Zgiń i znów się przemień! Sztuka i nauka jako możliwość domniemana - wystawa w ramach cyklu Art+Science Meeting
Artyści: James Auger i Jimmy Loizeau, Dmitry ::vtol:: Morozov, Louise-Philippe Demers, Where Dogs Run: Olga Inozemtseva, Natalia Grekhova i Alexey Korzukhin, Thomas Feuerstein, Heather Dewey-Hagborg, Pedro Lopes, Verena Friedrich
Kurator: Dmitry Bulatov
Koordynacja: Jolanta Woszczenko
Oprowadzanie po wystawie odbywa się:
wtorek, środa, piątek 16:00-17:00
czwartek 18:00-19:00
sobota, niedziela 13:00-14:00 i 16:00-17:00
w powyższych godzinach uruchamiany jest BLIND ROBOT Louise-Philippe Demers'a.
Projekt Art+Science Meeting, realizowany od 2011 roku przez Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku, jest przedsięwzięciem, które łączy świat nauki i sztuki. Wielu wydaje się, że są to dziedziny całkowicie oddzielne, tymczasem projekt A+SM uświadamia, że często są sobie pokrewne i wzajemnie inspirujące.
Tegoroczną koncepcję wystawy prezentowanej w CSW Łaźnia, w ramach projektu Art+Science Meeting oraz towarzyszącego mu programu edukacyjnego opracował Dmitry Bułatow - rosyjski kurator. Na wystawie będą prezentowane prace artystów z całego świata. Współczesna nauka stara się jednocześnie zrozumieć i przezwyciężyć szereg praw natury - co przywodzi na myśl słynną maksymę Goethego "Stirb und werde" - umrzyj i przeżyj odnowę, zaniknij i stań się.
Jeśli jednak tak jest naprawdę, nauka - jako sposób badania naszego świata i wyciągania na jego temat uniwersalnych wniosków - nie dotyczy jedynie ludzkości, ale całej sfery, którą ludzkość może się stać. W tym kontekście rozwój technologii nowych tworzy ogromny potencjał manipulacji tą przestrzenią.
Nie da się przeanalizować tych i wielu innych pytań bez wzięcia pod uwagę doświadczenia Art & Science - kierunku w sztuce współczesnej, którego twórcy wykorzystują w swoich pracach najnowsze technologie i metody badawcze. Główną osią zainteresowania są tutaj te praktyki naukowo-artystyczne i społeczne, które ułatwiają połączenie języków i narzędzi opisu.
W ramach tegorocznej edycji projektu widzowie będą mogli zobaczyć między innymi rzeźbę Thomasa Feuersteina - Pancreas z 2012. Rzeźba Pancreas przekształca książki w cukier (glukozę), którą karmią się ludzkie komórki mózgowe. Papier, z którego wykonane są książki, po przejściu przez niszczarkę jest zanurzany w wodzie i wtłaczany do sztucznego jelita, w którym bakterie rozkładają celulozę na glukozę. Po przefiltrowaniu i oczyszczeniu glukoza jest następnie podawana hodowli komórek ("mózgu") w szklanym zbiorniku. Sztuczny mózg przestrzega ścisłej diety - jest karmiony wyłącznie "Fenomenologią ducha" Hegla.
Wśród prezentowanych prac znajdzie się również rzeźba transmedialna Dziwniejsze wizje Heather Dewey-Hagborg. W swojej pracy pt. "Dziwniejsze wizje" artystka tworzy rzeźby-portrety na podstawie analizy materiału genetycznego pobranego w miejscach publicznych. Korzystając ze śladów nieświadomie pozostawionych przez obce osoby, Dewey-Hagborg zwraca uwagę na impuls kierujący się w stronę genetycznego determinizmu i możliwość wytworzenia się kultury inwigilacji biologicznej
Niemniej ciekawą instalację transmedialną zaprezentuje Verena Friedrich. Jej Maszyna vanitas odpowiada na chęć wiecznego życia i potencjał środków mających przedłużyć życie człowieka. W oparciu o świeczkę, która - dzięki technicznym manipulacjom - spala się bardzo powoli, "Maszyna vanitas" tworzy współczesną analogię dla starań o przedłużenie ludzkiego życia przy pomocy nauki i technologii.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Wystawa jest otwarta od wtorku do niedzieli w godzinach 12:00-18:00, w czwartki 12:00-20:00
W każdą środę wstęp jest bezpłatny