Luchino Visconti, Enrico Medioli, Nicola Badalucco
Zmierzch bogów
"Zmierzch bogów" to polska prapremierowa adaptacja nominowanego do Oscara scenariusza będącego podstawą jednego z najważniejszych filmów w historii kina. Reżyser i współautor tekstu - Luchino Visconti - stworzył kameralną, mrocznie perwersyjną opowieść o upadku wielkiego niemieckiego rodu von Essenbecków w momencie narodzin faszyzmu, w międzywojennych Niemczech. Teatralna adaptacja tej historii - łącząca klaustrofobiczną historię zmierzchu mieszczańskiej rodziny z brutalnością i krwawą żądzą władzy zawartą w szekspirowskim Makbecie - jest próbą zadania najistotniejszych, ponadczasowych pytań: o człowieczeństwo, władzę, rodzinę. Pytań, które były ważne i w latach trzydziestych, i podczas powstawania filmu, i które równie ważne są także dzisiaj.
Spektakl zostanie zaprezentowany w ramach Festiwalu Solidarity of Arts zorganizowanego z okazji obchodów siedemdziesiątej rocznicy wybuchu drugiej wojny światowej.
Grzegorz Wiśniewski - absolwent Reżyserii i Dramatu PWST w Krakowie. Pracował w Teatrze STU (Prezydentki Schwaba, Babiniec Czechowa) i w Teatrze im. Słowackiego w Krakowie ("Płatonow" Czechowa, "Zdarzenia na brygu Bandury" Gombrowicza), w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku ("Słodki ptak młodości" Williamsa, "Jan Gabriel Borkman" Ibsena, "Matka" Witkacego, "Mewa" Czechowa, "Przed odejściem w stan spoczynku" Bernharda), w Teatrze Powszechnym w Warszawie ("Białe małżeństwo" Różewicza, "Letnicy" Gorkiego, "Prezydentki" Schwaba, "Kształt rzeczy" LaBute), w Teatrze Polskim we Wrocławiu ("Jan Gabriel Borkman"), w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu ("Rzeźnia" Mrożka), w Teatrze Polskim w Bydgoszczy ("Plastelina" Sigariewa), w Teatrze im. Wilama Chorzycy w Toruniu ("Maria Stuart" Schillera), w Teatrze Jaracza w Łodzi ("Zagłada ludu albo moja wątroba jest bez sensu" Schwaba, "Brzydal" Mayenburga).
Barbara Hanicka - absolwentka Wydziału Wystawiennictwa i Studium Scenografii krakowskiej ASP. Współpracowała m.in. z Pawłem Miśkiewiczem, Mikołajem Grabowskim, Zbigniewem Brzozą, a także z Zygmuntem Hübnerem, Tadeuszem Łomnickim, Wojciechem Misiuro i Mają Kleczewską. Była stałą współpracowniczką Jerzego Grzegorzewskiego od 1984 roku. Od 1998 roku jest scenografką Teatru Narodowego. Wykłada w krakowskiej PWST. Laureatka m.in. nagród Opolskich Konfrontacji Teatralnych (1993, 1997, 2000) oraz Nagrody Teatralnej Marszałka Województwa Pomorskiego (2002).
Jakub Roszkowski - absolwent Reżyserii i Dramatu PWST w Krakowie, specjalizacja: dramaturg teatru. Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jako dramaturg współrealizował spektakle: "Zwodnica" Thomasa Middletona i Williama Rowleya w reżyserii Kuby Kowalskiego, "Blaszany bębenek" wg Güntera Grassa w reżyserii Adama Nalepy, "Drugi upadek albo Godot", akt III "Sylviane Dupuis" w reżyserii Jacka Jabrzyka, "Kapelusz pełen deszczu" Michaela Vincente Gazzo i "Elektra -twarze" w reżyserii Krzysztofa Globisza. Autor przekładu "Portretu Doriana Graya" Oscara Wilde'a i "Słodkiego ptaka młodości" Tennessee Williamsa. Finalista Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Dramaturg Teatru Wybrzeże.
Adaptacja: Grzegorz Wiśniewski, Jakub Roszkowski
Reżyseria: Grzegorz Wiśniewski
Scenografia: Barbara Hanicka
Muzyka: Wojciech Blecharz
Światło: Wojciech Puś
Współpraca dramaturgiczna: Jakub Roszkowski
Występują:
Piotr Domalewski - Martin von Essenbeck
Grzegorz Falkowski / Mirosław Baka (aktualnie) - Aschenback
Marta Jankowska / Sylwia Góra-Weber (aktualnie) - Elizabeth Thallmann
Michał Kowalski - Oficer I
Krzysztof Matuszewski - Konstantin von Essenbeck
Cezary Rybiński - Herbert Thallmann
Maciej Szemiel - Oficer II
Jarosław Tyrański - Oficer III
Ewa Dałkowska (aktorka Nowego Teatru) / Dorota Kolak (aktualnie) - Sophie von Essenbeck
Mariusz Bonaszewski (aktor Teatru Narodowego) - Friederich Bruckmann
Władysław Kowalski (gościnnie) / Krzysztof Gordon (aktualnie) - Joachim von Essenbeck
oraz
Edyta Czerniewicz - Guwernantka
Antoniusz Dietzius, Miłosz Gałaj (aktualnie), Mateusz Deskiewicz - Gunther von Essenbeck
Zmierzch bogów
"Zmierzch bogów" to polska prapremierowa adaptacja nominowanego do Oscara scenariusza będącego podstawą jednego z najważniejszych filmów w historii kina. Reżyser i współautor tekstu - Luchino Visconti - stworzył kameralną, mrocznie perwersyjną opowieść o upadku wielkiego niemieckiego rodu von Essenbecków w momencie narodzin faszyzmu, w międzywojennych Niemczech. Teatralna adaptacja tej historii - łącząca klaustrofobiczną historię zmierzchu mieszczańskiej rodziny z brutalnością i krwawą żądzą władzy zawartą w szekspirowskim Makbecie - jest próbą zadania najistotniejszych, ponadczasowych pytań: o człowieczeństwo, władzę, rodzinę. Pytań, które były ważne i w latach trzydziestych, i podczas powstawania filmu, i które równie ważne są także dzisiaj.
