Jak jest przedstawiana kobieta w obszarze Kultury wizualnej?
Odpowiedź na to pytanie postarają się znaleźć młodzi twórcy z Grecji, Słowacji, Włoch i Polski podczas projektu złożonego z wykładów, dyskusji, warsztatów oraz działań artystycznych oscylujących wokół zagadnień sztuki. Projekt poruszać się będzie w obszarze genderowego wizerunku kobiety w sztuce jak i statutu kobiety i mężczyzny jako artysty. Spojrzymy na to, jak przedstawiana jest twórczość kobiet i mężczyzn i czy nadal istnieje między nimi podział.
W Żegnaj Laleczko Gender & Sztuka w Przestrzeni Publicznej uczestnicy projektu skupią się przede wszystkim na aspekcie wizerunku kobiety w sztuce oraz krytycznej analizie ról jej przypisanych. Za przykład posłuży im Roy Lichtenstein, który zaprojektował gigantyczne murale dla nowojorskiej stacji metra Times Square. W pracach Lichtensteina pojawia się stereotyp mężczyzny dominującego, władczego, lekceważącego i czekającej, zapłakanej, wiernej kobiety niejako biernej materii. Kobieta w jego dziełach jest ubezwłasnowolniona, a zarazem narzucona jej rola jest łatwo przez nią samą przyjmowana. Na podstawie tych obserwacji zrodziło się pytanie ... gdyby Lichtenstein był kobietą.... To prowokacja w stosunku do dzieł artystów, którzy przedstawiają kobietę w kanonach heteronormatywnych. Roy Lichtenstein zainspirował artystkę, Magdę Czajkowską, do pokazania, że może być inaczej. Jak sama mówi "aż prosiło się by komiksowych "macho" nieco utemperować, a płaczącym z ich powodu kobietom wskazać alternatywę."
Jak zmieniłyby się postaci i ich teksty ...gdyby Lichtenstein był kobietą...?
20 młodych ludzi z czterech krajów, przez prawie tydzień podejmie próbę odpowiedzenia na to pytanie. Za pomocą muralesów wykonanych w przestrzeni miejskiej Gdańska zainicjują swoistą grę z widzem.
W programie warsztatów znajdą się także spotkania z trójmiejskimi historykami sztuki, kołami naukowymi oraz przedstawicielami organizacji pozarządowych. Projekt zakłada także warsztaty omawiające stereotypowy sposób przedstawiania ciała kobiecego w sztukach wizualnych.
IMPREZY TOWARZYSZĄCE:
* 28 lutego - 1 marca Warsztaty sitodruku; Alternator UG, ul.Wita Stwosza 58, pok.11 (parter) Gdańsk Przymorze
* 4 marca Konferencja "Kobieta w kulturze. Kobieta, mężczyzna, miłość", Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego
* 6 marca godz. 18:00 "Czarno - białe; Obraz kobiety w XVI i XVII wiecznej grafice niemieckiej, niderlandzkiej i holenderskiej" wykład w języku angielskim Magdaleny Mielnik; Galeria Pionova, Olejarna 2
* 7 marca godz. 16:00 wernisaż projektu "Żegnaj Laleczko" w przestrzeni miejskiej ul. Stągiewna (róg ul. Chmielnej)
* 8 marca, godz. 14:00 Manifa, początek: Karmelicka 1, koło Kina Krewetka
* 8 marca godz. 17:00 "Artystyczny wyraz kobiecych działań na rzecz pokoju - na przykładzie Greenham Common", wykład w języku angielskim Zofii Łapniewskiej (Feministki na rzecz pokoju); Kultura Miejska, Browar we Wrzeszczu, Budynek byłej Dyrekcji, Kilińskiego 1
Warsztaty Sitodruku
28 lutego -1 marca; godz. 12:00
Alternator UG, ul.Wita Stwosza 58, pok.11 (parter) Gdańsk Przymorze
Program warsztatów:
1 dzień: wprowadzenie, opis procesu, oraz nałożenie emulsji na sita, faza projektowa
2 dzień: wykonywanie sit oraz druk.
"Czarno - białe"
prowadzenie Magdalena Mielnik (wykład w jęz. angielskim)
6 marca godz. 18:00, Galeria Pionova, ul. Olejarna 2, wstęp wolny
Obraz kobiety w XVI i XVII wiecznej grafice niemieckiej, niderlandzkiej i holenderskiej, niewątpliwie można określić jako czarno - biały. Z jednej strony stanowił on wzór dla płochliwych niewiast, pokazując cnoty jakie powinna posiadać, z drugiej zaś zjadliwą i często niewybredną krytykę płci pięknej. Czyste, niewinne, małomówne i pobożne niewiasty oraz kłótliwe, irytujące sekutnice, to wszystko znajdziemy w XVI i XVII wiecznych rycinach.
"Artystyczny wyraz kobiecych działań na rzecz pokoju - na przykładzie Greenham Common"
prowadzenie Zofia Łapniewska (Feministka na rzecz pokoju) (wykład w jęz. angielskim)
8 marca godz. 17:00, Kultura Miejska, Browar we Wrzeszczu, Budynek byłej Dyrekcji, Kilińskiego 1, wstęp wolny
Pokojowy obóz kobiecy "Greenham Common" rozpoczął się w 1981 roku jako protest przeciw stworzeniu w Berkshire bazy jądrowej. Przyjął on formę długotrwałej akcji bezpośredniej, bez użycia przemocy, która za pomocą wykorzystania różnych pomysłów artystycznych - takich jak festiwal "tęczowy smok" gdy około 2000 kobiet w 1983 roku utworzyło wielkiego, kolorowego węża z kawałków materiałów przesłanych od ludzi z całego świata, doprowadziła do usunięcia broni jądrowej z bazy i jej zamknięcia. Obóz trwał 19 lat.