stat
Impreza już się odbyła

Już niebawem 15 lipca 2023 zapraszamy do ICS Instytutu Cybernetyki Sztuki w Gdańsku Osowej na wystawy problemowe, wspólnotowe oraz koncerty, performance, steerage w trakcie wernizaży: Zmyślny przedmiot myśli.

11 października - 22 grudnia 2024

Gdańsk, Skwer przy stawie Subisława...
Wstęp wolny
mar 1

sobota, g. 18:00

bilety 110 - 200 zł
Kup bilet
Artyści / artists: Marta Branicka, Monika Cichoszewska, Xawery Deskur, Małgorzata Dobke, Jan Galbas, Michał Górczyński, Leszek Golec + Tatiana Czekalska, Krzysztof Gliszczyński, Emilia Grubba, Ivona Haurash, Giedymin Jabłoński, Zuzanna Janin, Dominika Janowska + Mateusz Grzybowski, Małgorzata Jarocka, Martyna Jastrzębska, Krzysztof Jurecki, Grażyna Kręczkowska, Leszek Krutulski, Tomasz Kopcewicz, Katarzyna Kryńska, Maja Miro, Marek Rogulski, Szymon Wieczorek, Agata Zielińska-Głowacka

Organizacja / Organisation: Fundacja Tysiąc Najjaśniejszych Słońc / TNS
Kurator, koncepcja / Curator, conception: dr Marek Rogulski
Współpraca kuratorska / Curators, cooperation: dr Dorota Grubba-Thiede, dr Krzysztof Jurecki
Współpraca kuratorska (muzyka) / Curator cooperation (music): Michał Górczyński
Współpraca / partnerzy: ASP Gdańsk, CSW Łaźnia, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi / AHE Łódź
Redakcja / Redaction: Marek Rogulski,
Fundacja Tysiąc Najjaśniejszych Słońc / TNS All rights reserved
Projekt graficzny / Graphic design: Tomasz Pawluczuk
Patronat / Patronage: CSW Łaźnia, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, Sztuka i Krytyka
Wystawę dofinansowano ze środków Miasta Gdańska / The exhibition was co-financed from the budget of the City of Gdańsk

Roboty-duety Michała Górczyńskiego projekt realizowany w ramach stypendium m. st. Warszawy

ZMYŚLNY PRZEDMIOT MYŚLI
Myślący przedmiot fascynował już od starożytności. Mitologia grecka i starożytne pisma chińskie wspominają o wczesnych przykładach automatów. Współczesne oprogramowania komputerowe sprawiają, iż mechatroniczne androidy w przekonujący sposób przypominają ludzi i wchodzą z ludźmi w interakcje, niekiedy także stanowić mogą rozbudowane inteligentne środowisko pracy człowieka. Tytuł wystawy jest wielopoziomową zbitką znaczeń i odniesień językowych. Oto mamy Zmyślny Przedmiot Myśli, który możemy rozumieć wielorako: 1. dany przedmiot jako rzecz która myśli (np.: robot); 2. przedmiot jest zmyślny gdyż został pomyślany, zaprojektowany w jakiś określony i funkcjonalny sposób; 3. Przedmiot refleksji, rozważań czyli przedmiot myśli, rozumiany jako treść zagadnienia rozważanego w umyśle za pośrednictwem myśli o nim. W tym rozumieniu także przeżycia dostępne człowiekowi mogą być jedynie przedmiotem myśli czyli świadomości czynnie poznającej a nie jedynie pasywnej i rejestrującej. [A. Chmielecki]

Psychofizyka to dział psychologii, zajmujący się głównie zależnościami między fizycznymi właściwościami bodźców działających na zmysły a wrażeniami psychicznymi, jakie się wtedy pojawiają. I tak na przykład barwy mają nie realne rzeczy, lecz sensy odpowiednich przedstawień tj, pewne przedmioty instensjonalne, przez nas samych ukonstytuowane. Proces automatyzacji procesów postrzegania sprawia, iż przedmiot postrzegania ulega niejako uproszczeniu - to co postrzegamy, to niejako format compactowy rzeczywistości, który z rzeczywistością jako taką wydaje się mieć niewiele wspólnego, choć jest wystarczający dla tego aby organizm mógł funkcjonować w środowisku, w którym ewoluował. [Donald Hoffman].

Anil Seth ujmuje ten problem poprzez fenomen tzw. nieprzenikliwości poznawczej. Ten naukowy termin, określa w jaki sposób oczekiwania mózgu determinują to, co postrzegamy. Mowa tu między innymi o nadaktywnych priorytetach, które tak w życiu codziennym jak i w psychozie determinują nieświadome oraz świadome oczekiwania a w konsekwencji determinują, to jakie elementy i aspekty rzeczywistości chcemy dostrzegać. Tego typu założenia wyrażane już jako kategoria kulturowa - kształtują również postawy artystyczne. Problem konceptualizacji i estetyki jest nieodłączny od tego jak w sztuce posługujemy się przedmiotem oraz w jaki sposób kształtowana jest sfera znaczeń poprzez ów przedmiot artykułowana. W istocie jest to pytanie o to jakie ramy nada ludzkość owym zachowaniom, tak aby były one rozpoznawalne i umożliwiały kontrolowalne interakcje. Dzięki nawykom sytuacje nie muszą być definiowane ciągle na nowo. [] Nawyki ugruntawiają wzory zachowań, które stają się podstawą porządku społecznego. [Erving Goffman]

Z kolei modele dyfuzyjne koncentrować się będą na problemie dostępności rożnych grup społecznych do uczestnictwa w interakcji (Barry Markovsky) oraz problemie dostępności do informacji kształtującej owo środowisko (na przykład jako transhumanistyczny homo-superior). Jak w tej sytuacji rozwijać się będą praktyki kulturowe rozumiane jako systemy nieograniczonej formalnie kreatywności interpretatywnej?