Patronat

Złoty Yorick: Juliusz Cezar

spektakl teatralny
Bilety
Kup bilet 170 - 190
w ramach wydarzenia:
29. Międzynarodowy Festiwal Szekspirowski
Oceniasz 5/10

Wybrane przedstawienie

  • Bilety
    Cena normalna: 190 zł
    Cena ulgowa: 170 zł
    Kup bilet
    lip 30
    środa, 30 lipca
    godz. 16:00, 20:00
    Lokalizacja
    100cznia - Stocznia Gdańska
    Gdańsk, ks. Jerzego Popiełuszki 5
Spektakl / Konkurs o Złotego Yoricka
Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy / Polska
Juliusz Cezar
reż. Błażej Biegasiewicz


Dobiegający sześćdziesiątki Juliusz Cezar, pokonawszy rywali w wyścigu o władzę, pada ofiarą spisku swoich bliskich współpracowników: w sali zebrań rzymskiego senatu dwadzieścia trzy razy wbijają się w niego ostrza sztyletów. Śmierć dyktatora staje się początkiem wojny domowej, którą wygrywa ostatecznie Oktawian, adoptowany syn Cezara. Obejmując rządy, przybiera on imię Cezara i odtąd na tysiąclecia zrasta się ono z najwyższą władzą (w języku polskim w brzmieniu "cesarz", w niemieckim "Kaiser", w rosyjskim "car" itd.).

W 1599 roku trzydziestopięcioletni William Szekspir, tworzy swoją pierwszą wielką tragedię: "Juliusza Cezara". Uchodzi ona za jeden z najwybitniejszych dramatów politycznych wszech czasów, a monolog Marka Antoniusza nad zwłokami Cezara uznaje się za najlepszą mowę polityczną w Szekspirowskim kanonie.

Po dramat Szekspira sięgali zarówno reżyserzy teatralni, jak i twórcy filmowi. Głośna była inscenizacja Orsona Wellesa z 1937 roku, gdzie reżyser śmiało sięgnął po skojarzenia z dyktaturami faszystowskimi Włoch i Niemiec, a także film Josepha L. Mankiewicza, w którym Antoniusza zagrał Marlon Brando (1953). W polskim teatrze kariera Juliusza Cezara rozpoczęła się od inscenizacji Aleksandra Zelwerowicza (1914); po nim dzieło Szekspira wystawiali m.in. Leon Schiller (1928), Kazimierz Dejmek (1960), Maciej Prus (1996), Jan Englert (2006) czy Barbara Wysocka (2016).

Błażej Biegasiewicz wystawia swoją autorską wersję Szekspirowskiego "thrillera politycznego" w świecie, w którym najpotężniejszą bronią stała się informacja - przybierająca często kształt dezinformacji. Rzeczywistość kształtują narracje, tworzone często dzięki najnowszej technologii. To era niemożliwego do opanowania szumu informacyjnego, rosnącego przekonania, że język służy dziś przede wszystkim działaniom populistycznym i szeroko pojmowanej manipulacji. Twórcy chcą zadać pytanie, czy można dziś odzyskać kontrolę nad językiem jako nośnikiem prawdy.

Twórczynie i twórcy
reżyseria i opracowanie tekstu: Błażej Biegasiewicz
scenografia i reżyseria świateł: Agata Skwarczyńska
kostiumy: Alicja Kamaj
muzyka: Wacław Zimpel
wizualizacje: Natan Berkowicz
choreografia: Anna Obszańska
konsultacje dramaturgiczne: Robert Urbański
przekład: Stanisław Barańczak

Obsada
Paweł Wolak (Juliusz Cezar)
Mateusz Krzyk (Marek Brutus)
Paweł Palcat (Marek Antoniusz)
Katarzyna Dworak (Kasjusz)
Arkadiusz Jaskot (Oktawiusz Cezar)
Bartosz Bulanda (Lucjusz)
Zofia Bąk (Cycero)
Anita Poddębniak (Kaska)
Jakub Stefaniak (Metellus)
Gabriela Fabian (Flawiusz)
Maciej Karczewski (Cynna)
Magda Skiba (Warro)
Magdalena Drab (Szewc)
Małgorzata Urbańska (Kalpurnia, małżonka Cezara)
Aleksandra Listwan (Porcja, małżonka Brutusa)
Anna Sienicka (Plebejuszka)
Ewa Galusińska (Kleopatra)
Łukasz Kucharzewski (Człowiek-archiwum)
inspicjent i sufler: Mariusz Sikorski)

Informacje dodatkowe
premiera: 27 marca 2025
czas trwania: 1h 50 min
wiek: 16+
ostrzeżenia o treści: w spektaklu pojawiają się dym, głośne dźwięki o niskich częstotliwościach, migotanie obrazu na ekranach oraz mocne pulsujące światła
spektakl w języku polskim, tłumaczony na angielski

alert Treść tworzona na podstawie materiałów prasowych organizatora.