Spektakl zostanie zaprezentowany w ramach Festiwalu Solidarity of Arts zorganizowanego z okazji obchodów siedemdziesiątej rocznicy wybuchu drugiej wojny światowej.
Grzegorz Wiśniewski - absolwent Reżyserii i Dramatu PWST w Krakowie. Pracował w Teatrze STU (Prezydentki Schwaba, Babiniec Czechowa) i w Teatrze im. Słowackiego w Krakowie ("Płatonow" Czechowa, "Zdarzenia na brygu Bandury" Gombrowicza), w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku ("Słodki ptak młodości" Williamsa, "Jan Gabriel Borkman" Ibsena, "Matka" Witkacego, "Mewa" Czechowa, "Przed odejściem w stan spoczynku" Bernharda), w Teatrze Powszechnym w Warszawie ("Białe małżeństwo" Różewicza, "Letnicy" Gorkiego, "Prezydentki" Schwaba, "Kształt rzeczy" LaBute), w Teatrze Polskim we Wrocławiu ("Jan Gabriel Borkman"), w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu ("Rzeźnia" Mrożka), w Teatrze Polskim w Bydgoszczy ("Plastelina" Sigariewa), w Teatrze im. Wilama Chorzycy w Toruniu ("Maria Stuart" Schillera), w Teatrze Jaracza w Łodzi ("Zagłada ludu albo moja wątroba jest bez sensu" Schwaba, "Brzydal" Mayenburga).
Barbara Hanicka - absolwentka Wydziału Wystawiennictwa i Studium Scenografii krakowskiej ASP. Współpracowała m.in. z Pawłem Miśkiewiczem, Mikołajem Grabowskim, Zbigniewem Brzozą, a także z Zygmuntem Hübnerem, Tadeuszem Łomnickim, Wojciechem Misiuro i Mają Kleczewską. Była stałą współpracowniczką Jerzego Grzegorzewskiego od 1984 roku. Od 1998 roku jest scenografką Teatru Narodowego. Wykłada w krakowskiej PWST. Laureatka m.in. nagród Opolskich Konfrontacji Teatralnych (1993, 1997, 2000) oraz Nagrody Teatralnej Marszałka Województwa Pomorskiego (2002).
Jakub Roszkowski - absolwent Reżyserii i Dramatu PWST w Krakowie, specjalizacja: dramaturg teatru. Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jako dramaturg współrealizował spektakle: "Zwodnica" Thomasa Middletona i Williama Rowleya w reżyserii Kuby Kowalskiego, "Blaszany bębenek" wg Güntera Grassa w reżyserii Adama Nalepy, "Drugi upadek albo Godot", akt III "Sylviane Dupuis" w reżyserii Jacka Jabrzyka, "Kapelusz pełen deszczu" Michaela Vincente Gazzo i "Elektra -twarze" w reżyserii Krzysztofa Globisza. Autor przekładu "Portretu Doriana Graya" Oscara Wilde'a i "Słodkiego ptaka młodości" Tennessee Williamsa. Finalista Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Dramaturg Teatru Wybrzeże.
Adaptacja: Grzegorz Wiśniewski, Jakub Roszkowski
Reżyseria: Grzegorz Wiśniewski
Scenografia: Barbara Hanicka
Muzyka: Wojciech Blecharz
Światło: Wojciech Puś
Współpraca dramaturgiczna: Jakub Roszkowski
Występują:
Piotr Domalewski - Martin von Essenbeck
Grzegorz Falkowski / Mirosław Baka (aktualnie) - Aschenback
Marta Jankowska / Sylwia Góra-Weber (aktualnie) - Elizabeth Thallmann
Michał Kowalski - Oficer I
Krzysztof Matuszewski - Konstantin von Essenbeck
Cezary Rybiński - Herbert Thallmann
Maciej Szemiel - Oficer II
Jarosław Tyrański - Oficer III
Ewa Dałkowska (aktorka Nowego Teatru) / Dorota Kolak (aktualnie) - Sophie von Essenbeck
Mariusz Bonaszewski (aktor Teatru Narodowego) - Friederich Bruckmann
Władysław Kowalski (gościnnie) / Krzysztof Gordon (aktualnie) - Joachim von Essenbeck
oraz
Edyta Czerniewicz - Guwernantka
Antoniusz Dietzius, Miłosz Gałaj (aktualnie), Mateusz Deskiewicz - Gunther von Essenbeck