Każda symfonia Mahlera to odrębny świat. Praktycznie każda ma inną formę i dramaturgiczny układ. Dla austriackiego kompozytora najważniejszymi gatunkami były pieśń i symfonia. W II Symfonii znajdziemy połączenie tych dwóch fundamentalnych dla Mahlera formotwórczych zasad.
Podobnie jak dwie następne symfonie austriackiego kompozytora, II Symfonia Mahlera należy do kręgu związanego z cyklem pieśni Das Knaben Wunderhorn. Mahler wykorzystuje tu w całości jedną z pieśni tego cyklu (Urlicht), inna pojawia się w formie instrumentalnej w trzeciej części. Całość kończy Mahler finałem z udziałem chóru, co wyraźnie nawiązuje do słynnej IX Symfonii Beethovena. Ale zarodkiem II Symfonii był poemat symfoniczny Grablied, powstały z inspiracji...Mickiewiczem! Mahler znał Dziady polskiego wieszcza (w 1887, rok przed rozpoczęciem pracy nad II Symfonią, ukazało się niemieckie tłumaczenie dramatu Mickiewicza) i to one były jedną z inspiracji poematu symfonicznego, który ostatecznie stał się pierwszą częścią II Symfonii.
muzyka poważna - koncerty w Trójmieście
Ostatecznie ideę przewodnią symfonii stanowi zmartwychwstanie. Oda Klopstocka, którą kompozytor usłyszał podczas pogrzebu przyjaciela - Hansa von Bülowa, posłużyła za kanwę finału. I tak od marsza żałobnego poprzez liryczne intermezza dochodzimy do ekstatycznego finału.
Orkiestra Symfoniczna PFBGeorge Tchitchinadze - dyrygent
Ewa Marciniec - alt
Aleksandra Orłowska - sopran
Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego pod kierownictwem
Marcina TomczakaChór Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego pod kierownictwem
Błażeja PołomaKonrad Mielnik - prowadzenie
Program:Gustaw Mahler - II Symfonia c-moll Zmartwychwstanie [80']