Zbiory artystyczne Biblioteki Polskiej w Paryżu. Odsłona pierwsza - Bolesław Biegas.
Z całej plejady polskich artystów, którzy osiedli i tworzyli w Paryżu na przełomie XIX i XX w. w Polsce najmniej znany jest Bolesław Biegas. Wystawa w Muzeum Narodowym w Gdańsku jest dopiero drugą (pierwsza w 1997 r. w Muzeum Mazowieckim w Płocku), jaką mogą oglądać miłośnicy sztuki w ponad półwieczu, które upłynęło od śmierci artysty. Koleje życia tego ciekawego twórcy układają się w splot wydarzeń niecodziennych, niemal jak fabuła filmu - od doli bliskiej postaci Janka Muzykanta, przez związek z hinduską księżniczką, po dziedzica spadku majętnej baronowej.
Bolesław Biegas, rzeźbiarz i malarz, autor kilkunastu dramatów, kilku rozpraw na temat sztuki, należy dziś w Zachodniej Europie do cenionych artystów, w Polsce jest mało znany. Powodów jest co najmniej kilka, z których osiedlenie się artysty na stałe w Paryżu oraz krytyka jego twórczości w ojczyźnie, wydają się najważniejsze.
Wystawy dzieł Biegasa odbyły się w ostatnich latach we Francji m. in. w Trianon de Bagatelle w Paryżu (1992) i gmachu Polskiego Towarzystwa Historyczno-Literackiego i Biblioteki Polskiej, gdzie otwarto Muzeum im. Bolesława Biegasa.
Bolesław Biegalski (tak brzmiało jego prawdziwe nazwisko) urodził się w ubogiej rodzinie chłopskiej w mazowieckiej wsi Koziczyn koło Ciechanowa. Osierocony, zaznał prawdziwej nędzy, od siódmego roku życia pasał bydło. Lepił figurki z gliny i rzeźbił pasterskie kije. Jego talent dostrzegł miejscowy proboszcz ks. Aleksander Rzewnicki, który w 1895 r. z pomocą finansową parafian wysłał go na naukę do Warszawy do pracowni rzeźbiarza Antoniego Panasiuka.
Punktem zwrotnym w jego życiu był 1896 r., gdy jego rzeźbami zainteresował się lekarz Franciszek Rajkowski, ułatwiając mu dalszą pracę rzeźbiarską. Wysłał Biegasa do szkoły i zaprezentował jego twórczość jednej z najwybitniejszych postaci polskiego pozytywizmu - Aleksandrowi Świętochowskiemu. To właśnie on, będąc przekonanym o talencie młodego twórcy, organizuje mu pierwszą wystawę rzeźb w księgarni Wendego w Warszawie. Poświęcił mu szereg artykułów w redagowanym przez siebie tygodniku "Prawda" i uzyskał fundusze na zapewnienie Biegasowi studiów w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych.
Biegas rozpoczął studia artystyczne na początku 1897 r. w pracowni rzeźby Alfreda Dauna, a kontynuował je u Konstantego Laszczki. W Krakowie przeżył okres intensywnego, przyspieszonego rozwoju intelektualnego, dużo czytał, także dzieła filozoficzne, poznawał muzykę, uczył się języków. Pod wpływem panujących pod koniec wieku trendów symbolistycznych i dekadenckich, propagowanych przez Stanisława Przybyszewskiego, Biegas zbuntował się przeciwko treściom i sposobom nauczania w Szkole i w 1901 r. został usunięty z uczelni. Wcześniej jednak osiągnął pierwsze sukcesy artystyczne. W 1900 r. wystawił zespół 7 rzeźb w Salonie Krywulta w Warszawie, jednej z najważniejszych w tym okresie prywatnych galerii na ziemiach polskich. W tym samym roku został też zaproszony do udziału w wystawie Secesji w Wiedniu, gdzie zebrał znakomite recenzje. W 1901 r. zaprezentował swoje prace w Towarzystwie Sztuk Pięknych w Warszawie.
Protektorzy Biegasa, rozczarowani usunięciem go ze Szkoły, są jednak zaskoczeni sukcesami w Wiedniu i dają mu jeszcze jedną szansę. Świętochowski uzyskuje dla niego stypendium z Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie na studia w École des Beaux-Arts w Paryżu.
Jest to pierwsza z planowanych wystaw organizowanych w ramach nawiązanej trzy lata temu współpracy Muzeum Narodowego w Gdańsku z Biblioteką Polską w Paryżu. Dzięki tej współpracy nasze Muzeum będzie poddawało konserwacji, a następnie prezentowało w Gdańsku dzieła z kolekcji artystycznej Biblioteki. Obrazy i rzeźby Bolesława Biegasa, dotychczas nie pokazywane w Gdańsku, zostały zakonserwowane ze środków pozyskanych z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Czas otwarcia:
Wtorek - Piątek - 9.00-16.00
Sobota - Niedziela - 10.00-17.00
Poniedziałek - Muzeum nieczynne
Ceny biletów:
Normalny - 8 zł
Ulgowy - 4 zł
Rodzinny - 18 zł