczy"
reżyseria: Tomasz Rodowicz - Polska,
warsztaty głosu i ruchu scenicznego:
Elina Toneva, Julia Jakubowska,
obsada: Adam Akerman, Beata Szalkowska, Justyna Bartoszewicz, Małgorzata Lipczyńska, Natalia Rzeźniak, Olga Krasoń, Zuzanna Ostrowska
Podczas realizacji ZACZYNIAń Tomasz Rodowicz zainteresowany jest, bazując na wieloletnich doświadczeniach pracy w Gardzienicach, poszukiwaniem antropologicznych śladów zarówno w mitach, sztukach antycznych i dramaturgii współczesnej. Poprzez precyzyjny ruch i śpiew, dociera do zawartych w tekstach kolejnych, mało znanych interpretacji. Warsztaty teatralne Tomasza Rodowicza są oparte na poszukiwaniach rytmu tekstu, odwołań w tekście do wzorców archetypicznych, a także na przenoszeniu napięć dramaturgicznych na ruch, rytm i głos.
"Wprawki"
reżyseria: Bartosz Zaczykiewicz - Polska,
obsada: Aleksandra Kania, Bożena Simonaviczuta, Małgorzata Polakowska, Małgorzata Zielińska, Marek Sadowski
Bartosz Zaczykiewicz wychodząc od głębokiej analizy tekstu Becketta oraz korzystając z innych źródeł literackich, reżyser jest zainteresowany dotarciem do sedna problematyki dramatu. "Końcówka" tego reżysera będzie zatem jedynie punktem wyjścia do dalszych poszukiwań na gruncie słowa, formy scenicznej oraz dramaturgii.
"Zaczyniania Teatralne" to dwutygodniowe międzynarodowe "zajęcia mistrzowskie", mające na celu kreację trzech teatralnych wersji "Końcówki" Samuela Becketta przez trzech reżyserów, z zespołami aktorskimi z Polski i Litwy. Stanowią również kontynuacją idei Festiwalu Beckettowskiego "Beckett na Plaży", który odbył się w 2010 roku, z udziałem wybitnych specjalistów, teoretyków i praktyków, z całego świata. W trakcie trwania zaczyniań odbywają się pokazy "work-in-progress" oraz dyskusje po obejrzanych fragmentach realizacji sztuki. Finałem projektu będą 3 pokazy premierowe dla trójmiejskiej publiczności w Sopockiej Scenie Off de BICZ, 18 czerwca 2011r.
Do projektu zaproszeni zostali reżyserzy związani z różnorodnymi tradycjami teatralnymi i parateatralnymi - z Polski i Brazylii, tak aby zderzyć różne sposoby myślenia o formie scenicznej.
Pod koniec każdego dnia "zajęć mistrzowskich", odbywają się wewnętrzne prezentacje "work in progress" wszystkich zespołów, dzięki czemu uczestnicy poznają tajniki warsztatu reżyserskiego, przyjrzą się procesowi twórczemu nie tylko swojego zespołu, ale także dwóch innych, porównując różne sposoby myślenia teatralnego, interpretacji tekstu i poszukiwania formy artystycznej
Reżyserzy zaproszeni do projektu:
Tomasz Rodowicz - historyk filozofii, aktor, muzyk, reżyser. Uczestniczył w parateatralnych działaniach Jerzego Grotowskiego w Teatrze Laboratorium: był przewodnikiem jednej z grup podczas "Przedsięwzięcia Góra". W roku 1977 przyłączył się do tworzonego przez Włodzimierza Staniewskiego teatru "Gardzienice", gdzie występował nieprzerwanie do roku 2004, będąc jednym z liderów zespołu. W marcu 2004 roku Rodowicz założył Stowarzyszenie Teatralne Chorea, które znalazło swoją siedzibę w Łodzi. We współpracy z członkami Earthfall Dance Theatre z Walii, wyreżyserował trylogię opartą o utwory starożytnych dramaturgów: Hode Galatan (2003), Po ptakach (2005), Bakkus (2006). Jest autorem muzyki do Tezeusza w labiryncie (2004) i reżyserem Śpiewów Eurypidesa (2007) oraz Gier (w) Pana Cogito (2008). W 2007 roku wraz z Pawłem Passinim założył w Srebrnej Górze w Górach Sowich pierwszy w Europie teatr internetowy neTTheatre.
Bartosz Zaczykiewicz - absolwent Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego 1994) i Wydziału Reżyserii Dramatu Akademii Teatralnej w Warszawie (1998). Jest autorem publikacji z dziedziny teatru i literatury w czasopismach społeczno-kulturalnych (m.in.Twórczość, Teatr, Dialog, Notatnik Teatralny, Scena). Zrealizował dwa monodramy nagradzane m.in. na festiwalach we Wrocławiu i Toruniu - Nos wg Bruno Jasieńskiego (1990) oraz ...podszyty! wg Witolda Gombrowicza (1993 - Nagroda Główna im. Lidii Zamkow i Leszka Herdegena na 17. Wrocławskich Spotkaniach Teatrów Jednego Aktora i Małych Form Teatralnych). W latach 1992-96 praktykował w teatrach off-owych i alternatywnych (warsztaty m.in. w Ośrodku Praktyk Teatralnych "Gardzienice", Ośrodku Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych we Wrocławiu oraz Odin Teatret w Holstebro). Najdłużej był związany z Teatrem Śląskim w Katowicach oraz z Teatrem im. Jana Kochanowskiego w Opolu, w którym pełnił funkcję Dyrektora Naczelnego i Artystycznego w latach 1999-2007. Za jego dyrekcji, w 2002 roku powstał jeden z najważniejszych polskich spektakli początku wieku - Matka Joanna od Aniołów w reż. Marka Fiedora, zaś opolski Teatr otrzymał Srebrny Laur Opolskiej Kapituły Laurów Umiejętności i Kompetencji - w kategorii instytucji i twórców kultury. Od roku 2007 do końca roku 2009 jest Dyrektorem Naczelnym i Artystycznym Teatru Studio im. St. I. Witkiewicza w Warszawie.
Robson Correa de Camargo - brazylijski reżyser teatralny i krytyk dramatu. Od 2002 roku wykłada na Universidade Federal de Goiás. Pracował w "Folha de Sao Paulo" (1983-1987) - największej brazylijskiej gazecie oraz "Movimento Weekly" (1976-1977). Jest również członkiem redakcji Moringa (UFPb) i Karpa (Calif State University). Koordynuje grupą badawczą w ABRACE - brazylijskim stowarzyszeniu badań nad dramatem i teatrem oraz Interdisciplinar Cultural Performance
Net (FAPEG).